• Kiinassa esiteltiin sähköauto, joka ”kopioi” Ferrareita ja Chevrolet Corvettea

    Deepal L06 hyödyntää Ferrareista ja Chevrolet Corvetteista tuttua tekniikkaa.

    Kiinalainen Deepal on esitellyt uuden L06-sähköautomallin, joka hyödyntää tutuista superautoista tuttua jousitustekniikkaa ja edistynyttä autonomista ajamista.

    L06:ssa käytetään magnetoreologisia iskunvaimentimia eli samaa tekniikkaa, jollaista on nähty Ferrarin ja Chevrolet Corvetten kaltaisissa urheiluautoissa. Tekniikan juuret ovat Yhdysvalloissa, sillä General Motorsin Delphi kehitti järjestelmän jo 2000-luvun alussa. Sitä on käytetty myös muissa jenkkimalleissa kuten Ford Mustangissa.

    Kiinalaisvalmistajan mukaan teknologia tekee L06:sta poikkeuksellisen vakaan. Jyrkät mäet eivät heilauta autoa ja kaarreajon kerrotaan olevan täsmällisen tarkkaa. Testeissä L06 on ohittanut jopa Porsche 911:n hirvenväistötestissä, jossa se onnistui väistössä vielä 85,6 kilometrin tuntinopeudessa.

    Auton voimalinja koostuu 200 kilowatin ja 290 newtonmetrin takavetoisesta sähkömoottorista, joka kiihdyttää auton 0–100 kilometriin tunnissa noin kuudessa sekunnissa. Lisäksi mallista on tarjolla EREV-versio, jossa pieni bensiinimoottori toimii generaattorina ja tarjoaa 240 km sähköistä toimintamatkaa.

    Deepal haastaa myös Teslan, mitä tuleeauton ohjelmistoon. Yhtiö kehuu AD Max -avustinjärjestelmäänsä, joka sen mukaan vastaa Teslan ratkaisuja, ja väittää mallin pitävän sisällään ensimmäisen suurissa tuotantomäärissä myytävän kaupunkiajon autonomisen järjestelmän. Sensoripaketti sisältää 11 kameraa, 12 ultraäänisensoria, kolme tutkaa ja yhden LiDAR-yksikön.

    Sisätiloissa huomion vievät 15,6 tuuman kosketusnäyttö, AR-heijastusnäyttö ja pehmeäpintaiset materiaalit, joita Deepalin mukaan on yli 90 prosenttia sisäpinnoista.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tesla lupaa autojensa ajavan pian täysin itsenäisesti Euroopassa: Yksi iso mutta

    Tagit: sähköautot  Tesla  Deepal  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: