• Hitti vai huti? Tällainen on Xiaomin sähköauto

    Lähinnä älypuhelimistaan tunnetun Xiaomin sähköauto on ulkoisesti lupaava ilmestys.

    Kauneus on katsojan silmässä, mutta ainakin Futuristin toimitusta kiinalaisen Xiaomin ensimmäinen sähköauto viehättää.

    Kauniin ulkokuoren alla on teknisestikin potentiaalinen sähköauto, jonka valmistaja lupaa laittavan kapuloita Teslan ja Porschen rattaisiin. Aivan totta, keulassa tosiaan on jotain Porschesta tuttua.

    Xiaomin torstainen lanseeraus paljasti, että valmistaja on yrittämässä tosissaan murtautumista Kiinan sähköautomarkkinoille. Siinä on tekemistä, sillä juuri Kiinasta on tullut viime aikoina varsin monta kiinnostavaa sähköautomallia. Osa niistä on kotiutunut myös Suomen markkinoille, esimerkkinä BYD, joka on saanut myönteisiä arvioita suomalaisissa autoalan julkaisuissa.

    Kiinan sähköautomarkkinoita voi hyvällä syyllä kutsua ahtaiksi, sillä valmistajia alkaa olla pilvin pimein ja kilpailussa menestyminen vaatii jo todella hyvän tuotteen. Xiaomin tavoitteet ovat korkealla, sillä se haluaa haastaa paitsi paikalliset, myös ulkomaiset isot valmistajat kuten Teslan ja Porschen.

    Ensimmäinen yritys on automalli nimeltään Xiaomi SU7, jonka kehitystyöhön valmistaja kertoo satsanneensa peräti yli 1,4 miljardia dollaria. Malli on tulossa myyntiin Kiinassa ”lähikuukausina”.

    Lopputulos on vaikuttava tekninen taidonnäyte. Kiihtyvyydessä SU7 pesee Xiaomin mukaan sekä Porsche Taycanin että Tesla Model S:n. Kiinalaisyrityksen johtaja kertoi X-palvelussa, että yritys tavoittelee alan markkinajohtajuutta. SU7:n valmistuksesta vastaa valtiollisen Baic Groupin sivuhaara.

    Kompetenssia on, sillä SU7:n suunnittelutiimin jäsenet ovat työskennelleet aikaisemmin BMW:n ja Mercedes-Benzin palveluksessa.

    Xiaomin etuna on teknologinen osaaminen, vaikka se onkin tähän asti rajoittunut mobiililaitteisiin. Yhtiön tavoitteena on luoda ekosysteemi, jossa se hyödyntää vahvasti älypuhelinosaamistaan. Näin ollen Xiaomin älypuhelimen omistaja saisi merkittävää hyötyä laitteestaan yhdistettynä Xiaomin sähköautoon. Yhtiön toimitusjohtajan Lei Junin mukaan tietoturva-asiat tullaan ottamaan tosissaan, jotta ne läpäisevät myös Yhdysvaltain tiukat normit.

    Xiaomi aikoo tehdä autostaan yhteensopivan myös Applen kanssa. Eri asia on, onko se mahdollista, jos amerikkalaisviranomaiset haluavat laittaa asiassa hanttiin.

    Yksi lupaus on erityisen houkutteleva: Xiaomi lupailee, että SU7:n täydellä akulla voi ajaa jopa 800 kilometriä.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tämä humanoidirobotti on vaikuttava ilmestys: Erityinen fokus kävelyssä

    Tagit: Xiaomi  sähköauto  xiaomi SU7  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: