-
Koeajossa Hyundai Inster: Rakkautta ensi silmäyksellä
Älä anna pienen koon hämätä.
Koeajoauto: Hyundai Inster 49 kWh 115 hv In
Koeajoauton hinta: 35 865 euroa
Sitä helposti ajattelee, että pikkuruinen sähköauto on monessa mielessä huono valinta. Tuulenpuuskat varmaankin tarttuvat siihen moottoritiellä, ajettavuus on kaukana isommista autoista, varustelukin on puutteellinen ja sähköauton ollessa kyseessä, toimintamatka ei varmaan riitä juuri kauppareissuja pidemmälle.
Myönnämme, että olimme skeptisiä monessa asiassa hakiessamme Hyundai Insteriä viikon pituiselle koeajolle.
Pian totesimme, että ennakkoluulomme olivat tuulesta temmattuja.
Hyundai Inster on nimittäin monessa mielessä varsin rakastettava sähköauto. Seuraavassa kerromme, miksi.
Räyhäkän sympaattinen ilme
Hyundai Insterin isot etulamput voisivat olla pienoinen riski muotoilun onnistumisen kannalta, mutta sudenkuopilta on onnistuttu välttymään. Isojen lamppujen sympaattista ilmettä tasapainottaa niiden päälle asennettu vilkkuelementti, joka tuo keulaan jopa pienimuotoista ärhäkkyyttä. Tässä autossa vilkut todella näkyvät, sillä niille on annettu runsaasti tilaa keulasta.
Koeajoautomme väri oli lisämaksullinen.
Takaluukun keskellä on isokokoinen Hyundain logo ja Inter-teksti. Takavalot ovat isokokoiset ja sellaisena erinomaisesti erottuvat. Takaikkunassa on pyyhkijä. Kaiken kaikkiaan takaosa on ehkä aavistuksen onnistuneempi kuin keula.
Takavalot näkyvät varmasti.
Pienempi ulkoa kuin sisältä
Eihän siitä mihinkään pääse: Kun Hyundai Insterin ajaa parkkiruutuun vaikkapa ostoskeskuksen pihalla, vieressä olevat sähköautot näyttävät helposti jättiläisiltä. Mutta hei, tämä auto mahtuu parkkiruutuun ilman, että tarvitsee välttämättä varoa oven osuvan viereiseen menopeliin.
Kyynärnoja on ehdoton valinta lisävarusteena.
Noin 3,8 metriä pitkä Inster on varsinkin ulkoapäin pieni auto, mutta yllättävän tilava sisältä. Noin 185-senttisellä kuljettajalla on varsin riittävästä jalkatilaa. Jos rotevan kuljettajan viereen istuu yhtä roteva etumatkustaja, hartiat saattavat olla lähellä toisiaan ja tilantunne saattaa kärsiä. Insterin haasteena on enemmänkin leveys kuin pituus.
Kuljettajan reisille riittää mukavasti tilaa myös sivuttaissuunnassa. Korkeudeltaan noin 1,5-metrisessä autossa pääntila ei lopu ihan heti. Penkissä on toki korkeussäätö, manuaalinen sellainen, ja ohjauspyörää voi säätää myös syvyyssuunnassa. Etenkin pikkuautossa on hyvä olla riittävästi säätömahdollisuuksia.
Penkit kaatamalla tulee paljon lisää tasaista kuormaustilaa.
Etupenkit ovat yllättävänkin mukavat siihen nähden, että niiden tarjoama sivuttaistuki ei ole kummoinen. No, sporttipenkkejä emme odottaneet. Ensisilmäyksellä näyttää, että etumatkustajien penkit ovat kiinni toisissaan, mutta tämä on vain visuaalinen harha. Penkkien välissä on (lisävarusteena myytävä) kyynärnoja. Ajossa käy selväksi, että kyynärnoja kannattaa ehdottomasti valita lisävarustelistalta.
Hyundai on jättänyt paljon toimintoja nappien taakse. Siitä kiitos.
Ovissa ei ole juurikaan käytetty kangasta, minkä vuoksi vasemman käden kyynärpäätä ei mielellään pidä pitkiä aikoja oven kyynärnojaa vasten. Muovisuus jättää hieman karun vaikutelman ja olisi ollut toivottavaa, että kangasta (tai muuta pehmentävää materiaalia) olisi käytetty enemmän.
Tilantunne yllättää myös takana. Käytettävissä olevista senteistä on otettu kaikki irti. Takapenkit kaadettuina takaosasta tulee tasainen alusta, johon mahtuu kahden henkilön pidemmänkin reissun matkatavarat. Takaluukku avataan ja suljetaan perinteisesti lihasvoimalla.
Ajokokemus yllättää
Hyundai Inster ei ole missään nimessä pelkkä kaupunkiauto. Siirtyessämme moottoritielle Inster osoittaa yllättäen parhaita puoliaan: Vaikka auto kiihtyy nollasta sataan noin kymmenessä sekunnissa, tehoa ohituksissa on enemmän kuin riittävästi ja tehoalue on muutenkin varsin onnistunut. Jos tiloista on otettu kaikki irti, niin on tehoistakin. Tällä autolla ei jää jalkoihin, vaikka tehoa on sähköautolle vaatimattomat 115 hevosvoimaa. Jopa korkeammissa moottoritienopeuksissa auto tuntuu kokoistaan isommalta. Meno on jämäkkää ja tasaista ja ne tuulenpuuskatkaan eivät pahemmin näytä häiritsevän menoa.
Ajomoodia voi vaihtaa. Valittavana on myös lumimoodi.
Moottoritieajossa kulutus nousee melkoisesti kaupunkiajoon verrattuna ja tällöin koeajoautomme 49 kilowattitunnin akku alkaa osoittautua liian pieneksi. Koeajomme aikana voimassa olivat vielä kesänopeusrajoitukset. Noin 120 kilometrin tuntivauhdissa kulutus nousi korkeimmillaan yli 20 kilowattituntiin.
Lataus ei ole nopeimmasta päästä.
Taajamanopeuksiin siirryttäessä kulutus suorastaan romahtaa. Insterillä on mahdollista ajaa noin 12 kilowattitunnin kulutuksella, pienemmälläkin jos ”kaasujalka” pysyy kurissa kiihdytyksissä.
Yhden polkimen ajoa Inster ei tarjoa. Sellainen voisi olla toimiva ominaisuus myös tämän kokoluokan sähköautossa.
Hitaanpuoleinen lataus
Hyundai Inster on saatavilla kahdella eri kokoisella akustolla. Edullisin malliversio tarjoaa 42 kilowattitunnin akuston, jolla WLTP-toimintamatka on 327 kilometriä. Koeajoautomme suuremmalla 49 kilowattitunnin akustolla toimintamatkaa (WLTP) on enintään 370 kilometrin edestä.
Pikkuiselta sähköautolta ei voi vaatia samanlaista latauskokemusta kuin selvästi kalliimmalta isoakkuiselta sähköautolta. Se ei olisi edes mahdollista. Isompiakkuinen malliversio ottaa vastaan maksimissaan 85 kilowattia virtaa, eli pikalatauksessa se jää selvästi isommista sähköautoista. Koeajoviikkomme aikana pääsimme parhaimmillaan noin 80 kilowatin lataustehoon (ABC:n pikalaturilla). Jos akun esilämmitystä ei ole käytetty, latausteho jää jopa puoleen tästä. Silloin latausasemalla joutuu viettämään aikaa kohtuuttoman pitkään. Esilämmityksen on oltava päällä jonkin aikaa, sillä aivan nopea lämmitys ei nopeuta juurikaan latausta. Inster ei ole kiireisen työmatkailijan auto.
Varusteita moneen lähtöön
Hyundai tarjoaa hyvän varustelun jo Insterin hinnat alkaen -mallissa. On lämpöpumppua, peruutuskameraa, puheohjausta, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja erilaisia turvallisuusvarusteita kuten kaistallapitoavustinta ja moottoritieajoavustinta.
Tässä mennään jo lataustehon ylärajoilla.
Insterin halvimman version saa itselleen 25 999 eurolla. Jos olet kiinnostunut autosta, suosittelemme panostamaan hieman lisää. Kun pöytään lyö 2 000 euroa enemmän, saa isommalla akulla varustetun In-varustelutason Insterin. Silloin varustetaso täydentyy muun muassa jo mainitulla kyynärnojalla, tummennetuilla takaikkunoilla, etuovien diskanttikaiuttimilla, sadetunnistimella, älypuhelimen langattomalla latauksella, keinonahkaverhoilulla ja etuosan pysäköintitutkalla. Paljon lisää siis.
Lisävarustelistalla on virranottomahdollisuus.
Malliston huipulla on 29 999 euron hintainen isoakkuinen Award Edition, joka tuo mukanaan muun muassa projektio-led-ajovalot ja sisätilojen tunnelmavalaistuksen. Tähänkin autoon voi vielä lisäksi valita lisävarustelistalta esimerkiksi 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, kattoikkunan ja digitaalisen avaimen.
Lisävarusteilla uuden auton hinnan saa nousemaan yli 35 000 euroon, joka on jo melko paljon tämän kokoluokan ja teholuokan sähköautosta.
Mitä jää käteen?
Hyundai Insteristä on helppo pitää. Sitä ajaessa alkaa väkisinkin miettiä, miksi pitäisi ostaa isompi ja selvästi kalliimpi sähköauto, kun tälläkin ehkä pärjäisi? Rehellinen kannattaa toki olla siinä, että latausnopeutensa ja akuston kapasiteetin puolesta Inster on väkisinkin enemmän lyhyiden kuin pitkien matkojen auto. Ellei sitten ole rutkasti aikaa odotella pikalatausasemilla.
Hyundai Inster on sympaattinen ilmestys.
Kotilatauksen omistavalle, etupäässä lyhyitä työmatkoja tai satunnaisia pidempiä matkoja ajavalle Inster on ehdottomasti harkinnan arvoinen sähköauto. Sen ratissa huomaa tämän tästä hymyilevänsä: Auton sympaattisuus tarttuu.
Hei! Luitko jo tämän?
Parhaiden Android-puhelinten lista julki: ”Lähes täydellinen”
Tagit: Hyundai Inster sähköauto koeajo TakaisinKirjoittaja