• Koeajossa uudistunut Hyundai Ioniq 5: Tämä auto tekee mieli omistaa

    Hyundai on onnistunut parantamaan jo entuudestaan hyvää autoa.

    Koeajoauto: Hyundai IONIQ 5 N Line 84 kWh 325 hv AWD

    Koeajoauton hinta: 64 993 euroa

    Hyundai Ioniq 5 on ollut markkinoilla vuodesta 2021 lähtien. Täyssähköinen crossover on kiinnostanut ostajia futuristisella muotoilullaan, joka ei ole vanhentunut tippaakaan vajaassa viidessä vuodessa.

    Nyt Hyundai on uudistanut valmistajan suosikkimallia, mikä tekee autosta entistä kiinnostavamman. Mutta ovatko uudistukset onnistuneet?

    Futuristi.fin koeajoon saapui 84 kilowattitunnin akustolla varustetun, N Line -varustetasolla kuorrutetun nelivetoisen malliversion.

    Ioniq 5:n muotoilu on edelleen kiinnostava.

    Nelivetoversioita on tähän autoon tarjolla kaksi, Premium ja N Line. Sähkömoottoreista irtoaa 325 hevosvoimaa, mikä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan 5,3 sekunnissa. Täysin riittävästi siis, mutta selvästi tehokkaampia sähköautoja ajanut saattaa tuntea aavistuksenomaista ”laiskuutta” ohituksissa. Sähkömoottorit jakavat tehoa etu- ja takamoottorien välillä siten, että takamoottori antaa enemmän tehoa ja vääntöä.

    Hyundai on onnistunut luomaan tasapainoisen ja houkuttelevan kokonaisuuden.

    Ioniq 5 -malliston hinnat alkavat 58 399 eurosta, eli kyseessä ei suinkaan ole edullisen luokan sähköauto. Hinta itse asiassa yllättää, sillä 60 000 euron hintaluokassa kilpailijat alkavat koventua. Ja jos vertaa vähän käytettyjen autojen hintoja, tähän hintaan saa esimerkiksi varsin tuoreen BMW i4 M50:n. Tarjontaa löytyy myös monelta muulta valmistajalta.

    Ovenkahvat työntyvät näkyville autoa lähestyttäessä.

    Koeajoautomme hinta varusteineen nousee 64 993 euroon. Noin viiden tuhannen euron päässä on muun muassa Mercedes-Benz EQE-mallisto. Kymmenen tuhatta euroa halvemmalla irtoaa Audin Q4 e-tron-malliston perusmalli. Jos siis ylimääräistä pätäkkää autoon sijoitettavaksi löytyy lähes 65 000 euroa, hyviä vaihtoehtoja todella riittää.

    Hyundain eduksi on sanottava, että Ioniq 5 on hintansa arvoinen. Tämän huomasimme noin 1 700 kilometrin koeajolenkkimme aikana.

    Mahtava penkki

    Ensimmäiset kehut menevät Premium Relaxation -etuistuimille, joista on pulitettava 999 euron lisähinta. Investointi kannattaa, sillä pitkällä matkalla nämä penkit ovat paras ystäväsi. Ajettuamme Helsingistä noin 550 kilometrin päähän Kainuuseen, yllätyimme siitä, miten helpolta matkanteko tuntui. Selkä ja reidet eivät tuntuneet pätkääkään väsyneiltä. Vastaavaa mukavuutta emme muista kokeneemme lähes yhdelläkään aiemmalla sähköautolla. Penkit tuntuvat tukevan juuri sopivasti joka suunnasta. Sähkösäädöillä asennon saa juuri sopivaksi. Kaiken kukkuraksi ohjaamossa riittää rutkasti tilaa niin pituus- kuin leveyssuunnassa. Matka-ajoa mukavoittaa sekin, että auto on erittäin hiljainen. Se lisää laadukkuuden tuntua.

    Tavaratilaa riittää 480 litran edestä.

    Sisätiloissa on viittauksia Hyundain urheilullisimpaan N-tykkiin, jonka koeajon voit lukea täältä. N Line -varustelu on uutta Ioniq 5 -mallistossa. Se on tuonut urheilullisuutta paitsi sisätiloihin (näkyvimmin ohjauspyörään), myös auton ulkoiseen olemukseen, joka on perusversiota ärhäkkäämpi. N-varustelu tuo autoon muun muassa uudistetut puskurit, 20-tuumaiset vanteet ja penkkien alcantara-materiaalin, N-ratin lisäksi. Takalasin päällä olevaa spoileria on pidennetty, mikä saattaa parantaa ulkonäköä. Konepesun jälkeen huomasimme, että takalasi oli edelleen likainen, eli ainakin tässä mielessä muotoilu ei ole paras mahdollinen. Takalasissa on onneksi lasinpyyhkijä, joka puuttui edellisestä malliversiosta.

    Tavaratilaa saa kasvatettua kaatamalla takapenkit.

    Pidimme ohjaamossa runsaasta fyysisten painikkeiden käytöstä. Perinteisillä napeilla hoidetaan muun muassa penkin lämmitys ja tuuletus, ohjauspyörän lämmitys ja paljon muuta. Napista käsin pääsee myös muun muassa karttanäkemään ja mediavalikkoon. Painikkeita on sijoitettu keskikonsoliin ja kosketusnäytön alapuolelle. Tämä on ehdottomasti hyvä kehityssuunta!

    Keskikonsoli on niin ikään suunniteltu erinomaisesti. Älypuhelimen langaton latausalusta on juuri siinä, missä sen pitääkin, kädet ulottuvilla eikä puolittain piilossa tai ahtaassa välissä, kuten monessa muussa sähköautossa.

    Ratin takana tuntuu siltä, että kaikki on juuri siellä, missä pitääkin. Ajoasennosta saa erinomaisen.

    Keskikonsolin alla on lisätilaa ja sinne mahtuu esimerkiksi isompi juomapullo. Juomille on tilaa myös langattoman latausalustan vieressä, eli käden ulottuvilla.

    Fyysisiä painikkeita on kiitettävästi.

    Mutta, mutta. Sähköpeilit näyttävät yleistyvän uusissa autoissa ja nyt ne ovat löytäneet tiensä myös Ioniq viitoseen. Ikävä kyllä, sillä sähköpeilit eivät edelleenkään pärjää käytettävyydessä perinteisille ulkopeileille. Katse harhautuu tämän tästä perinteisen peilin korkeudelle, vaikka pitäisi katsoa selvästi alempana sisäpuolella olevaa näyttöä. Näyttö on toki tarkka ja kirkas, mutta silti. Vanhassa vara parempi, ainakin tässä tapauksessa.

    Älypuhelimen langaton latausalusta on juuri oikeassa paikassa keskikonsolin päällä.

    Kulutus nousee herkästi

    Hyundain mukaan Ioniq 5:llä pääsee jopa niinkin alhaiseen kuin 16,7 kilowattitunnin keskikulutukseen (WLTP), ja ”pintakaasulla” 80 kilometrin nopeudessa todellakin pääsimme hyvin lähelle tätä. Kun nopeus nousee lähemmäs 90 kilometriä tunnissa saati moottoritienopeuksiin, kulutus pomppaa nopeasti yli 20 kilowattituntiin. Summa summarum: rauhallinen kuljettaja ajaa Ioniq 5:llä melko edullisesti, kunhan pysyy kantateillä. Talvikulutus voi olla sitten kokonaan eri juttu, siitä kun ei ole vielä kokemusta.

    Tunnelmavalaistus näkyy hyvin myös päivänvalossa.

    Ioniq 5 näytti koeajoreissumme aikana ottavan virtaa sisäänsä varsin nälkäisesti, sillä useammalla latausasemalla latausnopeus nousi hetkessä yli 150 kilowattiin, parhaimmillaan lähes 200 kilowattiin. Nopean latauksen mahdollistaa 800 voltin järjestelmäarkkitehtuuri. Maksimilatausnopeus on 265 kilowattia. Noin 18 minuutissa auto kykenee latautumaan parhaimmillaan 10 prosentista 80 prosenttiin. Siinä ajassa ehtii juuri käydä huoltoasemalla kahvilla ja wc-käynnillä.

    Digitaaliset taustapeilit eivät herätä innostusta.

    Pähkinänkuoressa: Tämä auto ei petä. Ioniq 5 tarjoaa kokonaisvaltaisesti tyytyväisyyttä aiheuttavan sähköautokokemuksen. Tämä auto tekee mieli omistaa.

    Jospa vaan hinta olisi hieman edullisempi, niin tämä voisi olla isommankin joukon valinta.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Koeajossa Peugeot E-5008 Allure Launch Edition: Alle 50000 eurolla ei saa aivan kaikkea

    Tagit: Hyundai Ioniq 5  sähköautot  koeajo  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: