• Koeajossa BYD Dolphin: Lupaava sähköauto lupaavaan hintaan

    BYD Dolphin on tasapainoinen kokonaisuus pienelle perheelle, joka etsii kohtuuhintaista uutta sähköautoa.

    Koeajoauto: BYD Dolphin Comfort
    Auton hinta varusteineen: 34 990 euroa

    Maailman toiseksi suurimman sähköautovalmistajan BYDin automalleja alkaa hiljalleen näkyä liikenteessä. Otimme koeajoon niistä edullisimman, 34 990 hintaisen Dolphin-mallin. Kyseiseen hintaan irtoaa Dolphinin perusvarusteltu versio. Design-varustelutaso maksaa 2 000 euroa enemmän. Sillä saa muun muassa lasikaton ja langattoman latausalustan ohjaamoon älypuhelimelle.

    Dolphin ei ole ulkoisesti se auto, joka kerää erityisemmin katseita liikenteessä. Huomasimme silti, että auto ja sen merkki kiinnostavat, onhan kyseessä kuitenkin verrattain uusi tuttavuus Suomen teillä.

    Valojuova tekee Dolphinin takaosasta modernin.

    Dolphin on suunnattu perheille ja pariskunnille, jotka etsivät kohtuuhintaista täyssähkösautoa. Tilojensa puolesta auto riittää perheelle juuri ja juuri: tavaratila on ainoastaan 345 litran edestä. Lisää tilaa saa toki kaatamalla takapenkkien selkänojat.

    Etumatkustajilla tilaa on sen sijaan varsin mukavasti. Pidempikin kuljettaja saa hyvän ajoasennon ja tilaa riittää myös jalan lepuuttamiseen. Pieni suunnitteluvirhe on käynyt siinä, että koukistetun oikean jalan polvi koskettaa herkästi etukonsoliin sijoitettua P-painiketta.

    Ratin takana on pieni 5-tuumainen näyttö.

    Kojelaudassa kaikki tuntuu olevan kohdallaan. Rattiin sijoitetuista, laadukkaan tuntuisista painikkeista säädellään muun muassa adaptiivista vakionopeudensäädintä ja radion toimintoja.

    Pidimme erityisesti siitä, ettei kaikkien hallintalaitteiden säätimiä ole piilotettu ison kosketusnäytön syövereihin. Kojelaudan keskiosassa on painikkeita muun muassa automaattiselle ilmastoinnille, ajomoodin vaihtamiseen ja ajohallinnan vakautusjärjestelmän poiskytkemiseen (tätä tosin emme tarvinneet). Painikerivissä on myös vaihteenvalitsin, joka itse asiassa on varsin hyvin sijoitettu. Toki valitsin toimisi yhtä hyvin myös esimerkiksi ratin viiksessä.

    Kaikkia hallintalaitteiden säätimiä ei ole piilotettu kosketusnäyttöön.

    Jostain syystä BYD tarjoaa Dolphinin kohdalla vain langallisen Apple CarPlayn. Han-mallissa CarPlay on korjattu päivityksellä langattomaksi, mutta Dolphinissa toimintoa ei saa käyttöön ilman piuhaa. Toivoa sopii, että päivitys tulee tarjolle myös tässä mallissa.

    Informatiivinen pikkunäyttö

    Ratin takana on pieni 5-tuumainen lisänäyttö, josta niin ikään pisteet BYDille. Tarkasta pikkunäytöstä saa käsityksen kaikista kuljettajalle oleellisista tiedoista kuten nopeudesta, akun latauksen tasosta, ulkolämpötilasta ja hetkittäisestä kulutuksesta. Pikkunäytön ansiosta isompaa kosketusnäyttöä ei tarvitse vilkuille juuri lainkaan ajon aikana, ellei sitten seuraa navigointia. Jos liikennemerkkien tunnistus on kytketty päälle, pikkunäytöltä voi varmistaa vallitsevan nopeusrajoituksen. Näyttö kertoo myös adaptiivisen vakionopeudensäätimen tarkkaileman etäisyyden edellä ajavaan autoon neliportaisella asteikolla.

    Ajatuksella sijoitetut hallintalaitteet tekevät ajokokemuksesta niin mukavan, että Dolphin sijoittuu ajomukavuudeltaan tähän asti koeajamiemme sähköautojen kärkipäähän. Se on hyvä saavutus noin 35 000 euron hintaiselta autolta. Huomautamme kuitenkin, että kyseessä on testiryhmämme subjektiivinen arvio ja jonkun muun mielestä hallintalaitteiden sijoittelussa voisi olla parannettavaakin. Auto kannattaa siis ehdottomasti koeajaa itse.

    Jäimme kaipaamaan yhden polkimen ajoa, jota Dolphin ei tarjoa. Kaasupolkimen herkkyyteen voi vaikuttaa, mutta tarjolla on vain kaksi tasoa, joilla ei ole keskenään merkittävää eroa.

    Hyvin reagoiva kosketusnäyttö

    Ensimmäinen kokemus 12,8-tuumaisen kosketusnäytön käytöstä on myönteinen, sillä se reagoi nopeasti painalluksiin ja pyyhkäisyihin. Valikot ovat selkeitä, mutta suomenkielisessä käyttöliittymässä tulee nopeasti vastaan joitakin hauskoja käännöskukkasia.

    Selkeältä kosktusnäytöltä voi valita erilaisia turvallisuutta parantavia toimintoja.

    Sähköautoja ajaneet ovat jo tottuneet siihen, että EU-säädösten mukaiset turvallisuusominaisuudet on kytkettävä niin halutessaan pois päältä jokaisella liikkeellelähtökerralla. Näin on myös BYDissä. Kyllästyimme aika nopeasti etenkin ylinopeudesta varoittavaan järjestelmään, joka pimputtaa välittömästi, kun nopeusrajoitus ylittyy. Oman kärsivällisyyden kannalta se on kätevämpää kytkeä pois muutaman painalluksen takaa aina, kun lähtee liikkeelle. Onneksi liikennemerkkien tunnistuksen voi silti jättää päälle, jolloin nopeusrajoitukset näkyvät pikkunäytöllä ratin takana.

    Useimmiten kävi niin, että kytkimme pois päältä myös kaistavahdin. Suomen routavaurioisilla teillä joutuu silloin tällöin ajamaan maantien valkoisen reunaviivan yli väistääkseen kuoppia ja muita epätasaisuuksia.

    Ison näytön selkeys on ominaisuus, joka herätti kehuja koeajon aikana. Yleisesti ottaen on mielestämme sitä parempi, mitä vähemmän keskinäyttöä täytyy näprätä ajon aikana. Se kun vie aina huomiota pois liikenteestä. Dolphinin kohdalla keskinäytön valikkoja ei tarvinnut juuri selata ajon aikana. Päänäytöltä pääsee nopeasti käytetyimpiin ominaisuuksiin kuten navigointiin ja radiosovellukseen.

    Dolphinin ohjaamossa on miellyttävää nuorekasta sporttisuutta, joka syntyy muun muassa pyöreistä tuuletusventtiileistä. Hieman häiritseväksi koimme kojelaudan heijastukset tuulilasiin. Näkyvyydessäkin olisi parannettava, sillä kuljettajalla on varsin heikko näkyvyys etuviistoon. Jalankulkija jää pahimmillaan piiloon, joten Dolphinin kuljettajan kannattaa lähestyä suojateitä erityisellä varovaisuudella.

    Etuistuimista pidimme enemmän kuin esimerkiksi koeajamamme Volvo EX30:n kohdalla. Sivuttaistukea on riittämiin autolle, joka ei kuitenkaan lukeudu niihin sporttisimpiin.

    Virta riittää pidempäänkin ajomatkaan

    Dolphinissa on 60,4 kilowatin akku, joka tarjoaa varsin riittävän ajomatkan yhdellä latauksella. Rauhallisessa ajossa saimme ajotietokoneen näyttämään 100 prosentin latauksen jälkeen jopa 430 kilometrin rangea, joka näytti pitävän yllättävän hyvin paikkansa. Koeajomme aikana ulkoilman lämpötila vaihteli +10 asteesta -6 asteeseen. Valmistajan ilmoituksen mukaan Dolphinin akut latautuvat pikalaturilla 10 prosentista 80 prosenttiin noin 40 minuutissa.

    Kosketusnäytöltä voi tarkkailla sähköenergian kulutusta.

    Kaasupolkimen painallus tuntuu kiihdyttävän autoa varsin vikkelästi, vaikka paperilla kiihtyvyys nollasta sataseen on ”vain” seitsemän sekuntia. ”Vain” siksi, että moni sähköauto kiihtyy toki selvästi nopeammin. Seitsemän sekuntia on kuitenkin mielestämme täysin riittävä Suomen oloihin ja Dolphinin kohdalla välitön liikkeellelähtö tuntuu oikeasti varsin pirteältä. Etuvetoisella autolla kaasupoljinta ei välttämättä kannata painaa pohjaan ennen, kun ratista on tiukka ote.

    Ulkoisesti 4,2-metrinen auto näyttää mittojaan pienemmältä, mutta kuten aikaisemmin kerroimme, sisällä tunne on toinen. Ohjaamo tarjoaa jalkatilojen ohella myös varsin hyvin säilytystilaa pikkutavaroille ja sen lisäksi kaksi pullopidikettä. Tarjolla on myös perinteinen hansikaslokero, joka esimerkiksi Volvo EX30:stä puuttuu.

    Dolphin tarjoaa omistajalleen mobiilisovelluksen, jonka avulla käyttäjä voi avata ja sulkea auton ovien lukituksen, käynnistää auton ja kytkeä päälle lämmitys- tai viilennystoiminnon etänä. Pelkän sovelluksen varassa ei tosin voi jatkuvasti olla, sillä aika ajoin auto pyytää käynnistämään itsensä oikealla avaimella. Dolphinissa on käytössä nappikäynnistys, eli auto ei ole niin sanotusti avaimeton.

    Mitä Dolphista jäi käteen? Kiitämme etenkin auton hyvää laatuvaikutelmaa. Ohjaamossa ja autoa ajettaessa ei tule fiilis halvasta kiinalaisesta sähköautosta. BYD tarjoaa monessa mielessä jopa premium-autoja lähentelevän laatuvaikutelman. Sen huomaa paitsi hallintalaitteista ja ohjaamon yleisestä vaikutelmasta, myös esimerkiksi ilmeisen hyvin äänieristetystä ohjaamosta.

    Hei Luitko jo tämän?

    Futuristin koeajossa Volvo EX30: Ei ihan sellainen Volvo kuin odotimme

    Tagit: BYD Dolphin  sähköauto  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: