• Lähteekö MG lentoon Suomessa? Futuristin koeajossa vakuuttava Marvel R

    MG:n suurin ja kallein malli on suuri, mutta ei liian kallis.

    Autoilun historiaan vihkiytyneet saattavat muistaa kirjainyhdistelmän MG urheilullisista brittiautoista. Nykyisin MG:n brändin omistaa kiinalainen autovalmistaja. Suomeen autoa tuo Hedin Automotive.

    Futuristin koeajoon saapunut MG Marvel R on merkin kookkain ja samalla kallein malli. Ei kuitenkaan ökykallis, sillä Marvel R:n hinnat alkavat 42 900 eurosta.

    MG kuuluu SAIC-konserniin, joka valmistaa niin ikään Suomeen jokin aika saapunutta Maxus-merkkiä. SAIC on yksi maailman suurimmista autovalmistajista, joka on tehnyt isoja investointeja nimenomaan sähköautoihin.

    MG Marvel R:n laatuvaikutelma on kunnossa. Lasikatto lisää premiumin tuntua.

    Marvel R:stä on saatavilla kaksi mallia, Luxury ja Performance, joista koeajossamme oli edullisempi Luxury. Mallimerkintä viittaa luksukseen ja sitä tämä runsaan 42 000 euron hintainen katumaasturi tarjoaa, ainakin jos odotti kiinalaismerkiltä muovista vaikutelmaa. Kojelaudan nahka on aitoa ja tikkauksilla on haettu lisää laatuvaikutelmaa. Auton ohjaamo näyttää paikoin jopa arvokkaammalta kuin jokin aikaa sitten ajamamme BMW iX:n vastaava. Laatuvaikutelmaa nostaa lasikatto, josta puolet liukuu auki. Kaiken kaikkiaan ohjaamon vaikutelma on kuin pykälää kalliimmasta autosta.

    Sisätiloja hallitsee iso kosketusnäyttö.

    Sisätiloissa huomio kiinnittyy ensimmäisenä valtavaan kosketusnäyttöön, joka ”leijuu” ilmassa jättäen näytön taakse säilytystilaa ja kätkien latausliitännät katseilta piiloon.

    Kosketusnäyttö on tarkka, mutta sen käyttö olisi vieläkin miellyttävämpää, jos näyttö reagoisi hieman herkemmin painalluksiin. Nyt näyttöä joutuu painamaan välillä useaan otteeseen ja välillä näyttö reagoi painalluksiin viiveellä. Tämän kuitenkin kestää, ainakin jos ei ole kiire etsiä tiettyä toimintoa valikoiden takaa.

    MG tarjoaa tuen molemmille mobiilikäyttöjärjestelmille.

    Positiivisena yllätyksenä MG tarjoaa kuljettajalle sekä Apple CarPlayn että Android Auton. Useimmat valmistajat ovat valinneet autoihinsa jommankumman. MG:n tapa on järkevämpi, sillä se ei rajaa asiakasta ulos ainakaan älypuhelimen käyttöjärjestelmän perusteella.

    Neljä ajomoodia

    Näytön alapuolella on kaksi fyysistä kytkintä, joista toisesta valitaan ajomoodi ja toisesta säädetään kolmiportaisella asteikolla regenerointia eli jarrutuksen hyödyntämistä akun lataamiseen. Kolmostasolla Marvel R:ää voi ajaa hitaammilla nopeuksilla pelkästään kaasupolkimella, sillä jalan nostaminen polkimelta hidastaa auton menoa tehokkaasti.

    Ajosuunta valitaan pyöreästä kytkimestä.

    Luxury-mallissa ajomoodeja on neljä: Sport, normaali, eco ja talvimoodi. Näistä sport herkistää kaasupoljinta siten, että auton tehot ovat käytettävissä ripeimpään mahdolliseen menoon. Alle viiden sekunnin kiihtyvyyteen yltävässä Performance-mallissa on valittavana myös Sport+ -ajomoodi.

    Sporttinen ajotapa kaipaisi seurakseen hieman tukevammat istuimet. Testikuljettajamme jäi kaipaamaan etenkin parempaa sivuttaistukea. Nappanahkaiset penkit pitävät sisällään myös tuuletustoiminnon, jolle oli käyttöä lämpiminä päivinä siitä huolimatta, että auton ilmastointi on riittävän tehokas.

    Näytön alapuolelta löytyy myös ”vaihdekeppi”, tässä tapauksessa vaihdepyörä. Pyöreästä kytkimestä vaihdetaan ajosuuntaa ja se toimii miellyttävästi.

    Paljon avustavaa turvateknologiaa

    Marvel R:ssä on runsaasti älykästä sensoriteknologiaa, muun muassa törmäysvaroitin, kaistavahti ja etäisyystutkalla varustettu vakionopeussäädin. Näistä kaistavahti muistuttaa varsin äkäisesti, jos auto eksyy kaistaviivan päälle. Ajon aikana ominaisuus teki useamman kerran mieli kytkeä pois päältä, sillä joissakin tapauksissa äkillinen palautus keskemmälle kaistaa tuntui varsin epämiellyttävältä. Leveä auto saattaa välillä tahattomastikin lipua pientareen puolen kaistaviivalle, etenkin mutkatiellä.

    Marvel R:n alustan suunnittelussa on panostettu urheilullisuuteen, mutta tämä ei välity kuljettajalle asti. Kyseessä on iso auto, jota ei voi verrata urheilullisiin matalampiin henkilöautoihin, mutta suomalaisella vähemmän hyväkuntoisella asvalttitiellä Marvel R niiailee ajoittain melkoisesti. Tällöin alustaan kaipaisi lisää jäykkyyttä eikä istuinten puutteellinen sivuttaistuki paranna ajokokemusta. Moottoritiellä auto on sen sijaan elementissään ja matkanteko on nautinnollista. Nautintoa lisää auton hiljaisuus, joka niin ikään tukee auton laatuvaikutelmaa.

    Jos kaipaat autoltasi laadukasta äänentoistoa, Marvel R Luxuryn sijaan kannattaa maksaa hieman enemmän ja valita tehokkaampi Performance-malli, joka pitää sisällään Bosen äänentoiston. Luxury-mallin musiikkijärjestelmä ei yllä aivan vaativampaan makuun.

    Luxuryn ja Performancen välillä merkittävin ero on vetävien pyörien määrässä. Luxury nimittäin on takavetoinen. Muutaman tuhannen euron lisähinnalla saa nelivetoisen Performance-mallin, joka tarjoaa enemmän tehoa. Yksisuuntaisen kytkimen ansiosta auto on nelivetoinen vain eteenpäin ajettaessa. Etuakseli kytkeytyy päälle, kun tarvitaan lisävoimaa. Toisinaan etumoottori kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Ratkaisulla pyritään kasvattamaan auton toimintamatkaa.

    Ulkonäkö hämää

    MG Marvel R on iso auto, mutta takaluukun takaa paljastuu yllättävän pieni tavaratila. Tilaa onkin pyhitetty suhteessa enemmän matkustajille. Jos tarvitset tavaratilaa isolle perheelle, Marvel R ei ole välttämättä paras vaihtoehto.

    Mutta kuinka pitkän mökkimatkan Marvel R taittaa yhdellä latauksella? Valmistaja lupaa autolle 402 kilometrin toimintamatkan (WLTP), ja rauhallisella ajotyylillä kesäolosuhteissa päästään varsin lähelle tätä. Raskaammalla kaasupolkimella kannattaa varautua runsaan 300 kilometrin ajomatkaan yhdellä latauksella. Testimme aikana akku ei jostain syystä latautunut aivan täyteen ainakaan julkisella latausasemalla. Ajossa auto kuluttaa noin 20–21 kilowattituntia sadalla kilometrillä, mikä on näin kookkaalle sähköautolle siedettävä saavutus.

    Marvel R hyödyntää enimmillään 94 kilowatin lataustehoa. Niin sanotulla suurtehoasemalla 80 prosentin akun varaus saavutetaan runsaassa 40 minuutissa.

    Hinta houkuttelee

    MG Marvel R:n kokoista ja vastaavasti varusteltua täyssähköautoa ei löydy tällä hetkellä Suomen markkinoilta miltään muulta valmistajalta. Tämä lisännee kiinnostusta kiinalaismerkkiä kohtaan. Maahantuojalta kerrotaan Futuristille, että kiinnostus on ollut vilkasta heti auton tultua myyntiin.

    Marvel R voi olla juuri passeli valinta perheelle, joka etsii tilavaa täyssähköautoa, johon ei tarvitse ruksia lisävarusteita.

    Futuristin toimituksessa valinta kohdistuisi kalliimpaan Performanceen etenkin sen tarjoaman nelivedon ja suuremman tehon takia. Vaakakupissa painaa myös parempi äänentoisto.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Ottaisitko 98-tuumaisen television omaan olohuoneeseen? Jättinäyttöjen suosio kasvaa

    Tagit: MG Marvel R  sähköauto  MG Marvel R Luxury  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: