• Koeajossa BMW iX2: Möhköfantti, jossa lähes kaikki on kohdallaan

    BMW iX2 näyttää ulkoisesti suuremmalta kuin miltä takapenkillä tuntuu.

    Koeajoauto: BMW iX2 xDrive30

    Auton hinta varusteineen: 80 169 euroa

    Ensimmäisenä huomio kiinnittyy syvän punaiseen Fire Red metallic -väriin, joka sopii autoon erinomaisesti. Tällainen väri on parhaimmillaan puhtaana, koska se näyttää harmittavan nopeasti likaiselta. Suomen kevättalvi ei näytä parhaita puoliaan kyseiselle värille.

    BMW iX2:n maski on iso ja näyttävä. Pimeällä sitä reunustaa valkoinen valo.

    Futuristin koeajoon saapunut BMW iX2 on edestä katsottuna ehkä jopa liiankin räyhäkkään näköinen ilmestys, joka herättää tunteita puolesta ja vastaan. Isot munuaiset, korkea maski ja voimaa uhkuva ulkonäkö saavat tässä autossa vastinetta, vaikka mistään varsinaisesta sähköautotykistä ei xDrive30:n kohdalla olekaan kysymys. Takaa katsottuna ristiriitaiset tunteet lisääntyvät, sillä varsinaiseksi kaunottareksi autoa ei voi kutsua. Linjoja arvioidessa tuntuu siltä, että niissä saisi olla enemmän bemarimaisia vaikutteita. Tällaisenaan muotokieli näyttää tietystä kulmasta yhdennäköiseltä joidenkin kilpailevien automallien kuten esimerkiksi Skoda Enyaq Coupe RS:n kanssa. Toisaalta kyse on saman segmentin autoista, joten muotokielessä on luontaisia yhtäläisyyksiä. BMW luottaa iX2:n kohdalla melko kulmikkaaseen muotokieleen.

    Takaosan muotoilu ei ole kaunein mahdollinen.

    Ohjaamossa on näköä ja laadun tuntua.

    Sisällä BMW-fani on enemmän kotonaan. Hallintalaitteet ovat tuttua BMW-laatua, vaikka osa käyttäjistä onkin kritisoinut uudistettuja viiksikytkimiä. Pidimme erityisesti verrattain paksusta ratista, joka tarjoaa jämäkän ohjaustuntuman. Koeajoauton penkeissä viihtyi pidemmänkin matkan ilman selän ja pakaroiden väsymistä. Penkeissä oli kaiken lisäksi hierontatoiminto, joka tosin tarjosi lähinnä kevyitä painalluksia ala- ja keskiselän alueelle. Varsinaiseksi hieronnaksi sitä ei voi sanoa.

    Lisävarusteista nopeasti kallis hintalappu

    BMW iX2 on ennen kaikkea ajajan auto. Etuistuimilla riittää tilaa ja mukavuutta, mutta samaa ei voi sanoa takapenkistä. Kun kuljettajan penkillä istuu 185-senttinen henkilö ja saman pituinen yrittää mahduttaa itsensä takapenkille kuljettajan taakse, tehtävä ei ole helppo. Tila-autoksi iX2 ei siis taivu. Perheen käyttöön se sopii, jos lapset ovat vielä keskenkasvuisia.

    Takana on ahdasta, jos siellä istuu pidemmän puoleinen henkilö.

    Noin 4,5-metrinen iX2 vaikuttaa lähtöhinnaltaan jopa kohtuullisesti hinnoitellulta, sillä ilman lisävarusteita hinta on 63 400 euroa. BMW:n tapaan hinta nousee kuitenkin nopeasti, jos ja kun autoon päättää hankkia lisävarusteita. Koeajoautoon oli asennettu 3 810 euron hintainen M Sport -paketti, 3 550 euron hintainen Innovation-paketti (johon sisältyy muun muassa langaton älylaitteen latausalusta viilennystoiminnolla) sekä lukuisia yksittäisiä lisävarusteita kuten lämmitettävä ohjauspyörä, panoraamalasikatto, Harman Kardonin hifijärjestelmä ja sähköisesti auton alle taittuva vetokoukku.

    Harman Kardonin hifijärjestelmä on lisävaruste.

    Ajomukavuudessa BMW on parhaimmillaan. Vaikka kyseessä on iso auto, sillä on nautinnollista ajaa mutkateillä verrattain jäykän alustan ansiosta. Kun keskikonsolin vaihteenvalitsimesta kytkee päälle jarruenergian talteenoton, autoa voi ajaa lähes kokonaan kaasupolkimella. Kokemattoman on kuitenkin syytä olla varuillaan, sillä auto jarruttaa varsin äkisti, kun jalkaa nostaa kaasupolkimelta. Toisaalta ominaisuuden kanssa oppii nopeasti ajamaan ennakoivasta ja samalla energiatehokkaammin kuin normaalilla D-asennolla.

    Kuljettajan eteen avautuu kaareva näyttö, joka toimii mielestämme selvästi paremmin kuin yhteen keskikonsoliin sijoitettuun tablet-näyttöön luottavat automallit. Kun näytöstä ainakin osa on sijoitettu ohjauspyörän eteen, katse ei harhaudu tämän tästä keskikonsoliin.

