-
Koeajossa Renault 5 E-Tech electric: Vau-efekti taattu
Renaultin uutukainen on herättänyt runsaasti positiivista huomiota, eikä ihme.
Koeajoauto: Renault 5 E-Tech electric 150hv comfort range iconic cinq
Koeajoauton hinta: 35 735 euroa
Keltainen väri erottuu kauas. Niin se erottuisi missä tahansa autossa, mutta jollain tapaa juuri keltainen sopii uuden sähköisen Renault 5:n pintaan. Keltainen onkin auton lanseerausväri. Jos se ei puhuttele, auton voi valita myös kirkkaan vihreänä, valkoisena, mustana tai sinisenä.
Renault 5 E-Tech näyttää... Renault 5:ltä.
Alkuperäinen Renault 5 oli 70-luvulla lanseerattu pikkuautomalli, jonka ensimmäistä sukupolvea valmistettiin 80-luvun alkuun saakka ja uudempaa sukupolvea vielä 1990-luvulla. Siitä tuli eräänlainen ranskalaisten pikkuautojen symboli, joka näkyi monessa ranskalaisessa elokuvassa ja joka tarkoitettiin alusta asti edulliseksi vaihtoehdoksi niille, joilla ei ollut varaa maksaa autostaan maltaita.
Takavalojen muotoilu keräsi kehuja koeajomme aikana.
Sähköisen viitosen muotokieli on kiitettävän lähellä alkuperäistä. Auto on samaan aikaan sopivasti retro ja kuitenkin täynnä uusinta teknologiaa. Esikuvaansa verrattuna kyseessä on toki selvästi isompi auto, mutta siitä huolimatta pikkuautomainen fiilis on hyvin läsnä.
"Konepellin" latausilmaisin on veikeä keksintö.
Renault 5 on pariskunnan tai yksin elävän ”kauppakassi”, jonka takapenkille ei välttämättä tee mieli mennä, mutta jossa on juuri ja juuri tilaa, jos kyytiin on pakko ottaa kolmas tai neljäs aikuinen. Autossa on joka tapauksessa neljä ovea, eli takapenkille pääsee suhteellisen helposti. Päätä kannattaa kuitenkin varoa sisään mennessä. Takaluukun takana on tässä kokoluokassa kiitettävän kokoinen 326 litran tavaratila.
Takaovet aukeavat näin.
Vanhassa viitosrellussa oli ilmanottoaukko konepellissä. Sähköautossa sitä ei luonnollisesti tarvita, mutta suunnittelijoilla on välähtänyt: Ilmanottoaukon paikalla on latausilmaisin, jollaista ei ole muissa sähköautoissa nähty. Innovatiivista! Harmi, ettei latausilmaisin kuulu edullisimman malliversion varusteluun.
Ohjaamo on kokonaisuudessaan erittäin onnistunut.
Ratin takana huomaa välittömästi, että takapuolen alla on laadukas penkki. Istuma-asento löytyi ainakin Futuristin koeajajalla saman tien ja penkki tuntui tukevan reisiä ja selkää erinomaisesti. Tässä penkissä sujuisi varmasti mukavasti pidempikin matka, vaikka täysin sähkösäätöinen se ei olekaan.
Ohjaamossa on hyvällä maula toteutettuja elektronisia yksityiskohtia.
Takapenkillä ei tilalla juhlita.
Sisätilojen ilme on auton ulkovärin mukaisesti keltainen, ei kuitenkaan perusvarustelussa, jonka yleisilme on selvästi harmaampi. Techno- ja Iconic cinq -varustepaketeissa väriä on paitsi penkeissä, myös ovien verhoilussa ja kojelaudassa.
Viiksen sijoittelussa parantamisen varaa
Auton etenemissuunta valitaan ratin takana olevasta viiksestä, jonka sijoittelu voisi olla parempi: Nyt kyseinen viiksi jää usein ratin taakse ja ennen kuin sen käyttö iskostuu selkärankaan viikseä pitää vilkuilla liikkeellelähdön hetkellä. Ratin oikealla puolella on ahdasta, sillä sinne on asennettu kaksi muutakin viiksikytkintä (pyyhkimet ja äänentoisto). Myös äänentoiston painikkeet voisi asemoida paremmin, jotta käyttömukavuus olisi paras mahdollinen. Nyt se ei sitä ole.
Ratin oikealla puolella on kolme viikseä. Niiden sijoittelu ei ole paras mahdollinen.
Erikoinen ratkaisu on se, ettei viiksessä ole lainkaan P-asentoa. Se hoituu sähköisellä käsijarrulla, jonka kytkin on keskikonsolissa.
Kosketusnäyttö on riittävän selkeä ja kirkas.
Ratissa on pyöreä painike, josta kuljettaja voi vaihtaa auton ajomoodia. Kaiken kaikkiaan ohjaamossa on laadukas tunnelma ja hallintalaitteet tuntuvat olevan sopivasti kuljettajan ulottuvilla. Ohjaamo on isossa roolissa siinä, että auto aiheuttaa aika ajoin vahvaa omistamisen halua, niin oikeilla paikoillaan moni asia tuntuu olevan. Leveä kosketusnäyttö (koeajoauton kalliimmalla varustelulla 10-tuumainen) soveltuu kokonaisuuteen erinomaisesti ja sitä on ryyditetty näyttävillä graafisilla tehosteilla. Pieni miinus tulee oven kyynärnojasta, joka on sijoitettu liian alas: Nyt se painaa usein pitkäjalkaisen kuljettajan polvea. Meille jäi epäselväksi, miksi kyynärtuki on sijoitettu selvästi normaalia alemmas.
Ajettavuus kunnossa
Renault 5 on miellyttävä ajettava myös maantiellä. Alusta on mukavan sporttinen, mikä saa kuljettajan toivomaan autoon hieman enemmän tehoa. Koeajoautomme oli varustettu isommalla 52 kilowattitunnin akulla, joka tuottaa 150 hevosvoimaa. Auto lähtee liikkeelle sähköautomaisen ripeästi, mutta tietyissä tilanteissa (kuten ripeissä ohituksissa) tehoa kaipaisi lisää. Liikkeelle lähdön kanssa saa aluksi olla tarkkana, sillä esimerkiksi paikalta peruutettaessa auto nykäisee herkästi. Kaasupoljinta on siis syytä käsitellä varoen, ettei seurauksena ole vaaratilanteita esimerkiksi parkkihallissa.
Renault 5:n ohjaamon verhoilumateriaaleissa on laadukkuutta.
Edullisimman malliversion akun kapasiteetti on 40 kilowattituntia. Sen turvin Renault 5 kulkee (WLTP-arvon mukaisesti) 311 kilometrin matkan. Koeajoautomme isompi akku riittää valmistajan ilmoituksen mukaan 411 kilometriin, mutta tämän kanssa kannattaa olla realisti. Koeajomme aikana rauhallisella ajolla ajotietokone ilmoitti täyteen ladatun auton toimintamatkaksi 410 kilometriä, mutta siirtyminen moottoritielle verotti toimintamatkaa ripeästi niin, että jo 30 kilometrin ajon jälkeen (noin 120 km/h) toimintamatkaa oli jäljellä enää reilut 350 kilometriä. Tämä pisti miettimään, mitä tapahtuu Suomen talviolosuhteissa, jos tarkoituksena on lähteä vähänkään pidemmälle matkalle kotiympyröistä. Rauhallisessa kaupunkiajossa kesäkeleillä pääsimme varsin siedettävään sähköistetyn pikkuauton kulutukseen (noin 15 kilowattituntia / 100 km). Mainittakoon, että tarjolla olevan akun esilämmityksen käynnistäminen ei onnistu manuaalisesti.
Tavaratilaa on jopa yllättävänkin paljon.
Tarjolla viisi vaihtoehtoa
Renault 5:stä on Suomen markkinoilla viisi malliversiota, joista edullisimman lähtöhinta on 27 390 euroa. Kyseessä on odotettu auto, sillä alle 30 000 euron hintaluokassa vaihtoehtoja ei ole liikaa. Toisaalta suurin osa Renault 5:n hankkivista valinnee isomman akun, jolloin hinta nousee 31 690 euroon. Vihreän metallivärin saa ilman lisähintaa siinä missä musta metalliväri kustantaa noin 700 euroa.
Kojelaudan vasemmasta reunasta löytyy painike, jonka taakse voi ohjelmoida omia valintoja.
Renault 5:een on tarjolla kolme varustepakettia, joista kallein Iconiq cinq tuo mukanaan katon värillisen tehosteraidan sekä muun muassa pysäköintiavustimet.
Mitä Renault 5:stä jäi käteen? Tälle autolle voi ehdottomasti povata menestystä Suomen sähköautomarkkinoilla. Samassa kokoluokassa retroilijoita houkuttelee muun muassa Mini, mutta sen hinta nousee selvästi kalliimmaksi.
Hei! Luitko jo tämän?
Koeajossa Volvo EX40 Twin Ultra: Pieni laihdutuskuuri tekisi hyvää ajettavuudelle
Tagit: sähköautot koeajo Renault 5 E-Tech TakaisinKirjoittaja