-
Laskiko lämpötila pakkaselle? Tämän takia sähköauto on syytä lämmittää ennen liikkeelle lähtöä
Kylmä ei ole sähköauton paras ystävä.
Lämpötila on saattanut laskea aamuisin pakkasen puolelle myös eteläisessä Suomessa. Etenkin sähköauton omistajan on syytä huomioidan kylmän kelin vaikutukset: Lataaminen kestää kauemmin, toimintamatka lyhenee ja matka-aika pitenee. Tämä on seurausta akun kapasiteetin ja latausnopeuden laskemisesta kylmässä. Sähköauton lämmitys kuluttaa rutkasti energiaa. Talviaikaan luminen ja jäinen tienpinta voi lisätä energiankulutusta useilla prosenteilla.
Sähköauton akku toimii parhaiten noin 20–40 asteen lämpötilassa. Pakkasella akun kemialliset reaktiot hidastuvat, mikä vaikuttaa suoraan siihen, miten nopeasti akku latautuu ja kuinka pitkälle sillä pääsee.
Vaikka latausasema voi tarjota täyden tehon, sähköauto itse päättää, kuinka paljon se ottaa virtaa vastaan. Latausasemalla huomaat tämän latauslaitteen näytöltä, joka kertoo usein auton rajoittavan latausvirran syöttöä.
Tätä kutsutaan latauskäyräksi. Talvella suurin syy latauksen hitauteen on akun lämpötila. Jos akku on kylmä, osa laturin energiasta menee ensin akun lämmittämiseen ennen kuin varsinainen lataus voi kunnolla alkaa.
Jos säilytät sähköautoasi ulkona tai lämmittämättömässä tilassa, akku jäähtyy ulkolämpötilan mukaiseksi. Tämä vaikuttaa merkittävästi latausnopeuteen, erityisesti pika- ja suurteholatauksessa. Latauskokemusta voi kuitenkin sujuvoittaa muun muassa esilämmittämällä auton akuston. Useimmissa uusissa sähköautomalleissa on akun esilämmitystoiminto, jonka voi aktivoida ennen ajoa tai matkalla latausasemalle. Tällöin auto käyttää energiaa akun lämmittämiseen jo ennen latausta, mikä nopeuttaa latausta.
Jos et voi esilämmittää akkua, yritä ladata se heti ajon jälkeen, kun akku on vielä lämmin. Tämä nopeuttaa latausta ja säästää akkua. Jos käytössäsi on kotilaturi, kytke auto lataukseen heti kotiin tullessasi.
Jos mahdollista, pysäköi auto autotalliin tai vähintään katoksen alle. Pienikin lämpötilaero vaikuttaa. Myös auton peittäminen yöllä voi auttaa säilyttämään hieman lämpöä.
Talvella sähköauton toimintamatka voi lyhentyä merkittävästi. On tärkeää tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti, koska liian matala paine lisää energiankulutusta. Ennakoiva ja rauhallinen ajo säästää energiaa. Useimmista autoista löytyy eco-ajomoodi, joka voi pudottaa hieman energiankulutusta.
Hei! Luitko jo tämän?
Porsche Taycanilla on nopeasti arvoaan laskevan sähköauton maine: Tämä tieto voi rauhoittaa Porsche-faneja
Tagit: sähköauto energiatehokkuus TakaisinKirjoittaja