    Koeajossa olleessa mallissa oli lisävarusteena myytävä, ratin eteen sijoitettu Live Cockpit Professional -näyttö, johon on sijoitettu runsaasti tietoa. Ehkä liiankin paljon, sillä välillä näyttöä pitää tarkastella liian pitkään löytääkseen sieltä haluamansa tiedon. Toki katse oppii ajan myötä löytämään tarpeellisen tiedon, mutta silti näyttö tuntuu liiankin informatiiviselta. Koeajoautossa oli Innovation-lisävarustepakettiin kuuluva, tuulilasiin heijastettava HUD-näyttö, joka helpotti hieman informaation vilkuilun tarvetta kojelaudan näytöstä.

    Monenmoista turvavarustetta

    Koeajoautossa oli 840 euron hintainen Driving Assistant Plus -järjestelmä, joka tuo mukanaan adaptiivisen vakionopeudensäätimen. Monessa sähköautossa se on vakiovaruste. Järjestelmän hintaa voi kuitenkin pitää perusteltuna, sillä sen mukana tulee nopeusrajoitusten varoitusjärjestelmä sekä kaistalla pysymistä valvova teknologia. Lisävarustelistalla oleva 629 euron hintainen Driving Assistant tuo kuljettajan käyttöön kuolleen kulman monitoroinnin, takaa ohittavan liikenteen seurannan sekä järjestelmän, joka varoittaa matkustajia avaamasta ovea silloin, kun takaa lähestyy ohittava auto.

    Vakiovarusteisiin kuuluu kaistavahti, joka houkuttelee käyttämään vilkkua kaistanvaihdossa sekä automaattinen hätäjarrutus, jos eteen ilmestyy yllättävä este.

    Kolmas lisävarusteena myytävä turvapaketti on nimeltään Driving Assistant Professional, joka tarjoaa kehittyneemmän kaistallapitojärjestelmän eli käytännössä osittaisen autopilotin. Järjestelmä tarjoaa automaattisen ajon moottoritierampeista poistumiseen, jolla pyritään parantamaan navigoinnin onnistumista. Kyseinen järjestelmä toimii satelliittinavigoinnin avustuksella.

    Kameran kuva on yhdistetty navigointiin.

    Kuten kehittyneeseen nykyautoiluun kuuluu, autot on varusteltu parhaimmillaan useilla eri suuntiin kuvaavilla kameroilla. BMW iX2 -koeajoautossa oli lisävarusteena saatava 360-asteinen kamerajärjestelmä, joka pitää sisällään myös videokuvaa tallentavan kojelautakameran. Navigoinnin yhteydessä kamera näyttää livekuvaa auton edestä ja sijoittaa esimerkiksi kääntymistä indikoivan nuolikuvakkeen havainnollisena lisätyn todellisuuden kelluvana elementtinä kameran live-kuvan päälle.

    Riittävä kantama

    BMW ilmoittaa iX2:n toimintasäteeksi 449 kilometriä. Koeajossa onnistuimme ajamaan täyteen ladatulla autolla vajaat 400 kilometriä, josta suurimman osan maantiellä. Matkan lopussa auto ilmoitti rangeksi yhdeksän kilometriä.

    Autoa voi ladata enimmillään 130 kilowatin teholla. Akuston lataus kymmenen prosentin varaustilasta 80 prosenttiin kestää valmistajan mukaan optimitilanteessa 29 minuuttia. Lidlin pikalaturilla saimme akustoon virtaa noin tunnissa 30–40 kilowattitunnin edestä.

    Nelivetoisessa autossa on kaksi integroitua voimansiirtoyksikköä, yksi etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Kyseiset yksiköt tuottavat yhteensä 313 hevosvoiman tehon, jonka turvin auto kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa. Kiihtyvyyttä on ehdottomasti riittävästi, eikä iX2:lla jää jalkoihin.

    IX2:n kosketusnäytöltä voi säätää latausasetuksia akuston säästämiseksi niin, että akkua ladataan enintään 80 prosentin varaustasoon. Etenkin jatkuva pikalataus tyhjästä täyteen kuormittaa akustoa, joten pidemmässä käytössä tällaisista asetuksista voi olla hyötyä jopa auton jälleenmyyntiarvon säilyttämisessä.

    BMW tarjoaa auton omistajan käyttöön varsin monipuolisen MY BMW -mobiilisovelluksen, josta käsin voi kytkeä päälle lisälämmittimen tai viilentää auton kesäkuumalla ennen matkaan lähtöä.

    BMW iX2 nousee kilpailemaan kokoluokkansa parhaan sähköauton tittelistä. Siinä on puutteensa, kuten takamatkustajien jalkatila, mutta kokonaisuutensa auto on vahva osoitus saksalaisvalmistajan asemasta sähköautomarkkinoilla.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tältä näyttää robotiikan eturintamassa nyt: Boston Dynamicsin uusi Atlas esiteltiin videolla

    Tagit: BMW iX2 xDrive30  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: