• Koeajossa Mini Cooper SE: Hauskinta kyytiä luokassaan

    Mini Cooper SE on maantiellä kuin täydellisesti istuva hansikas.

    Koeajoauto: Mini Cooper SE

    Koeajoauton hinta: 54 774 euroa

    Täyssähköisten pikkuautojen luokassa ei ole vielä kilpailua ruuhkaksi asti. Eikä etenkään Mini Cooper SE:n hintaluokassa.

    Futuristi.fin koeajoon saapunut täyssähköinen taskuraketti pitää sisällään yli 10 000 euron edestä lisävarusteita. Auton hinta nousee lähelle 55 000 euroa. Mini edustaa kokoluokkansa kalleinta kyytiä, mutta vannoutuneille ministeille kyseinen hinta ei liene merkittävä ongelma.

    Mini Cooper SE on pieni. Ja juuri sellaisena se tarjoaa minimäistä kyytiä, jollainen nostaa hymyn suupieliin. Tämä auto on lähimpänä kartingmaista ajokokemusta kuin yksikään markkinoilla oleva pikkuauto.

    Palataanpa pienuuteen. Auto on suunniteltu juuri niin fiksusti, kuin tämän kokoluokan auto kuuluukin: Kuljettajalle on jätetty varsin paljon tilaa, joten pidempikin kuljettaja viihtyy ratin takana tai pelkääjän paikalla. Taakse ei sen sijaan kannata kuvitella sijoittavansa kuin korkeintaan kauppakassit. Kyseessä on siis vahvasti kaksipaikkainen auto, paitsi jos etupenkillä istuu niin lyhyt henkilö, että takapenkillä joku onnistuu vielä mahduttamaan jalkansa kahden penkin väliin.

    Kannattaa silti huomioida, että takapenkkien kaataminen alas kasvattaa tavaratilan peräti 800 litraan, jolloin autoon mahtuu jo melko hyvin matkatavaraa.

    Mini Cooper on 3,8 metrin mittaisena sopivan kokoinen mihin tahansa parkkiruutuun ja sen voi ajaa huoletta vanhempaankin autotalliin, joka on mitoiltaan yleensä liian pieni 5-ovisille täyssähköautoille. Uutuus on kuitenkin aavistuksen suurempi kuin edeltäjänsä polttomoottoriversio.

    Taattua retroa

    Mini Cooper SE on onnistunut säilyttämään retrohenkisyytensä, jota minifanit eittämättä autolta edelleen odottavat. Ulkoisesti auton muotoilua ei ole lähdetty muuttamaan liikaa. Mini on niin tunnistettavasti Mini kuin se vain voi olla. Sisällä penkit ovat jopa hieman liia n minimäiset: Vaikka koeajoautomme oli varustettu John Cooper Works -urheiluistuimilla, ne eivät tarjonneet riittävästi sivuttaistukea urheilullisemmassa ajossa. Esimerkiksi äskettäin ajamamme Renault 5 oli tältä osin Miniä edellä, vaikka hintaa autolla on rutkasti vähemmän.

    Penkit eivät tarjoa riittävästi sivuttaistukea.

    Mutta se penkeistä, jotka saattavat useimpien peruskäyttäjien mielestä olla täysin riittävät arkiseen kruisailuun. Minin ohjaamossa retrohenkisyys jatkuu ”mittaristossa” eli sähköautomaiseen tapaan kosketusnäytössä (runsaan 9 tuuman OLED-näyttö), joka on edelleen minimäisen pyöreä. Näytön käyttö on muuten mukavaa, mutta pahimmillaan se on niin täynnä erilaista informaatiota, ettei haluttua tietoa tahdo löytää nopealla vilkaisulla (ainakaan ennen, kun näyttöön on tottunut pidemmän ajan kuluessa). Pyöreä muoto ei ole paras mahdollinen valinta kosketusnäytölle, mutta kuten jo totesimme, Minin kohdalla ei ole muuta vaihtoehtoa. Koeajoautomme oli tosin varustettu auton käynnistyksen yhteydessä esiin nousevalla heijastusnäytöllä, joka helpottaa osaltaan muun muassa nopeuden ja navigointiohjeiden seuraamista ajon aikana.

    Pyöreys on minimäistä.

    Minimäisiä yksityiskohtia.

    Ohjaamon fyysiset painikeet eivät ole kaikilta osin painikkeita vaan minimäisiä vipuja, jotka tuovat kieltämättä hauskaa vaihtelua kojelaudan fiilikseen. Vipukytkimestä voi vaihdella esimerkiksi ”kokemuksia” (engl. Experiences), joita vaihtelemalla kosketusnäytön tyyli, tunnelmavalaistus ja auton äänimaailma muuttuvat. Futuristin suosikiksi nousi Karting-tila, jossa auton (futuristinen) äänimaailma ja sporttisuus korostuvat. Cooper SE:n kiihdytysäänistä voi olla montaa mieltä, mutta on tavallaan kiva, että kaasupoljin tuottaa edes jonkinlaisen äänellisen vastineen.

    Materiaalit ovat laadukkaita.

    Liikkumissuunnan verrattain pienikokoinen valintakytkin on sijoitettu muiden fyysisten kytkimien viereen. Sen vieressä on niin ikään pieni fyysinen painike, josta kytketään P-tila. Mini on minimalistinen lähes kaikessa, myös ohjaamon suunnittelussa.

    Hauskaa ajoa

    Mini Cooper SE on ennen kaikkea hauska ajettava, niin kaupungissa kuin maanttiellä. Ehkä jopa enemmän maantiellä. Auton sähkömoottori tarjoaa 218 hevosvpoiman tehon ja 6,7 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataseen. Kyseessä ei siis ole mikään sporttitykki, mutta varsin riittävän tehokas menopeli.

    Takaluukussa on tilaa pikkuautomaisen vähän.

    Mainitsimme aiemmin kartingautomaisesta ajosta, joka tulee parhaiten esille mutkaisella hyvällä asvaltilla. Silloin auto tuntuu kuin imevän itsensä kiinni tiehen. Nurkkiin sijoitetut renkaat ja jäykkä alusta houkuttelevat painamaan kaasua ulos kaarteesta. Ohjaus ei onneksi ole liian herkkä vaan tuntuu tottelevan kuljettajaa optimaalisesti. Autoa ajaessa tulee pakostakin miettineeksi, millainen ajokokemus olisi takavetoisena. Etuvetoisena auto väistämättä hieman puskee kurveissa.

    Kulutus pysyy varsin kohtuullisena.

    Mini Cooper SE on varustettu 49,2 kilowattitunnin akustolla, jonka turvin toimintamatka on enintään noin 400 kilometriä. Moottoritielle siirtyminen verottaa toimintamatkaa ripeästi. Kulutus pysyy erittäin kohtuullisena: Koeajomme aikana auto kulutti sähköenergiaa noin 15,5 kilowattituntia, vaikka emme pyrkineet ajamaan erityisen taloudellisesti. Ripeämpää kyytiä kaipaaville tarjolla on pirteämpi, 5,9 sekuntia nollasta sataseen kiihtyvä Mini JCW Cooper E John Cooper Works Trim, jonka lähtöhinta on vajaat 43 000 euroa.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Koeajossa Renault 5 E-Tech electric: Vau-efekti taattu

    Tagit: Mini Cooper SE  koeajo  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: