• Kiinassa kehitettiin vetypyörä, ja se voi olla liikenteessä jo maaliskuussa

    Kiinalaisyritys uskoo, että vety toimii hyvin polkupyörien polttoaineena.

    Vetyautot ovat vielä verrattain kaukaista tulevaisuutta, sillä haasteena on muun muassa tankkausverkosto ja polttoaineen kallis hinta.

    Kiinalainen polkupyörävalmistaja Yuoun uskoo, että vedystä on etenkin kevyempien sähkömoottorilla toimivien menopelien energianlähteeksi. Yhtiö on esitellyt ensimmäisen prototyypin vedyllä toimivasta sähköpyörästä.

    Vetyautoissa ja -pyörissä polttokennomoottori muuntaa vedyn sisältämän kemiallisen energian sähkömoottorin tarvitsemaksi sähköenergiaksi.

    Sarjatuotanto alkaa

    Kiinalaisyhtiön pyörä on suunniteltu kaupunkikäyttöön. Se on taitettava ja sen takana on tavaroiden kuljettamiseen tarkoitettu kori.

    Sähköpyörissä käytettävä litiumioniakku on korvattu vetytoimisella polttokennolla ja matalapaineisella vetytankilla. Järjestelmä tuottaa tarvittavan energian ja siirtää sen pyörän takaosan moottoriin. Alustavien tietojen mukaan pyörän huippunopeus yltäisi 24 kilometriin tunnissa. Pyörän kantamasta eli energian riittävyydestä ei ole tietoa.

    Vetykennon etuna valmistaja pitää muun muassa sitä, että se tuottaa energiaa pidemmäksi aikaa kuin litiumioniakut. Kemiallisen reaktion ainoa lopputuote on vesi, joten vetypyörä ei tuota haitallisia hiilidioksidipäästöjä.

    Yuounin mukaan se on valmis sarjatuotannon aloittamiseen. Ensimmäiset vetypyörät voisivat olla liikenteessä jo maaliskuun aikana. Vuoteen 2025 mennessä tuotantomäärä voisi nousta 200 000 pyörään.

    Lähde: Insideevs.com

    Tagit: vetypyörä  vetymoottori  vety  sähköpyörä  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: