• Koeajossa Smart #5 Brabus: Ei täysin kaiken hypetyksen arvoinen

    Smart #5 Brabus on monessa mielessä houkutteleva sähköauto, mutta siitä löytyy myös yllättäviä heikkouksia.

    Koeajoauto: Smart #5 Brabus

    Koeajoauton hinta: 61 990 euroa

    Smart #5 ja etenkin sen Brabus-malliversio on ollut yksi loppukesän ja alkusyksyn hypetetyimmistä sähköautoista. Syy on selvä: Brabus-malli tarjoaa kiinnostavassa hintaluokassa niin kiinnostavan kokonaisuuden, että auto on saanut paljon huomiota sosiaalisessa mediassa. Se on houkutellut osan tilaamaan auton jopa täysin kokeilematta.

    Autoa maahantuovasta Vehosta vahvistetaan Futuristi.fille, että Brabuksen myynti on alkanut pirteästi ja se on mallistosta ehdottomasti kiinnostavin malliversio.

    Tämän auton merkin tunnistaa helposti.

    Entä se hinta? Smart #5 Brabuksen saa itselleen 61 990 eurolla. Auto pitää sisällään lähes kaikki tarjolla olevat varusteet, mikä voi helpottaa ostopäätöstä. Lisämaksusta saa vain metallivärin ja vetokoukun. Smart #5 -malliston hinnat alkavat karvan alle 50 000 eurosta.

    Sivulta Smart #5 näyttää jopa kokoistaan pienemmältä.

    Moni yhdistää Smart-merkin edelleen takavuosien pikkuruiseen kaksipaikkaiseen kaupunkiautoon, joka oli näppärä kaupungissa, mutta melko epäsopiva moottoritielle. Sittemmin Smart on kasvanut kokoa. Nykyisin automerkin omistaa Smart Automobilie Co. Ltd, jonka saksalainen Mercedes-Benz ja kiinalainen Geely Automotive Group omistavat puoliksi. Mersu vastaan muotoilusta ja autot valmistetaan Kiinasta. Geely lukeutuu Kiinassa kymmenen suurimman autovalmistajan joukkoon.

    Ovenkahvat ilmestyvät automaattisesti esiin, jos ilmestyvät. Sillä läheskään aina näin ei käy. Silloin ovet pitää avata kaukosäätimen napista.

    Mersumaisia piirteitä on helppo löytää myös Smart #5:stä. Perinteinen mersumaisuus on esimerkiksi vasemmasta viiksestä pyörittämällä päälle kytkettävä tuulilasinpyyhin.

    Tavaratilaa on paljon, etenkin kun kaikki penkit kaataa makuuasenton.

    Smart #5 Brabus ei ole sähköauto sieltä suurimmasta päästä, mutta tila ei aivan heti lopu kesken. Autossa on muun muassa yksi markkinoiden suurimmista ”frunkeista”: Konepellin alla oleva valaistu säilytystila vetää 75 litraa. Tavaratila vetää istuimet kaadettuina runsaat 1 500 litraa. Lisää kuljetustilaa saa katolle: Kattokiskoille voi ladata enimmillään sadan kilon kuorman. Vetokoukun valinnut kuljettaja voi vetää autollaan enintään 1 600 kilon taakkaa.

    Takamatkustaja saa napista mukavan asennon.

    Takamatkustajilla on käytössään poikkeuksellinen varuste, joka Vehon maahantuomista autoista löytyy vain luksusluokan Maybacheista. Takapenkin sivussa on painike, joka siirtää etupenkin mahdollisimman pitkälle eteen, jotta takamatkustaja saa käyttöönsä maksimaalisen jalkatilan.

    Vähintään 3,8 sekunnin kiihtyvyys

    Osasyy Smart #5 Brabuksen suosioon on varmasti sen hurja 646 hevosvoiman teho. Vääntöä tarjoillaan 710 newtonmetriä. Vastaavaa on toki nähty muissakin täyssähköautoissa, mutta tässä hintaluokassa moinen ei ole tuikitavallista. Kun ajomoodeista kytkee päälle Brabus-tilan, asetuksista vapautuu valittavaksi launch control -tila, joka vapauttaa paikalta kiihdytettäessä kaiken mahdollisen tehon. Eipä siis muuta kuin kyseinen toiminto päälle, jalka jarrulle ja toinen kaasupolkimelle. Jarrupolkimen vapautus ja avot, sitten mennään. Kun auto ampaisee nollasta sataan nopeimmillaan noin 3,5 sekunnissa, aivot tuntuvat painuvan G-voimien vaikutuksesta pääntukea vasten. Hetken ajatuksissa pyörii vain ajatus siitä, mitä juuri tapahtui. Maksimikiihtyvyyteen päästään optimaalisissa olosuhteissa, mutta vähintään nollasta sataan päästään kuitenkin 3,8 sekunnissa.

    Sisäpuolelta ovet avataan napista, ei kahvasta.

    Brabus-mallilta sopisi odottaa, että jäykkä alusta olisi tehojen tasalla. Euroopan markkinoille auto toimitetaan Aasian maita jäykemmällä alustalla. Siitä huolimatta välillä tuntuu, ettei alusta ole auton tarjoaman hurjan tehon tasalla. Vauhdikkaassa mutkatieajossa auto huojuu välillä häiritsevästi. Onneksi kuljettajan penkki tarjoaa riittävän sivuttaistuen, mutta parempiakin penkkejä olemme sähköautoissa istuneet. Tätä parempaa istuinta Brabukseen ei kuitenkaan ole tarjolla, joten siihen on tyytyminen.

    Mersumainen viiksi.

    Moottoritienopeuksissa huomaamme Smart #5 Brabuksessa häiritsevän piirteen. Tuulen vinkuna kantautuu ohjaamoon, emmekä saa selville, mikä sen aiheuttaa. Niin tai näin, harvassa halvemmassakaan autosa tuuli vinkuu nurkissa samalla tavalla. Se ei missään nimessä kuuku yli 60 000 euron hintaiseen autoon.

    Fyysisiä painikkeita on melko vähän.

    Valmistaja kertoo panostaneensa ohjaamon hiljaisuuteen paksunnetulla äänieristyslasilla, mutta siitä huolimatta leveiden renkaiden ääni kantautuu auton sisätiloihin. Tämä on ongelma monissa muissakin uusissa autoissa, joiden renkaat ovat kokoluokkaa isot. Brabus-mallissa käytetään 21-tuumaisia vanteita.

    Kulutusta vaikea saada alle 21 kilowattituntiin

    Nelivetoisen Brabus-mallin neliveto on toteutettu kahdella moottorilla. Tällöin voimaa voidaan välittää kaikille pyörille joko jatkuvasti tai tarpeen mukaan. Järjestelmä säätää automaattisesti vääntömomenttia kaikille pyörille, jolloin kukin pyörä voi saada eri määrän tehoa. Ratkaisulla tavoitellaan parempaa pitoa. Järjestelmä osaa lisäksi vaihdella kahden ja neljän pyörän vedon välillä aktivoimalla ja deaktivoimalla etumoottorin ajo-olosuhteiden mukaan. Tällä pyritään taloudellisempaan ajoon.

    Smart #5:n ohjauspyörän painikkeet ovat ajoittain sekavat, esimerkiksi vakionopeudensäätimen osalta.

    Brabus ei yllä kaksivetoisen edullisemman Smart #5:n toimintamatkaan. Siinä missä suurempiakkuinen takavetomalli kulkee yhdellä latauksella noin 590 kilometriä, Brabuksen kanssa on tyydyttävä noin 540 kilometriin. Sekin on työn takana, sillä todellisuudessa Brabuksella ei pääse valmistajan ilmoittamaan 19,9 kilowattitunnin keskikulutukseen. Hennollakaan kaasupolkimen käytöllä ja Eco-moodin kytkemisellä emme onnistuneety pääsemään koeajolenkillämme alle 21 kilowattituntiin. Normaalimmassa ajossa kulutus nousi herkästi 23–24 kilowattituntiin. Koeajomme ajoittui verrattain lämpimään syyskeliin eli talvisissa olosuhteissa toimintamatka voi kutistua entisestään.

    Käyttöliittymää ei saa suomeksi.

    Samaan hengenvetoon on syytä todeta, ettei toimintamatka ole Brabus-kuskille välttämättä minkäänlainen ongelma: Auto latautuu erittäin nopeasti, ja välillä tuntuu, ettei pikalatausasemalla ehdi hörpätä edes kahvia, kun auto on imenyt itseensä lähes 300 kilometriä lisää toimintamatkaa. Optimaalisissa olosuhteissa valmistaja lupaa auton akuston täyttyvän kymmenen prosentin varaustasosta 80 prosenttiin vajaassa 20 minuutissa. Tämän mahdollistaa 800 voltin arkkitehtuuri, jonka jälkeen mitään muuta sähköautoonsa ei haluaisikaan. Nopea lataus on ehdottomasti merkittävä mukavuustekijä pitkällä ajomatkalla.

    Upea äänentoisto

    Smartin kojelaudan keskellä on pinnasta ylös nouseva keskikaiutin, joka on melkoinen katseenvangitsija. Brabus-mallien varusteluun kuuluu 20 kaiuttimen Sennheiser-äänentoisto, joka on kirjaimellisesti musiikkia korville. Tehoa riittää ja välillä huomaa jäävänsä autoon vain nauttimaan muhkeasta äänentoistosta.

    Apukuskilla on oma iso näyttö.

    Smart #5:n valmistuksessa yhtenä teemana on ollut futuristisuus. Auton sisätiloissa se näkyy muun muassa isoina näyttöpintoina. Pelkääjän paikalla on oma näyttönsä, jonka viihdesisällöt saa käyttöönsä Smartin mobiilisovelluksen kautta. Näytön ovat välillä häiritsevän kirkkaat, mutta onneksi esimerkiksi apukuskin näytön saa niin halutessa kokonaan pimeäksi.

    Ohjauspyörässä on tähden kuvalla varustettu painike, jonka taakse voi ohjelmoida useampia toimintoja kuten esimerkiksi kytkeä pois joitakin kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä. Harmittavasti nopeusrajoittimen häiritsevää äänimerkkiä ei pysty ohjelmoimaan pois tähtinäppäimen kautta. Muun muassa kuljettajan väsymystilaa tarkkailevan toiminnon joutuu jokaisella kerralla kytkemään erikseen pois päältä. Smartin tapauksessa vireystilan valvonta on välillä jopa raivostuttavan pikkutarkkaa.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Näissä sähköautoissa on pisin toimintamatka: Katso listaus

    Tagit: Smart #5 Brabus  sähköauto  koeajo  Smart #5  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: