• Koeajossa uudistunut BMW i40 M50: Lähes täydellinen sähköauto, jos kulutus olisi aisoissa

    Kevyesti uudistunut BMW i40 M50 laadukas paketti, jolla on vaikea ajaa pienellä sähköenergian kulutuksella.

    Koeajoauto: BMW i40 M50

    Koeajoauton hinta: 87 161,77 euroa

    Viininpunainen metalliväri näyttää sopivan BMW i40 M50 -koeajoautoomme erinomaisesti. Vaikka koeajotiimistämme ei löydy yhtäkään punaisen auton ystävää, juuri tämä sävy näyttää miellyttävän, etenkin kun auto on puhdas.

    BMW:n i40 M50 -mallin vastikään myyntiin tullut, kevyesti uudistettu malliversio tuo ostajalle varusteita, jotka aikaisemmin olivat lisävarusteita. Nyt vakiona ovat ambient-valopaketti, etuistuimien sähkösäätö (kuljettajan istuin muistilla) sekä tummennetut taka- ja takasivuikkunat. Uusia valinnaisia varusteita ovat sisätilojen lasiset yksityiskohdat esimerkiksi etenemissuunnan valitsimessa ja adaptiiviset led-ajovalot.

    BMW i40 M50 on linjakas auto joka suunnasta.

    Auton ulkopuolella facelift-mallin tunnistaa uusitusta munuaisten ulkonäöstä ja sisällä ilmastoinnin uudesta designista.

    Summa summarum: uusi i40 M50 ei ole välttämättä kovin mullistava facelift, mutta sähköautona se on kuitenkin parasta, mitä tässä kokoluokassa on tarjolla, pienin varauksin (joista tuonnempana).

    Metalliväri istuu kokonaisuuteen.

    Ajoimme koeajoautollamme Helsingistä Lappiin ja takaisin, joten saimme hyvän käsityksen siitä, millainen matka-auto BMW i40 M50 on. Kilometrejä kertyi yli 2500.

    Kuten jokainen pitkiä matkoja ajava tietää, istuimella on oleellinen merkitys siihen, miten lyhyeltä (tai pitkältä) matka tuntuu. BMW:n penkit suorastaan imaisevat kuljettajan autoon, eikä selkä väsy pidemmälläkään istuinrupeamalla. Koeajoautoon valitun, runsaan tuhannen euron hintaisen comfort-varustepaketin mukana tuleva ristiseläntuki on ehdoton valinta paljon autossaan istuvalle. Säätövaraa on riittävästi pidemmällekin kuljettajalle. Etuistuimella tuntuu aidosti siltä, että kyseessä on ajajan auto.

    Tässä penkissä istuu mielellään pidemmänkin matkan.

    Moottoritieajossa huomio kiinnittyy sisätilojen hiljaisuuteen. Ohi ajavien autojen äänet pysyvät vaimeina, ja 20-tuumaisista renkaistakaan ei kantaudu häiritsevää ääntä ohjaamoon. Hyvän äänieristyksen huomasi myös autopesussa: Yleensä radion äänenvoimakkuutta pitää kääntää selvästi kovemmalle pesun ollessa käynnissä, mutta i40 M50:n sisällä radiota saattoi kuunnella normaalisti.

    Kulutus yllätti

    Tässä vaiheessa on sanottava, ettei BMW i4 M50 ole ideaalivalinta usein pitkiä matkoja ajavalle, sillä ajomatka yhdellä latauksella jää etenkin moottoritieajossa selvästi alle 400 kilometriin. Tämä tarkoittaa, että laturin päässä pitää käydä verrattain usein ja sitä todennäköisemmin, jos ”kaasujalka” on vähänkään raskaampi.

    Ohjaamo saattaa näyttää ahtaalta, mutta ei sitä ole. Säätömahdollisuudet ovat hyvät.

    Valmistajan oman ilmoituksen mukaan auton kulutus on 21,8 kilowattituntia sadalla kilometrillä (WLTP yhdistetty), mutta koeajoreissumme aikana meillä oli haasteita päästä alle 25 kilowattitunnin kulutukseen huolimatta siitä, että pakkasta ei ollut ja ajokeli oli etupäässä erinomainen. näin paljon valmistajan ilmoituksesta poikkeava kulutuslukema hämmästytti. Tarkistimme jopa rengaspaineet siltä varalta, että syy löytyisi sieltä. Osasyy renkaissa varmasti on, sillä esimerkiksi koeajoauton double-spoke -vanteet saattavat hieman nostaa kulutusta vakiovanteisiin varrattuna.

    Lähes täydellä akulla piti tyytyä alle 330 kilometrin rangeen.

    Kokeilimme hyvin varovaista ajoa eco-moodilla, mutta tälläkään keinolla pääsimme hädin tuskin alle 25 kwh:n kulutukseen. Ikävintä oli huomata, että suunniteltu latauspaikka ei ollutkaan käytössä. Tällöin mielessä kävi pahin mahdollinen eli jääminen tielle, kun virta loppuu. Lapissa välimatkat kun ovat pitkiä ja ajomatkat on suunniteltava erityisen huolellisesti latauspaikkojen mukaan.

    Kerran jouduimme sulkemaan auton ilmastoinnin, jotta säästimme virtaa sen verran, että pääsimme turvallisesti määränpäähän. Huomasimme, että ilmastointi kuluttaa merkittävästi virtaa.

    Korkeahko kulutus ei ole iso ongelma, jos autoa ladataan pääasiassa kotona ja päivittäiset ajomatkat eivät ole tämän tästä usean sadan kilometrin pituisia. Tällöinkin on kuitenkin syytä huomioida, että auto kuluttaa virtaa selvästi monia tämän kokoluokan autoja enemmän, mikä näkyy latauslaskuissa kotona ja julkisilla latauspaikoilla.

    Sport-tilassa auton äänimaailma muuttuu.

    BMW i40 M50:n kaltaisella autolla virtaa kuluu helposti ajateltua enemmän siksikin, että tällä autolla tekee herkästi mieli ajaa urheilullisesti. Tehoa piisaa 544 hevosvoiman edestä, mikä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,9 sekunnissa.

    Sillä on hintansa

    BMW i4 M50 ei ole edelleenkään lähtöhinnaltaan ylitsepääsemätön hankinta: perushinta on vajaat 68 000 euroa. Lähes poikkeuksetta autoon kuitenkin raksitaan erinäinen määrä lisävarusteita, jotka saksalaisvalmistajan tapauksessa nostavat hintaa selvästi. Koeajoautossa lisävarustelistalta oli poimittu muun muassa metalliväri (1 022 euroa), erikoismetallivanteet (2 590 euroa), nahkasisusta (runsaat 1 500 euroa), M Sport Pro -paketti (1 000 euroa) ja sähkötoiminen lasikattoluukku (vajaat 1 300 euroa). Auton kokonaishinta kaikkien lisävarusteiden kanssa nousee runsaaseen 87 000 euroon, joka on jo monelle liikaa.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tesla Cybertruck kutsuttiin takaisin jo kuudetta kertaa

    Tagit: koeajo  BMW i40 M50  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: