• Auton digitaalinen avain tulee, mutta yleistymisen tiellä on vielä haasteita

    Vielä harvinaista, mutta totta ehkä seuraavassa autossasi.

    Digitaalisuus ujuttautuu hitaasti mutta varmasti myös autonavaimiin. Valmistajat pohtivat parhaillaan muun muassa sitä, mikä langaton teknologia olisi käyttökelpoisin avaimissa. Vaihtoehtoina ovat muun muassa NFC, bluetooth ja vähemmän tavallisten ihmisten tietoisuudessa oleva Ultra wideband eli UWB. Samalla pyritään eliminoimaan mahdolliset tietoturvariskit ja uhka siihen, että hakkerit pääsisivät murtamaan digitaalisen lukituksen. Epävarmuutta aiheuttaa myös käytännön ongelma: miten toimia, jos älypuhelimen virta loppuukin yllättäen, eikä käyttäjä pääse sen takia sisälle autoon.

    The Verge -sivusto on haastatellut aiheesta entistä BMW langattomien järjestelmien insinööriä Daniel Knoblochia, joka istuu nykyisin CCC:n eli Car Connectivity Consortiumin hallituksessa. CCC on useamman autonvalmistajan yhteistyöelin, jonka agendalla on muun muassa digitaalinen avain.

    Haastattelussa Knobloch kertoo tämän hetken vaikeuksista digitaalisten avainten teknologian standardisoinnissa. Haasteena on löytää standardi, joka sopisi kaikille eri valmistajille ja käyttöjärjestelmille. Lisähaastetta  yhteensopivuudelle tuovat eri autoissa käytössä olevat erilaiset ohjelmistot ja teknologiat. Knobloch muistuttaa, että turvallisen digitaalisen avaimen rakentaminen vaatii paitsi ohjelmiston, myös puuttumista mobiililaitteen sisäänrakennettuun teknologiaan kuten sensoreihin ja siruihin. Tämän takia laitteen valmistajan on oltava tiiviisti mukana digitaalisen avaimen suunnittelussa.

    Knoblochin mukaan älypuhelimen virran loppuminen ei ole itse asiassa kovinkaan suuri haste digitaalisen avaimen toiminnalle. Taustalla on varsin vähän virtaa vievä NFC-teknologia, jonka suorityskyky saattaa Knoblochin mukaan heikentyä jonkin verran tyhjällä akulla, mutta digitaalinen avain toimisi siitä huolimatta.

    Entä vanhempien puhelinten omistajat? Onko heidän pakko vaihtaa puhelinta, jos auto tulevaisuudessa tukee vain digitaalisia avaimia? Knobloch muistuttaa, että ensimmäiset NFC-ominaisuutta tukevat puhelimet tuotiin markkinoille jo nelisen vuotta sitten. Näissä puhelimissa oleva NFC-teknologia tukee myös ultra wideband- eli UWB-teknologiaa. Uudemman teknologian myötä käyttäjille tuodaan Knoblochin mukaan uusia ominaisuuksia ja parempaa käyttökokemusta.

    Ultra Wideband on lyhyen kantaman langaton viestintäprotokolla, joka käyttää radioaaltoja samoin kuin Bluetooth tai Wi-Fi. Teknologiaa käyttää autoissaan muun muassa BMW.

    Lähde: The Verge

    Hei! Luitko jo tämän?

    Onko tässä älypuhelinten kamerakisan uusi ykkönen?

    Tagit: digitaalinen autonavain  NFC  UWB  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: