-
Autoteollisuuden iso peluri hylkäsi vedyn, eikä se näytä kiinnostavan enää muitakaan
Stellantis luopuu vetyautoprojektista.
Stellantis, jonka omistuksessa ovat muun muassa Chrysler, Citroën, Fiat, Jeep ja Peugeot, on ilmoittanut luopuvansa vetypolttokennoajoneuvojen kehityksestä. Yhtiön päätös tuli vain viikkoja ennen kuin vetyajoneuvojen tuotannon oli määrä alkaa Ranskassa ja Puolassa.
Yhtiö perustelee vetäytymistä vetymarkkinoilta muun muassa vetytankkausasemien vähäisellä määrällä ja teknologian vaatimilla suurilla pääomainvestoinneilla. Autoteollisuus on kamppaillut pitkään vetyteknologian yleistymisen tiellä olevien haasteiden kanssa.
Vielä tammikuussa 2024 Stellantis lupasi tuoda markkinoille koko joukon vetypakettiautoja, mukaan lukien Citroën Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano ja Peugeot Boxer. Mallien oli tarkoitus yltää jopa 500 kilometrin toimintamatkaan.
Tuore päätös vetäytymisestä ei vaikuta tuotannon tai tuotekehityksen henkilöstöön, vaan työntekijät siirretään muihin projekteihin. Stellantiksen on todennäköisesti vetäydyttävä vetypolttokennovalmistaja Symbiosta, josta se omistaa kolmanneksen.
Stellantis ei ole ainoa autovalmistaja, joka on ensin sitoutunut vetyteknologiaan ja sittemmin jättänyt sen. Toyota on vuosien ajan uskonut vetyyn ja panostanut huomattavasti vetypolttokennotekniikkaan, mutta on joutunut taipumaan ja keskittänyt nyt kehityksensä pääasiassa raskaan teollisuuden käyttöön.
Vetyä on pitkään pidetty lupaavana puhtaana tapana tuottaa päästötöntä energiaa vedestä. Sen on toivottu säilyttävän nykyisen energia-infrastruktuurin ja tarjoavan vaihtoehdon fossiilisille polttoaineille. Käytännön haasteita ovat aiheuttaneet muun muassa vedyn teknisesti vaikea säilyttäminen vuotoriskin takia, korkeat investointikustannukset ja tankkausverkoston puuttuminen.
Vetypolttokennotekniikka näyttäytyy tällä hetkellä epärealistisena ratkaisuna henkilöautoliikenteeseen. Vaikka vedyllä saattaa olla tulevaisuutta raskaassa liikenteessä tai teollisuudessa, henkilöautojen kohdalla näyttäisi siltä, että peli on pelattu. Stellantiksen päätös on merkki siitä, että autoteollisuus keskittyy nyt entistä vahvemmin akkukäyttöisiin sähköautoihin.
Lähde: Engadget
Hei! Luitko jo tämän?
Koeajossa Volvo EX40 Twin Ultra: Pieni laihdutuskuuri tekisi hyvää ajettavuudelle
Tagit: vetyautot vetypolttokenno TakaisinKirjoittaja