• Koeajossa Volvo EX90: Volvon kruunun jalokivi, joka voisi olla vielä vähän enemmän luksusauto

    Volvo EX90 on massiivinen perheauto, jossa on tilaa vaikkapa pienelle muuttokuormalle.

    Koeajoauto: Volvo EX90 Twin Performance Ultra MY25

    Auton hinta varusteineen: 117 650 euroa

    Volvo EX90 on auto, johon noustaan ja josta laskeudutaan. Kyseessä on iso auto, ja ulkoisesti siinä on tietystä kulmasta katsottuna hämmästyttävän paljon Range Roverin piirteitä. Sattumaa vai ei, mahdoton sanoa.

    Volvo on linjakas, iso auto.

    Kyseessä on Volvon klassisen luksuscitymaasturin sähköinen versio, jota voi hyvällä omallatunnolla kutsua myös tila-autoksi. Se kuljettaa nimittäin seitsemän henkilöä kolmella penkkirivillä. Silti tilaa jää vielä matkatavaroille 310 litran edestä. Kun sähköisesti kääntyvä kolmas penkkirivi on poissa tieltä, matkatavaratila kasvaa 662 litraan. Pieni muuttokuorma mahtuu auton sisälle, kun kakkosrivin kääntää alas: Tällöin tilaa on peräti 1 867 litraa. Mukava lisävaruste on mahdollisuus säätää lastauskorkeutta ilmajousitusta säätämällä. Ilmajousituksesta puheenollen, EX30:n ostaja ei Suomessa voi valita autoaan lainkaan perinteisillä rautajousilla.

    Auto on XC90:n tapaan iso, mutta ulkoisesti se näyttää pienemmältä kuin Kian EV9. Tarkempi perehtyminen autojen mittoihin paljastaa, että autot ovat kooltaan lähes identtiset. Vaikutelma siis pettää. Kyseessä on maanteiden ”järkälemäinen” möhkäle, jonka kanssa voi olla totuttelemista kaupunkiolosuhteissa. Ainakin jos auton haluaa mahduttaa vanhanmalliseen parkkiruutuun.

    Volvolta on odotettu ajomukavuutta, jota harva kilpailija pystyy tarjoamaan. Siksi odotuksemme olivat korkealla. Sisätiloissa huomio keskittyy ensimmäisenä paitsi avaruuteen, myös istuinten pintamateriaaliin. Koeajoautomme oli kuorrutettu lähes kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla, mutta penkit olivat silti kangaspäällysteiset. Mitä ihmettä, eikö nahkaa ole valikoimissa? Vastaus on ei. Materiaaleja on tarjolla kaksi: Nordico ja villakangas, joista Nordico vaatii hieman tarkemman selityksen. Kyseessä on Volvon kehittämä uusi sisustusmateriaali, jonka maahantuoja kertoo olevan suunnitellun ”erityisesti kestävyyttä, modernia estetiikkaa ja ympäristövastuullisuutta silmällä pitäen”. Kyseinen erikoismateriaali on saatavilla Volvon EX90- ja EX30-sähköautomalleihin. Nordico on vegaaninen materiaali, joka ei sisällä nahkaa tai muita eläinperäisiä materiaaleja. Lisäksi se on valmistettu kierrätetyistä ja biopohjaisista lähteistä: Materiaalissa käytetään muun muassa kierrätettyjä muovisia juomapulloja.

    Penkeissä on Ruotsin lippu, mutta se ei kerro valmistusmaasta. Volvo EX90 valmistetaan Kiinassa, mutta suunnitellaan Ruotsissa. Tätä autovalmistaja haluaa korostaa lipulla.

    Istuimissa on monipuoliset säädöt ja hierontakin löytyy, tosin varsin pintapuolinen sellainen. Hierovat penkit ovat autoissa pääsääntöisesti mukavuusvarusteita, joista ei kannata odottaa liikoja. Pitkällä matkalla kevytkin hieronta on kuitenkin parempi kuin ei mitään.

    Yli 100 000 autolta sopii odottaa paitsi huippuunsa viritettyä mukavuutta, myös laadukasta vaikutelmaa kaikissa yksityiskohdissa. Siksi on hieman erikoista, että Volvo on valinnut kojelaudan materiaaliksi osin kovan muovin, joka heijastelee ikävästi tuulilasiin ajon aikana. Heijastuksia lisää kojelaudan keskellä oleva kaiutinelementti.

    Ongelma latausliitännässä

    EX90:n ulkopuolella katse saattaa kiinnittyä nopeasti tuulilasin yläpuolella olevaan ”pömpeliin”, joka on lidar-sensori. Myöhemmin tulevan päivityksen myötä se osaa pakottaa auton hätäjarrutukseen tarvittaessa. Sitä tarvitaan myös autonomisessa ajamisessa. Lidar on integroitu kattolinjan keskelle matalaprofiilisen suojuksen alle, mikä maksimoi sen tehokkuuden ja pienentää ilmanvastusta.

    Penkissä on monipuoliset säädöt. Säätimen keskellä on painike, josta aktivoidaan hieronta.
    Ennen tulevia päivityksiä sensori kerää lähinnä dataa ympäröivästä liikenteestä. Maahantuoja muisti varoittaa, että autosta poistumisen jälkeen sensoria ei kannata kuvata älypuhelimen kameralla. Lidarin lasersäde voi nimittäin rikkoa kameran.

    Volvo EX90 on nelivetoinen auto. Lähtökohtaisesti auto kytkee nelivedon päälle tarvittaessa ja muutoin vetää kahdellä pyörällä. Nelivedon saa asetusvalikosta kuitenkin pakotettua jatkuvaksi, mikä on toki hyvä uutinen Suomen talviolosuhteisiin tottuneille.

    Tilaa on yllin kyllin.

    Iso koko ei ole täyssähköautolle aina se paras lähtökohta, sillä se tarkoittaa yleensä myös korkeaa energiankulutusta. EX90:ssa on 111 kilowattitunnin akusto, ja rangea piisaa noin 600 kilometrin matkaan. Paljon on toki kiinni siitä, miten raskaalla kaasujalalla autoa ajetaan. Moottoritienopeuksissa näin iso auto kuluttaa paljon, etenkin kylmällä kelillä. WLTP-arvon mukaan EX90 kuluttaa 20,7 kilowattituntia sadalla kilometrillä, mikä ei ole kuitenkaan sieltä korkeimmasta päästä isojen sähköautojen kategoriassa. Koeajossamme kulutus nousi helposti yli 22 kilowattiin. ”Lataustolpasta” auto imee virtaa sisäänsä parhaimmillaan 250 kilowatin teholla, mutta kuten Moottori.fi koeajoartikkelissaan kertoo, Suomesta ei tällä hetkellä löydy latausasemaa, joka tukisi kyseistä huipputehoa. Tällöin latausteho jää 200 kilowattiin.

    Tuulilasin yläpuolella on lidar-skanneri.

    Akun esilämmitys käynnistyy tuttuun tapaan silloin, kun navigaattorista valitaan kohteeksi haluttu latausasema. Kun virta on vähissä, asetuksista voi kytkeä päälle virransäästötilan, jonka pitäisi kytkeä pois kaikki virtaa kuluttavat mukavuusominaisuudet. Koeajossamme kyseisen tilan kytkeminen päälle ei kuitenkaan pidentänyt käytössä olevaa toimintamatkaa lainkaan, mikä oli hienoinen ihmetyksen aihe.

    Takapenkeillä tilaa on hyvin, mutta ei ruhtinaallisesti.

    Latausten aikana törmäsimme ikävään ongelmaan: Auto ei halunnut vapauttaa latauspistoolia autobn latausliitännästä. Jouduimme lähes jokaisella latauskerralla vapauttamaan pistoolin auton kosketusnäytöltä. Tämä ominaisuus onneksi toimi moitteetta ja pääsimme jatkamaan matkaa. Maahantuojan mukaan ongelma tarkistetaan huollossa, eikä vastaavaa ole aikaisemmin tullut esille.

    Pyöreästä kytkimestä voi muun muassa käynnistää äänentoiston.

    Volvo EX90:n omistaja voi aluksi ihmetellä, miksi auto näyttää kuluttavan sähköenergiaa myös seistessään kotipihalla. Huomasimme, että toimintamatkasta saattoi hävitä yön aikana 1–2 prosenttia. Syynä on se, että auton keskustietokone pysyy jatkuvasti valmiustilassa, myös silloin, kun auto ei käytetä. Tällä taataan se, että ajoneuvo ja näytöt heräävät mahdollisimman nopeasti, kun autolla lähdetään taas liikkeelle. Valmiustilan vuoksi auto kuluttaa virtaa noin 3–4 prosenttia vuorokaudessa (arviolta 3,5–4,5 kilowattituntia). Jos EX90 on pysäköitynä ilman käyttöä kolmen vuorokauden ajan, keskustietokone siirtyy automaattisesti lepotilaan ja virrankulutus laskee minimiin. Tällöin järjestelmän herääminen vie aikaa noin 90 sekuntia. Ennen lepotilaan siirtymistä auto ehtii kuluttaa noin 12 prosenttia varaustasosta, mikä kannattaa ottaa huomioon: Akustossa on syytä säilyttää riittävä varaustaso. Maahantuojan mukaan keskustietokone tullaan myöhemmin korvamaaan uudella laitteistolla. Tämä tapahtuu arviolta kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

    Laivamaista menoa

    Ison auton koon tuntee ajaessa. Tämän kokoluokan autoon on lähes mahdotonta saada urheilullista tuntumaa, eikä tarvitsekaan. Volvo EX90:n ajotuntumaa voisi kutsua hyvällä tavalla panssariautomaiseksi. Massaa on yli 2,8 tonnia ja se ei voi olla tuntumatta ajossa. Auto heilahtelee ja niiailee tuntuvasti, eikä aina ole eduksi ajomukavuudelle. Ilmajousitus mukavoittaa menoa, jos tienpinta on kunnossa. Epätasaisuudet tuntuvat ajoittain epämukavasti ohjaamossa.

    Ratin painikkeiden tuntuma ei ole paras mahdollinen.

    Pääsiäisen jälkeen uutisoitiin, että Volvo EX90 nappasi voiton World Car Awards -palkintogaalassa, jonka tuomariston mukaan täyssähköinen Volvo EX90 on vaikuttavin edellisten 12 kuukauden aikana julkistettu uusi luksusauto. Autolle myönnettiin World Luxury Car -titteli ja perusteluina olivat muun muassa tyylikäs matkustamo, kehittynyt turvallisuustekniikka ja erottuva skandinaavinen muotoilu. World Car Awards -tuomaristo koostui 96 autotoimittajasta 30 eri maasta.

    Kojelaudan kaiutinelementti heijastelee ikävästi tuulilasiin, samoin kojelaudan muovi.
    EX90 on kiistatta asemoitu luksusautojen markkinoille, mutta luksusta voisi olla enemmänkin. Jos erinomaisia istuimia ei oteta huomioon, kojelauta on melko muovinen ja rehellisesti on sanottava, että moni edullisemman luokan auto tarjoaa vielä hienostuneemman vaikutelman, mitä tulee nimenomaan käytettyihin materiaaleihin.

    Volvo EX90 on auto, joka palvelee isoa perhettä tai aktiivista, tilaa tarvitsevaa pariskuntaa erinomaisesti. Se on hyvä valinta, jos katseet suuntautuvat nimenomaan markkinoiden isoimman kokoluokan autoihin, joissa kilpailua ei vielä merkittävästi ole. EX90:n perässä voi vetää 2 200 kilon peräkärrymassaa.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Koeajossa ”se takaikkunaton” Polestar 4: Mukavuuden maksimointia

    Tagit: koeajo  Volvo EX90  sähköauto  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: