• Koeajo: Renault 4 tarjoaa riemua retroilijalle, liikaa latauksia pitkämatkalaiselle

    Renault 4 on vetävän näköinen menopeli, joka tuntuu hieman liikaa cityautolta.

    Koeajoauto: Renault 4 E-Tech electric 150 hv comfort range iconic

    Koeajoauton hinta: 40 270 euroa

    Viistoperäinen Renault 5 oli pirteä ilmestys sähköautomarkkinoille, ja Renault 4 jatkaa valmistajan retrofiilistelylinjalla. Renault 5:sta kokeilleille luvassa on paljon tuttua, mutta myös jotain uutta. Autot jakavat saman perusrakenteen ja valtaosa käytetyistä osista on samoja.

    Uusi ”tipparellu” on kuitenkin melko selvästi isompi auto kuin Renault 5. Pituutta on 222 millimetriä, korkeutta 63 milliä ja akseliväliä 84 millimetriä enemmän kuin viitosessa. Tämä tuntuu sisätiloissa, eli nelosen takapenkkiä voi jo pitää käyttökelpoisena, vaikka pitkäjalkainen aikuinen ei edelleenkään sinne mahdu ainakaan mukavasti.

    Pystymallinen keula on onnistunut, mutta lisää energiankulutusta.
    Takapenkillä ei ole liikaa tilaa.

    Ulkoisesti nelonen on henkeen ja vereen hengenheimolainen muille retroautoille kuten Minille ja Fiat 500:lle, mutta tässä tapauksessa Renault ei toki kopioi mitään muuta kuin vanhaa omaa klassikkomalliaan. Ja tässä ajassa sen jopa toivoisi toimivan, sen verran yhdestä puusta moni sähköauto on veistetty. Retroautoon on helpompi muodostaa tunneside.

    Retrovaikutelma on taattu.

    Renault 5 herätti rutkasti mielenkiintoa, jopa eräänlaisen hypen jo hyvissä ajoin ennen auton myynnin aloittamista. Nelosen kohdalla aivan samanlaista ei ole nähty. Potentiaalia on, sillä auto näyttää erittäin hyvältä kaikista kulmista. Muotoilutiimi ansaitsee hatunnoston.

    Halvin malli ilman navigaattoria

    Renault 4:stä on tarjolla kaksi vaihtoehtoa, Urban ja Comfort. Urbanissa akuston kapasiteetti on melko vaatimattomat 40 kilowattituntia. Se tarjoaa 120 hevosvoiman teholukemat ja 225 newtonmetrin väännön. Comfortissa akuston kapasiteetti on 52 kilowattituntia ja tehoa löytyy 150 hevosvoimaa. Comfort-mallista tarjolla on vielä useampi varustelutaso ja lisäksi avattavalla kangaskatolla varustettu malliversio. Edullisimmillaan auton saa karvan alle 30 000 eurolla. Kalleimman, kangaskatollisen malliversion alkaen-hinta on 38 790 euroa.

    Siivekkeestä säädetään regeneratiivisen jarrutuksen tehoa.

    Koeajoautomme hinta oli runsaat 40 000 euroa, mikä kuulostaa jo melko kovalta tässä kokoluokassa. Autoon oli ruksittu lisävarustelistalta muun muassa metalliväri, Harman Kardon -äänentoisto sekä avustinjärjestelmäpaketti, joka sisältää muun muassa katvealuevaroittimen ja kaistakeskittimen sekä sähkötoimisen takaluukun.

    Renault 4:stä kiinnostuneen on syytä huomioida, ettei halvimmassa varustelutasossa ole navigaattoria. Kyseessä alkaa olla jo niin tarpeellinen varuste, että auto kannattaa valita Techno-varustelulla, jonka hinta alkaa 34 990 eurosta.

    Kulutus pomppasi

    Valmistaja ilmoittaa isompiakkuisen retro-Tipan toimintamatkaksi 398 kilometriä, mutta Suomen alkutalven pikkupakkasessa täyteen ladattu akku ilmoitti meille toimintamatkaksi vain noin 300 kilometriä. Siitä huolimatta, että ajotyylimme oli varsin rauhallinen ja käytimme pääasiassa Eco-ajomoodia. Moottoritiellä kulutus nousi jopa 20 kilowattitunnin tuntumaan, mitä voi pitää varsin korkeana kulutuksena tässä kokoluokassa. Syynä on todennäköisesti jyrkkä keula, joka lisää ilmanvastusta.

    Tunnelmavalaistus on näyttävä.

    Ratin takaa löytyy ominaisuus, joka saattaa ilahduttaa ekologiseen ajoon taipuvaisia kuljettajia: Siivekkeistä voi säätää regeneratiivisen jarrutuksen tehoa. Parhaimmillaan autoa voi ajaa lähes yhdellä polkimella, ei kuitenkaan aivan. Myönteistä on se, ettei ominaisuutta ole piilotettu kosketusnäytön valikoihin. Tätä ominaisuutta ei Renault 5:ssä ole.

    Pidimme Renault 4:n ohjaamossa erityisesti myös kahdesta muusta varusteesta. Renault 5:n tapaan ratin vasemmalla puolella on My perso -kytkin, johon voi ohjelmoida esimerkiksi nopeusrajoittimen merkkiäänen poiskytkennän ja paljon muita toimintoja, jotka useimmiten pitää käydä kytkemässä pois kosketusnäytön syövereistä. Tällainen nappi pitäisi olla kaikissa uusissa autoissa.

    Näytön päällä on painike, joka sulkee näytön.

    Kosketusnäytön päällä on kätevä painike, jolla näytön saa pois päältä. Tämä helpottaa ajamista pimeällä, etenkin jos näyttö häiritsee silmiä. Tämäkin osoitus käytännönläheisestä suunnittelusta.

    Ohjaamo on lähes identtinen Renault 5:n kanssa, koska esimerkiksi kosketusnäyttö on sama. Laatuvaikutelma on siis kaikin puolin samaa hyvää tasoa kuin Renault 5:ssä. Tämä auto näyttää hyvältä myös sisältä ja retrofiilistelyssä on onnistuttu. Kojelauta matkustajan puolella on verhoiltu kankaalla. Suurin osa muoveista on pehmustettuja ja miellyttäviä koskettaa, ja tunnelmavalaistus luo viihtyisän fiiliksen.

    Ohjelmoitava painike on erinomainen lisä.

    Pieniakkuisella toistuvaa lataamista

    Renault on halunnut keskittää paljon toimintoja ohjauspyörään: Käytössä on neljä viikseä ja peräti 15 painiketta. Se tuntuu paikoin liialliselta. Toki käytössä painikkeita oppii hyödyntämään optimaalisella tavalla, mutta osan olisi voinut sijoittaa muualle.

     

    Infotainment-järjestelmää ohjataan tuttuun tapaan kosketusnäytöltä, joka reagoi kosketuksiin kiitettävällä tarkkuudella. Käyttöliittymän alareunaan on jätetty yleisimmin käytettävät toiminnot (istuinlämmitykset ja ohjauspyörän lämmitys), joita ei onneksi tarvitse kaivaa valikkojen takaa. On kuitenkin hieman outoa, että ohjauspyörän lämmityksen painike on näistä kauimmaisena.

    Sisätiloista huokuu laadukkuus.

    DC-latauksessa molemmat Renault 4:n akkuvariantit latautuvat 10–80 prosenttiin 30 minuutissa. 52 kilowattitunnin akulla tämä tarkoittaa noin 300 kilometrin moottoritieajoa latausten välillä, mikä on juuri ja juuri riittävä. Pienempi akku sen sijaan ei ole suositeltava valinta käyttäjälle, joka tekee vähänkään säännöllisemmin pidempiä matkoja: pysähdys 200 kilometrin välein puolen tunnin latausta varten ei ole enää tätä päivää. Renault 4:ssa on onneksi akkujen esilämmitys navigaation kautta, kun latausasema on valittu määränpääksi (jos siis valittuna on vähintään Techno-varusteltu malliversio).

    Palataanpa tiloihin. Renault 4:n tavaratila on jo varsin käyttökelpoinen hieman isommallekin määrälle tavaraa: 420 litran tilavuudellaan se on suurempi kuin esimerkiksi Volkswagen ID.3:ssa. Tavaratilan lattian alla on 35 litran lisätila, jota voi hyödyntää esimerkiksi latauskaapelin säilytyksessä. Lastauskorkeus on mukavan matala, vain noin 60 senttimetriä.

    Ajettavuudeltaan Renault 4 on Renault 5:sta suuremmasta koostaan huolimatta melko cityautomainen kokemus. Kuoppiin ajo paljastaa turhan pintakovan jousituksen. Toisaalta matka-ajossa auto tuntuu välillä jopa pienemmältä kuin on: Vakautta voisi olla enemmän.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tutkijat kehittivät lähes näkymättömän eristeen, joka voi mullistaa ikkunoiden lämpöeristyksen

    Tagit: koeajo  sähköauto  Renault 4  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: