-
Koeajossa Peugeot E-5008 Allure Launch Edition: Alle 50000 eurolla ei saa aivan kaikkea
Peugeotin isoin täyssähköauto tarjoaa miellyttävää kyytiä kohtuuhintaan.
Koeajoauto: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition
Koeajoauton hinta: 49 990 euroa
Viime vuoden syksynä Futuristi.fin koeajossa ollut 73-kilowattinen Peugeot E-3008 GT oli sen verran mukava kokemus, että päätimme pyytää ajettavaksi Peugeotin täyssähkömalliston suurimman mallin eli E-5008:n. Autot ovat keulasta varsin lähellä toisiaan, mutta sivuprofiili ja takaosa paljastavat erot. E-5008 on kooltaan Kian EV6:n kokoluokkaa, vaikka saattaa näyttää ulkoisesti jopa suuremmalta. Pituutta autolla on runsaat 4,7 metriä. E-5008 taipuu ison perheen tila-autoksi, sillä istumapaikkoja on tarpeen tullen seitsemän, kolmella penkkirivillä. Täyssähkömallin lisäksi E-5008:sta on tarjolla lataushybridi ja hybridi.
Peugeot E-5008 eroaa takalinjansa osalta merkittävästi pienemmästä E-3008 -mallista.
Siinä missä moni isolla sähköautolla kurvaileva on jo saattanut tottua neljän pyörän vetoon, Peugeot tarjoaa E-5008:n kaikissa mallivariaatioissa ainoastaan etuvetoisena. Tämän kokoluokan autoon toivoisi nelivedon, etenkin Suomen haastavia talviolosuhteita silmällä pitäen. Etuvetoisena lähes 2 300 kilon painoinen auto puskee herkästi ja liukkailla mutkateillä sen kanssa saa olla talviajoissa varuillaan.
Tavaratilaa riittää etenkin, jos kolmas penkkirivi ei ole käytössä.
Kolmen penkkirivin käyttö pienentää tavaratilan runsaaseen 200 litraan, mutta toisaalta kaikkien takapenkkien taittaminen tekee E-5008:sta pienimuotoisen muuttoauton yli 1 800 litran tavaratilalla. Kolmannella penkkirivillä istuu aikuinenkin, tosin ei kovin pitkä sellainen.
Vakiovarustelu jättää toivomisen varaa
Peugeot E-5008:n hinnata alkavat 48 390 eurosta, mikä saattaa herättää kiinnostuksen. Alle 50 000 eurolla ei ole juurikaan tarjolla yhtä tilavia täyssähköautoja. Kilpailijoihin lukeutuvat muun muassa ladattavana hybridinä ja kevythybridinä saatava Skoda Kodiaq (hinta alkaen 45 944 euroa) ja täyssähköinen Kia EV6 (alkaen 45 790 euroa).
Toisen penkkirivin keskipaikka on hyvin muotoiltu.
Koeajoomme saapunut E-5008:n lanseerausmalli on hinnaltaan 10 euroa vaille 50 000 euroa. Peugeotilta on totuttu odottamaan riittävää perusvarustelua, mutta tässä tapauksessa varustelu jätti hieman toivomisen varaa. Poissaolollaan loistivat muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, sähkösäätöinen penkki (koeajoautossa osittainen kuljettajan istuimen sähkösäätö) ja sähköistetty takaluukku. Myös kuolleen kulman varoitin ja etuosan pysäköintitutka puuttui. Osa näistä ominaisuuksista löytyy vakiona muista kilpailevista automalleista.
Ratin muotoilu vaatii hieman totuttelua.
Näin ollen 50 000 euron hintalappu ylittyy, jos ja kun ostaja haluaa varustella Peugeotinsa hieman kattavammin. Tällöin kannattaa valita suoraan GT-malliversio, joka tarjoaa muun muassa aktiivisen vakionopeudensäätimen, sähkötoimisen takaluukun, molemmat ajosuunnat tunnistavat pysäköintitutkat ja monipuolisemmilla sähkösäädöillä varustetut etuistuimet. Varustelu kattaa myös lämmitetyn ohjauspyörän, joka on talvikeleillä varsin hyödyllinen mukavuusvaruste.
GT-versio maksaa 73-kilowattisessa akustovariantissa 51 700 euroa ja tehokkaampana 96-kilowattisena 55 700 euroa.
Pehmeää menoa
Peugeot E-5008 on ennen kaikkea mukava matka-auto. Vauhdikkaammassa mutkatieajossa tuntuu välillä, että auto on aavistuksen liian painava. Meno on aika ajoin aavistuksen huojuvaa. Moottoritiellä auto on elementissään. Ohjaamo on erittäin hiljainen kovemmassakin ajonopeudessa, mikä lisää laadun tuntua.
Kosketusnäyttö vaatii kurottelua.
Urheilulliseksi isoa kissaa ei voi kutsua. Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa kestää 10,2 sekuntia. Se on vielä ihan ”ok”, jos vertailukohteena käytetään saman hintaluokan polttomoottoriautoja. Täyssähköisten autojen kategoriassa meno on verrattain laiskaa, mutta toisaalta riittävää Suomen teille. Ohituksissa kannattaa kuitenkin varmistaa, että autolla esimerkiksi pitkän täysperävaunuyhdistelmän ohi turvallisesti.
Keskikonsolissa on viilennetty lokero.
Etuvetoisen täyssähköauton hyvä puoli on se, että se kuluttaa virtaa selvästi vastaavan kokoista nelivetoista sähköautoa vähemmän. Peugeotilla pääsimme vaihtelevassa ajossa 18–19 kilowattitunnin kulutuslukemiin. Valmistajan mukaan auton toimintamatka yltää täydellä latingilla noin 500 kilometriin. Pääsimme varsin lähelle valmistajan ilmoittamaa lukemaa, vaikka ajosta pääosa oli maantiellä, joka sähköauton kohdalla kuluttaa enemmän kuin kaupunkiajo.
Ensi vuonna Peugeot on tuomassa markkinoille E-5008:n Long Range -mallin, jolle luvataan 668 kilometrin toimintamatkaa.
Kosketusnäytön kurottelua
Aluksi vierastimme yläosastaan suoraksi muotoiltua ohjauspyörää, mutta jo muutamassa päivässä rattiin tottui ja samalla ajoasento tuntui muokkaantuvan normaalia ryhdikkäämmäksi. Ratti voisi kuitenkin olla hieman isompi.
Koeajomme aikana lataussessio katkesi yllättäen Recharge-latausasemalla.
Eniten tuskailimme ratin huonosti reagoivien painikkeiden kanssa. Ratista kytketään päälle vakiopeudensäädin, minkä lisäksi sen kautta onnistuu muun muassa radiokanavien valinta ja äänenvoimakkuuden säätäminen. Painikkeet eivät läheskään aina tunnistaneet painallusta ensimmäisellä kerralla. Painalluksista oli välillä vaikea olla varma siitä, menikö komento perille. Peugeot ei ole ainoa koeajamamme automerkki, joka on epäonnistunut ratin painikkeiden parhaan mahdollisen käyttötuntuman suunnittelussa.
Ohjaamo on samasta puusta E-3008:n kanssa ja hyvä niin, sillä Peugeot on onnistunut luomaan rauhallisen ja laadukkaan oloisen ajoympäristön. Kojelauta on osin päällystetty kangasmaisella materiaalilla. Ehkä osin sen takia ohjaamon akustiikka vaikuttaa onnistuneelta.
Keskonsolissa on äänenvoimakkuuden säätö- ja mykistysrulla.
Ratin takana on yhtenäinen pitkä näyttö, jonka oikea puoli on varattu kosketusnäytölle. Se tuntuu olevan hieman liian kaukana, sillä useimmissa tapauksissa näytön käyttäminen edellyttää käden kurottelua, mikä ei ole ajoturvallisuuden kannalta optimaalista. Käytössä on joitakin fyysisiä painikkeita, keskikonsolissa, mutta niitä ei ole sijoitettu käytettävyyden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Suunnanvalitsimen vieressä oleva pienempi kosketusnäyttö on tarkoitettu kuljettajan personoitavaksi siten, että näyttöön voi lisätä haluamiensa toimintojen pikakuvakkeet, jolloin esimerkiksi navigointiin ja mediavalikkoon pääsee ilman isomman näytön kurottelua.
Hei! Luitko jo tämän?
Koeajossa Peugeot E-3008 GT: Komea ulkoa ja sisältä, mutta maksaako se liikaa?
Tagit: Peugeot E-5008 sähköauto koeajo TakaisinKirjoittaja