• Lukijoita eniten kiinnostanut artikkeli vuonna 2025: Tiedätkö, minkä takia sähköautolla kannattaa kiihdytellä?

    Tutkimuksen mukaan reipas kiihdyttely tekee hyvää akustolle. 

    Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 2. elokuuta 2025.

    Stanfordin yliopiston äskettäin julkistetun tutkimuksen mukaan vanhat käsitykset sähköauton akuston pitkäikäisyydestä voidaan heittää romukoppaan. Tutkijoiden mukaan satunnainen reipas ajo, kuten voimakas kiihdytys, voi parantaa akun kuntoa ja pidentää sen käyttöikää jopa 38 prosentilla.

    Tutkimuksessa testattiin kaikkiaan 92 erilaista sähköautokäyttöön suunniteltua akkukennoa kahden vuoden ajan. Koeolosuhteissa simuloitiin 47 erilaista purkusykliä tasaisesta moottoritieajosta rauhalliseen kaasutteluun ja aggressiiviseen kiihdytykseen.

    Tulokset olivat yllättäviä. Vaihtelevasti akustoa kuormittava ajo (kaupunkiajo, moottoritieajo, jarrutusenergian talteenotto ja ajoittaiset ripeät kiihdytykset) olivat akun kunnon kannalta paras yhdistelmä. Tällainen ajotapa johti jopa 195 000 kilometrin pidempään käyttöikään verrattuna pelkkään tasavauhtiseen ajoon.

    Tutkimuksessa selvisi myös, että akun solut reagoivat hyvin matalataajuisiin virtapulsseihin ja korkeampiin hetkellisiin virtoihin. Esimerkiksi ajo pysähtelevässä liikenteessä ja lyhyet kiihdytykset auttavat ylläpitämään akun elinvoimaa.

    Akun kuntoa mitattiin State of Health (SOH) -arvon avulla. Kun akun kunto laskee 85 prosenttiin alkuperäisestä, sen katsotaan saavuttaneen elinkaarensa lopun. Tämän jälkeen mitattiin, montako täyttä lataus-purkaussykiä (EFC) akku kesti.

    Dynaamisesti kuormitetut kennot kestivät selvästi enemmän syklejä kuin tasaisella virralla ajetut kennot. Esimerkiksi suuremmalla kuormalla ajetut dynaamiset kennot saavuttivat yli 1600 sykliä, kun taas tasaisen kuorman kennot jäivät alle 1400 syklin.

    Tutkijat korostavat kohtuutta: Jatkuva kiihdyttely ei kannata, vaan tärkeintä on ajon monipuolisuus ja akun pitäminen mahdollisimman keskitasolla eli noin 50 prosentin lataustasossa arkiajossa.

    Lähde: Stanford / SLAC Battery Center

    Lue myös nämä lukijoita kiinnostaneet artikkelit:

    Mullistaako ”superpuu” rakentamisen? Jopa kymmenen kertaa terästä vahvempi

    Polestar nappasi Teslan omistajat: Hyvityskampanja oli menestys

    Tagit: sähköautot  sähköauton akku  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: