• BMW löi pöytään hurjat lukemat tulevan mallin energiatehokkuudesta

    BMW voi päihittää markkinoiden taloudellisimmat sähköautomallit.

    BMW:n tuleva vuoden 2026 sähkökatumaasturi iX3 on herättänyt suurta kiinnostusta hyvällä energiatehokkuudellaan. Arvioiden mukaan se saattaa jopa päihittää alan kestosuosikin, Tesla Model Y:n.

    BMW:n mukaan iX3 on ensimmäinen uuden Neue Klasse -alustan sähköauto, ja sen kulutuslukemat ovat vakuuttavia: Vain 15 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Tämä tekee siitä hieman energiatehokkaamman kuin Tesla Model Y, jonka virallinen WLTP-kulutus Euroopassa on 15,3 kWh/100 km.

    Vaikka uusi iX3 on noin 100 kiloa painavampi kuin edeltäjänsä (noin 2 285 kg), sen suorituskyky ei ole kärsinyt – päinvastoin. Autossa on kaksi sähkömoottoria ja yli 100 kWh:n akku, mikä mahdollistaa jopa 800 kilometrin toimintamatkan (WLTP-syklin mukaan). Tesla Model Y:n maksimitoimintamatka jää 622 kilometriin.

    BMW:n energiatehokkuuden taustalla ovat uusimman sukupolven sylinterimäiset akkusolut, jotka tarjoavat 20 prosenttia enemmän energiatiheyttä kuin aiemmat versiot. Uudet Gen6-sähkömoottorit hyödyntävät piikarbidikomponentteja, jotka nostavat tehokkuutta ja laskivat häviöitä, vaikkakin korkeammalla valmistuskustannuksella.

    Vanhaan iX3-malliin verrattuna kehitys on huimaa: aiemmin pelkästään takavetoinen ja 74 kWh:n akulla varustettu edeltäjä kulutti keskimäärin 18,9 kWh/100 km eli noin 3,2 mailia per kWh.

    Vaikka BMW iX3 ja Tesla Model Y ovat kooltaan vertailukelpoisia, niiden hintaluokat poikkeavat suuresti. Uusi iX3 tulee todennäköisesti maksamaan lähes kaksinkertaisesti verrattuna Model Y:yn, mikä rajoittaa suoranaista kilpailua ostajien keskuudessa. Tästä huolimatta BMW:n teknologinen loikka asettaa uuden mittapuun sähköautojen tehokkuudelle ja toimintamatkalle.

    BMW iX3 2026 esitellään virallisesti myöhemmin tänä vuonna.

    Kuva: BMW

    Luitko jo tämän?

    Tämän takia sähköautolla kannattaa kiihdytellä

    Tagit: BMW Neue Klasse  sähköautot  BMW iX3  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: