• Koeajossa nelivetoinen Skoda Enyaq Coupé iV RS: Se Skodan tehokkain

    Oranssi kaunotar kääntää päät ja lunastaa ulkonäön lupailemat sporttiset odotukset.

    Ulkoisesti äreä ilmestys. Skoda Enyaq Coupé iV 80x 4x4 RS on valmistajansa tehokkain sähköauto, ja se näkyy ulkonäössä. Parhaalta sportti-Enyaq näyttää sivulinjastaan: tasapainoinen, jykevä ja linjakas. Takaa katsottuna auton korkeus saa kokonaisuuden näyttämään jopa aavistuksen kapealta, mutta etupenkillä tämä mielikuva karisee: tilaa on hulppeasti sekä kuljettajalle että apukuskille.

    Ihastuimme sisätiloissa myös siihen, ettei kaikkia toimintoja ole piilotettu kosketusnäytön taakse. Napeista pitäville Skodan ohjaamo on posiitivinen yllätys sähköautomaailmassa!

    Skoda on tässä mittakaavassa selkeästi ajajan auto, mutta sen lisäksi siitä näyttävät olevan kiinnostuneita myös muut tienkäyttäjät. Sen verran ahkerasti päät kääntyilivät. Erityismaininnan koeajoauto ansaitsee erinomaisesti kokonaisuuteen sopivasta metallisen oranssista väristä, joka oli tosin lisämaksullinen.

    Skoda Enyaq Coupé RS lunastaa sporttisuuden paitsi ulkoisesti, myös teknisellä tasolla.

    Enyaq Coupé RS on ennen kaikkea sporttinen perheauto. Sinkun autoksi se ei välttämättä ole paras valinta, sillä samassa hintaluokassa on saatavilla selvästi tehokkaampia (ja kompaktimpia) henkilöautoja. Toisaalta, jos iso koko ei häiritse kaupunkipyörittelyssä, ylimääräisestä tilasta ei ole haittaakaan.

    Rauhallisella ajolla koeajoautolla pääsi lähes 400 kilometriä yhdellä latauksella marraskuisessa viileässä säässä.

    Enyaq Coupé RS -mallin koeajoversion hinta on hulppea, runsaat 69 000 euroa. Ajoimme Skodalla noin 800 kilometrin testilenkin marraskuisessa Suomessa. Ajotietokoneen mukainen kulutus asettui varovaisella ajolla hieman vajaaseen 20 kilowattituntiin. Valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 17,2–18,1 kilowattituntia (WLTP). Kulutusta arvioidessa kannattaa muistaa, että WLTP-arvo on laskettu ihanteellisissa olosuhteissa. Suomen viileässä kelissä kulutus nousee väkisinkin.

    Ei ihan yhden polkimen ajoa

    RS:n 6,5 sekunnin kiihtyvyys on sopivan räjähtävä, vaikka tehokkaimpiin sähkösportteihin verrattuna se jää kauas jälkeen. Tässä on kuitenkin syytä huomioida auton paino: Yli 2000 kilon painoinen auto vaatii rutkasti tehoa, jotta sporttiseen ulkonäkölupaukseen voidaan vastata edes kohtuullisesti. Siksi Enyaq Coupé RS:n kiihtyvyys on enemmän kuin riittävä suomalaiseen liikenteeseen. Useimmat bensiiniautot jäävät liikennevaloissa kakkoseksi kevyemmälläkin ”kaasujalalla”. Isolta näytöltä voi valita ajotilaksi sportin, jolloin kaasupoljin reagoi asteen ripeämmin. Enyaq Coupé RS:ssä on tehoa piirun vajaat 300 hevosvoimaa, joka asteen sporttisemmassa polttomoottoriautossa olisi jo melko hurja lukema.

    Vaihteenvalitsimessa on jarruenergian regenerointivalitsin.

    Vaihdevalitsimen virkaa ajavasta säätönupista voi valita jarruenergian regeneroinnin eli moottorijarrutuksen hyödyntämisen akun varauksen optimoimiseen. Skodassa regenerointi toimii mukavan pehmeästi. Täysin yhden polkimen ajoon se ei sovellu, mutta huomasimme koeajon aikana silti käyttävämme enimmäkseen regenerointia kuin tavallista D-moodin ajoa. Rauhallisessa ja ennakoivassa ajossa pääsimme lähes yhden polkimen ajoon ja samalla säästimme todennäköisesti mukavan paljon sähköä.

    Lataukset sujuivat hyvin paria poikkeusta lukuun ottamatta. Kahdella latauspisteellä (Lidl ja Neste) auto lukitsi latauskaapelin ja kertoi latauksen olevan käynnissä, vaikka virtaa ei siirtynyt. Näissä tilanteissa piti odotella hetken aikaa auto lukittuna, minkä jälkeen latauspistooli irtosi autosta. Selvittämättä jäi, oliko vika latauslaitteessa vai autossa. Auto ei kummassakaan tapauksessa antanut keskeyttää latausta kosketusnäytöltä, kuten normaalisti.

    Lataukset sujuivat nopeasti ja sujuvasti paria pientä ongelmaa lukuun ottamatta.

    Latasimme Skodaa ABC:n, Lidlin, Nesteen ja K-Latauksen asemilla. Parhaimmillaan akusto otti virtaa vastaan runsaan 50 kilowatin nopeudella. Auto pystyisi selvästi parempaan, jopa 135 kilowatin latausnopeuteen. Toisaalta mikään kiire matkan aikana ei ollut, joten hieman pidempi kahvitauko riitti siihen, että matkaa voitiin jatkaa hyvillä mielin.

    Rauhallisella ajolla ajotietokone arvioi meille parhaimmillaan 390 kilometrin ajomatkan, mutta heti kantatieltä moottoritielle siirryttyämme arvioitu matka alkoi pudota verrattain nopeasti. WLTP-toimintamatka on 499 kilometriä, mutta kuten edellä totesimme, Suomen viileissä oloissa kannattaa tottua huomattavasti vähempään.

    Uudet mallit nyt myynnissä

    Koeajossa olevaa malliversiota ei enää voi tilata tehtaalta, sillä nyt myynnissä on uusi, vuoden 2024 Enyaq-mallisto. Sen valmistus on alkanut marraskuun alussa. Uusi malli tuo tullessaan pieniä ulkoisia muutoksia ja samalla mallimerkinnät muuttuvat. Skoda on kertonut, että Enyaq 80- ja Enyaq 80x -mallit korvataan Enyaq 85- ja Enyaq 85x -malleilla. Vastaavat nimimuutokset koskevat myös Enyaq Coupé -mallia. Autojen taka-akseli saa uuden ja tehokkaamman sähkömoottorin (jatkossa 210 kilowattia) ja paremman akunhallinnan. Tämän kerrotaan pidentävän auton toimintamatkaa ja lyhentävän latausaikaa pika- ja suurteholatureilla. Jatkossa Enyaq Coupé 85 -mallin valmistajan ilmoittama WLTP-toimintamatka pitenee lähes 570 kilometriin. Coupé 85 kiihtyy jatkossa 100 kilometriin tunnissa 6,7 sekunnissa eli lähes kaksi sekuntia nykyistä nopeammin. RS-mallissa kiihdytys nollasta sataan vie jatkossa 5,5 sekuntia.

    Yksi merkittävimmistä muutoksista uudessa mallistossa on pikalatausta valmisteleva akun esilämmitystoiminto. Se kytkeytyy päälle automaattisesti, jos navigointiin syötetään sopivana ajankohtana pika- tai suurteholatausasema. Esilämmityksen voi kytkeä päälle myös manuaalisesti auton tietoviihdejärjestelmästä.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Esimakua puettavasta tekoälystä

     

    Tagit: skoda enyaq coupé iV RS  sähköauto  koeajo  sähköauton lataus  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: