-
Koeajossa Volvo EX40 Twin Ultra: Pieni laihdutuskuuri tekisi hyvää ajettavuudelle
Volvon suosikki-crossover jätti hieman ristiriitaisen fiiliksen.
Koeajoauto: Volvo EX40 Twin Ultra
Koeajoauton hinta: 56 700 euroa
Olet ehkä nähnyt liikenteessä useammankin Volvo XC40 Recharge -täyssähköauton? Ei ihme, sillä Traficomin ensirekisteröintitilastojen perusteella kyseinen sähköcitymaasturi on kymmenen suosituimman uuden auton joukossa.
Jokin aikaa sitten Volvo nimesi mallin uudelleen ja nyt auto tottelee nimitystä EX40. Futuristi.fi otti mallin koeajoon ja selvitti, millainen se on matka-autona.
EX-etuliitteen käyttöönotto myös tässä mallissa on luontevaa, koska myynnissä on jo EX30 ja EX90.
Volvo EX40:n muotoilu on pysynyt verrattain tuoreena.
XC40 on kokenut jo useamman kehitysasteen, sillä kyseinen auto oli alun perin varustettu polttomoottorilla. Sittemmin siitä on tullut saatavilla myös kevythybridi (XC40). Crossoveria on valmistettu vuodesta 2017 lähtien, joten autotehdas on ottanut niin sanotusti kaiken irti suosikkimallistaan. Auton kehityksessä on näkynyt myös Volvon tiivis (omistuksellinen) yhteistyö Polestarin kanssa: XC40 Rechargedissa oli jo sama voimalinja kuin Polestar 2:ssa.
Takavaloista Volvon tunnistaa.
Polttomoottoriaikojen ”perintö” on piilotettu: Etumaski on sähköautomaiseen tapaan aukoton, mutta takavuosien polttismalleissa sen paikalla oli tuuletussäleikkö.
Ohjaamossakin on vielä polttomoottoriautojen henkeä, sillä kuljettajan näkymä on varsin perinteinen verrattuna moneen muuhun täyssähköautoon, joiden ohjaamoa hallitsee 1–2 kosketusnäyttöä. EX40:n ratin oikealla puolella on virtalukko, joka on toki peitetty. Keskikonsolissa on jopa hieman vanhahtavalta ja pieneltä (12,3 tuumaa) vaikuttava kosketusnäyttö. Niin tai näin, ohjaamo tarjoaa jopa mukavaa vaihtelua pahimmillaan tylsille uusien sähköautojen kojelaudoille.
Ohjaamo ei nopealla vilkaisulla näytä "sähköautomaiselta".
Koeajomme aikana kosketusnäytön Google-navigointi jämähti niin pahasti jumiin, että välillä automme näytti seilailevan keskellä merta. Auton virran sammuttaminen ei ratkaissut ongelmaa, mutta muutaman käynnistyksen jälkeen järjestelmä paikansi auton jälleen oikein.
Takana on yllättävän hyvin tilaa.
Kuljettajan penkki ei tarjonnut riittävästi sivuttaistukea.
Ongelmia oli myös radion toiminnan kanssa: Kertaalleen radiosta ei kuulunut käynnistyksen jälkeen mitään, ja yhden kerran ääni oli pahasti säröllä. Mystiset ongelmat poistuivat yhtä nopeasti kuin ilmestyivätkin. Volvo EX40:n käyttöjärjestelmä päivittyi kesäkuussa, joten epäselvää on, liittyivätkö bugit kyseiseen päivitykseen.
Penkki yllätti
Volvo EX40 Twin Ultra on nelivetoinen, kaksimoottorinen täyssähköauto, jossa on tehoa taatusti riittävästi: Auto kiihtyy nollasta sataan alle viidessä sekunnissa. Olemmehan jo tottuneet vastaaviin kiihtyvyyslukemiin täyssähköautoissa, mutta aina tällainen kiihtyvyys jaksaa silti nostaa suunpielet korviin. On mukava, kun autolla ei jää niin sanotusti jalkoihin.
Nelivetoisen EX40:n yli 400 hevosvoimaa olivat silti koeajomme aikana vähäisellä käytöllä, sillä mielestämme tällainen auto ei ole parhaimmillaan sporttisessa ajossa. Sillä tekee ennemminkin mieli ajella mukavan rauhallisesti, sillä sellaisessa ajossa EX40 on parhaimmillaan.
Viihdejärjestelmässä ilmeni bugeja muutamaan otteeseen.
Syy tähän on osaltaan myös istuimissa, joilta toivoisi enemmän sivuttaistukea etenkin reisille. Urheilullisemmassa ajossa istuin ei tarjoa riittävää tukea, vaikka säätöominaisuudet ovat sinänsä monipuoliset. Yllätyimme istuimen tuntumasta, koska Volvolta on totuttu näkemään markkinoiden parhaimpiin kuuluvia penkkejä.
Sisätiloissa on laadukas volvomainen tunnelma. Kierrätysmateriaalit eivät näytä halvoilta, päinvastoin. Koeajoautomme panoramalasikatossa oli hieman ylös avautuva kattoluukku. Keskikonsoliin on yritetty saada mahdollisimman paljon säilytystilaa jopa hieman erikoisin keinoin: Konsolissa on pieni kannellinen luukku, jolle ei oikein tuntunut löytyvän mitään järjellistä käyttöä.
Ohjauspyörän painikkeiden tuntuma on erinomainen.
Koeajoautomme oli varustettu kalleimmalla saatavilla olevalla Ultra-varustepaketilla, joka tuo mukanaan panoramalasikaton lisäksi Harman&Kardonin äänentoistojärjestelmän ja ilmanpuhdistimen.
Rauhattomuutta mutkatiellä
Entä se matka-ajon ajettavuus, jota lähdimme selvittämään? Tasaisella, hyväkuntoisella asvaltilla Volvo EX40 on nautinnollinen ajettava. Meno on vakaata ja rauhallista. Sama kokemus toistuu kaupungissa, jossa auto tuntuu olevan kuin kotonaan. Alusta syö mallikkaasti kovemmatkin kuopat ja tienpinnan epätasaisuudet.
Keskikonsolissa on lokero, jolle oli vaikea keksiä käyttöä.
Mutkaisemmalla maantiellä ajotuntuma muuttuu huojuvaksi ja hieman rauhattomaksi. Ohjaus tuntuu ajoittain liian kevyeltä ja auto reagoi turhan paljon pieniinkin ohjauksen liikkeisiin. Penkin puutteellinen sivuttaistuki ei paranna ajokokemusta mutkatiellä.
Käytössä on kaksi ajotilaa: Vakio ja maasto. Olisimme kaivanneet myös sporttimoodia, joka olisi hieman jäykistänyt alustaa.
Mietimme jälkikäteen, voisiko syynä olla auton melko suuri kuormaamaton massa (2 170 kiloa). Jos auto olisi kevyempi, myös ohjaustuntuma voisi parantua.
Positiivista oli sähköenergian maltillinen kulutus: Rauhallisessa ajossa EX40:llä voi päästä selvästi alle 20 kilowattiin, mikä on hyvä suoritus tehokkaalle nelivetoiselle autolle. Toimintamatkaakin oli koeajomme aikana tarjolla täydellä akulla lähes 500 kilometriä.
Hei! Luitko jo tämän?
Koeajossa Polestar 2: Edelleen yksi parhaista hintaluokassaan, etenkin jos kuljettajalla olisi enemmän jalkatilaa
Tagit: koeajo Volvo EX40 Twin Ultra sähköautot TakaisinKirjoittaja