-
Kirjoitettu 03.05.2025 17:36Koeajossa Audi S6 Avant e-tron quattro: Liian hyvä Suomen teille
Audin uutuus on häkellyttävän hyvä ajettava, mutta suurin osa hyvyydestä hukkuu Suomen tieolosuhteisiin.
Koeajoauto: Audi S6 Avant e-tron quattro
Auton hinta lisävarusteineen: 120 530 euroa
Hymy nousee väistämättä huulille. Kun auto suorastaan imee tietä, ajonautinto on jotain sellaista, mikä pitää itse kokea. Sitä on vaikea selittää, mutta toki tässä artikkelissa yritämme.
Koeajoautomme Audi S6 Avant e-tron näyttää lähes tavalliselta farmariautolta, jos sulkee pois urheiluautosta vihjaavat koriosat ja jarrusatulat. Se on hyvä asia, sillä niin moni täyssähköauto on kuin yhdestä puusta veistetty, jopa persoonaton ilmestys.
Ulkoisesti S6 Avant e-tron näyttää hieman Volkswagenilta, mutta ennen kaikkea Audin farmarilta.
Audi S6 Avant e-tron on auto, joka tekee mieli omistaa. Omistamisen mahdollisuuksia jarruttaa eniten korkea hinta, koeajoauton tapauksessa runsaat 120 000 euroa. Onneksi saimme nauttia tästä menosta viikon, kunnes auto piti palauttaa takaisin maahantuojalle.
Palataanpa ajokokemukseen, koska siitä tekisi mieli kertoa vaikka ja kuinka. Tämän auton kanssa tekisi tämän tästä lähteä päämäärättömälle ajelulle, ihan vain ajamisen ilosta. Parhaimmillaan S6 e-tron Avant on vauhdikkailla tieosuuksilla, suorilla tai mutkaisilla. Ohjaus on millintarkka, mutta ei liian kevyt. Se on selkeästi suunniteltu urheilulliseen ajoon, jossa kuljettaja tietää, mitä tekee.
S6-merkintä kertoo sporttisuudesta.
Kyseessä ei ole aivan yhtä ärhäkkä urheiluauto kuin Audi RS6, mutta täyssähköisenä versiona S6 e-tron Avant on osoitus siitä, että Audi on pystynyt siirtämään tehomallinsa ominaisuudet hienosti sähköiseen maailmaan. Auto perustuu Audin ja Porschen yhdessä kehittämään PPE-alustaan. Kuutossarjan farkkumallistoon kuuluu myös edullisempi A6 Avant e-tron quattro, jossa tehoa on vähemmän, mutta akku on sama (100 kWh). Myös neliveto kahdella moottorilla on sama kuin S6 e-tron Avant e-tronissa quattrossa. A6 Avant e-tron quattron alkaen-hinta on 81 990 euroa, S6 Avant e-tron quattron 101 990 euroa.
S-merkintä ratissa erottaa ohjaamon "tavallisesta".
S6 Avant e-tronin ratissa tulee tämän tästä miettineeksi, kuinka hienoa olisi päästä tämän auton kanssa Saksan autobaanoille, joissa nopeuden voi huoletta nostaa pariin sataan kilometriin tunnissa. Vähintään yhtä paljon haluaisi ajaa tiellä, joka olisi tämän auton ominaisuuksien veroinen. Suomen tiet, etenkin näin keväisin, ovat paikoin niin huonossa kunnossa, että S6 e-tronin kaltaisen auton vieminen kyseisille tieosuuksille tuntuu suoranaiselta vääryydeltä. Routavaurioiden väistely tosin onnistuu piiruntarkan ohjauksen ansiosta, mutta enemmän tekisi mieli vain nauttia menosta ilman kuoppia ja reikiä asvaltissa.
Ohjaamon yleisilme on laadukas ja kiitettävän ei-muovinen.
Tämä auto ei ole parhaimmillaan kantatienopeuksissa, joissa S6 Avant e-tronin ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa. Vasta kun edessä aukeaa moottoritie tai mutkilla varustettu hyväpäällysteinen asvalttipätkä, auto väläyttää hieman sitä, mihin se on suunniteltu. Moottoritien ramppi on yksi harvoista paikoista, joissa kiihtyvyyttä voi hieman kokeilla. Nopeusrajoituksen mukainen nopeus tulee vastaan niin nopeasti, ettei hymy ehdi vielä poistua huulilta. Se pysyy niissä jonkin aikaa. Nopeuden nostamisen noin 80 kilometristä tunnissa noin 120 kilometriin tunnissa tekee autossa jotain, joka entisestään parantaa ajotuntumaa. Maahantuojalta saamamme tiedon perusteella S6 e-tron säätää alustaa kovemmissa nopeuksissa siten, että auto tuntuu kuin leijuvan tienpinnan päällä. Olet ehkä joskus kuullut sanonnan ”istuu kuin hansikas” ja tämä auto todella istuu. Merkittävässä roolissa ajomukavuudessa on S6 Avant e-tronissa vakiovarusteena tuleva sporttinen ilmajousitus.
Äänimaailma miellytti
Täyssähköautot ovat osin vääristäneet urheilullisen auton käsitettä. Jos täyssähköautojen mittakaavassa edullinen pienemmän kokoluokan autokin kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa neljän sekunnin tuntumaan, ero todellisten urheiluautojen kiihtyvyyteen on pieni. Ero tulee kuitenkin esille ajettavuudessa ja siinä, miten auto pystyy käsittelemään kiihtyvyyttä. Audi S6 on hyvä esimerkki autosta, jonka jokainen osa-alue tuntuu tukevan 4,1 sekunnin kiihtyvyyttä, joka itse asiassa häviää esimerkiksi aivan eri hintakategoriassa olevalle Volvo EX30:lle. Jokainen kuitenkin ymmärtää, ettei neljän sekunnin kiihtyvyyttä tarvitse Suomen oloissa lähes koskaan. Jos tarvitsee, Audi S6 Avant e-tronissa kyseinen teho tuntuu aivan erilaiselta kuin esimerkiksi mainitussa pikku-Volvossa.
Etumatkustajalla on oma näyttö, johon voi ladata sovelluksia ja seurata navinäkymää.
Futuristin toimituksen mielestä urheilullisessa sähköautossa on oltava jonkinlainen äänimaailma (siis muukin kuin rengasmelu ja tuulen suhina). Audi on onnistunut verrattain hyvin auton ”käyntiäänen” ja kiihdytysäänien luomisessa. Tässä tapauksessa äänimaailma on aivan jotain muuta kuin mihin polttomoottoriautossa on tottunut, hieman futuristinen, mutta ei liian. Matala futuristinen ”murina” käyntiäänenä ja sopivasti kiihdytyksen mukaan voimistuva äänitehoste sopii autoon niin hyvin, että itse asiassa ajoimme lähes koko koeajorupeaman äänien kanssa. Voi olla, että vähemmän sporttisessa autossa äänet olisi tehnyt mieli hiljentää.
Virtuaalinen sivupeili ei ole kovin onnistunut keksintö.
Ohjaamon suunnittelussa on onnistuttu. Kuljettajan edessä on pitkulainen kosketusnäyttö, jonka salat oppii nopeasti. Fyysisiä painikkeita voisi olla tosin enemmän ja ratin painikkeiden tuntuma ei ole paras mahdollinen. Tämä on tuttua muistakin VW-konsernin sähköautoista.
Tältä sivupeilin kuva näyttää. Näyttö on liian pieni.
Mikrokuituiset penkit ovat miellyttävät. Säätömahdollisuuksia on riittävästi, mutta hierontatoiminto puuttuu. Sitä sopisi odottaa sadan tuhannen euron autolta.
Koeajoautossamme oli lisävarusteena 1 760 euron hintaan saatavilla olevat virtuaaliset sivupeilit. Tämä tarkoittaa, että perinteisten sivupeilien tilalla on kamera, joka välittää kuvan oven sisäpuolella olevaan näyttöön. Ratkaisu on kaikkea muuta kuin toimiva ja käytännöllinen. Näyttö on ensinnäkin liian pieni, eikä se yllä hyväksi havaitun peilin tasolle. Ajon aikana katse hakeutuu automaattisesti peilin korkeudelle, eikä näytön katsominen tunnu lainkaan luontevalta. Lisäksi etäisyyden arvioiminen on selvästi vaikeampaa kuin peilejä käytettäessä. Onneksi kyse on tosiaankin lisävarusteesta, jota ei ole pakko autoon hankkia. Virtuaalisen sivupeilin taustalla on pyrkimys mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.
Ripeää latausta
Audi S6 Avant e-tronin lataus sujuu vauhdikkaasti, sillä auto kykenee vastaanottamaan virtaa parhaimmillaan 270 kilowatin teholla. ABC-teholatauksessa virtaa pöhisi akkuun välittömästi noin 140 kilowatin nopeudella, samoin Nesteen teholatauksessa (ilman akun esivalmistelua). WLTP-arvon mukaan auton toimintamatka yltää 625 kilometriin, mutta käytännössä toimintamatka jää alle 600 kilometriin. Se on silti hyvä saavutus ja tekee osaltaan S6 Avant e-tronista erinomaisen valinnan matka-autoksi. Talviolosuhteissa kannattaa varautrua alle 400 kilometrin toimintamatkaan. Lähes 2,5 tonnin painoinen auto ei ole sieltä kevyimmästä päästä, ja jos ajotapa on ”urheilullinen”, virtaa kuluu. Tämä auto ei lähtökohtaisesti kannusta ajamaan ekologisimmalla mahdollisella tavalla.
Takana jalkatilaa ei ole ruhtinaallisesti, jos edessä istuu pitkä kuljettaja.
Audi S6 e-tron Avant yhdistää farmariauton ja sporttisen perheauton parhaat puolet. Sen ostaja saattaa olla kahden vaiheilla, sillä Porsche Taycan Sport Turismo kilpailee samassa hintaluokassa, kuin myös BMW i5 M60 Touring.
Hei! Luitko jo tämän?
Koeajossa Volvo EX90: Volvon kruunun jalokivi, joka voisi olla vielä vähän enemmän luksusauto
Tagit: Audi S6 Avant e-tron quattro koeajo sähköauto Takaisin0 kommenttia:Kommentoi: