• Näin paljon sähköauto säästää rahaa verrattuna bensa-autoon

    Sähköautojen määrä on kovassa kasvussa. Mutta onko sähköauto käytössä bensa-autoa edullisempi?

    Sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on selvässä kasvussa Suomessa. Autoalan etujärjestön Autotuojat ja -teollisuuden mukaan Suomessa kuluvan vuoden tammi-marraskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman yli kolmasosa oli täyssähköisiä ja noin viidennes lataushybridejä. Bensiini- ja dieselhybridien osuus oli yli neljänneksen ensirekisteröinneistä.

    Käyttövoiman siirtyessä yhä enemmän sähköön ostajat saattavat pähkäillä, kuinka paljon edullisempaa sähköautolla ajaminen on polttomoottoriautoon verrattuna.

    Sähköauton suurin yksittäinen säästö syntyy käyttövoimasta. Kun bensan litrahinta liikkuu noin 1,90 eurossa, sähköllä ajamisen kustannus jää tyypillisesti noin 2–4 euroon sadalla kilometrillä. Bensa-autolla vastaava matka maksaa usein yli 10 euroa. Jos alla on isommalla koneella varustettu bensiiniauto, sadan kilometrin kustannus voi hätyytellä 15 euroa tai mennä jopa sen yli.

    Jos vuosittainen ajomäärä on esimerkiksi 15 000 kilometriä, energian hinnassa säästö voi nousta yli 1 000 euroon vuodessa. Kotona lataaville kulut ovat usein vielä tätäkin pienemmät, etenkin yösähköä hyödyntäessä. Kuluneen talven aikana pörssisähkön hinta on ollut normaalia edullisempaa, koska sää on ollut tuulinen ja lauha.

    Entä huollot? Sähköautoissa on polttomoottoriautoja vähemmän kuluvia ja liikkuvia osia. Öljynvaihdot, jakohihnat ja pakoputkistot jäävät pois. Tämä näkyy suoraan huoltolaskussa: sähköautojen huoltokustannusten arvioidaan olevan keskimäärin 30–40 prosenttia pienemmät. Kuluvia osia vaihdetaan samaan tapaan kuin polttomoottoriautolla sillä erotuksella, että painava ja tehokas sähköauto voi kuluttaa renkaat nopeammin. Ajotapa voi vaikuttaa myös voimansiirtoon liittyviin kuluviin osiin.

    Verotuksessakin säästää, sillä sähköautojen käyttövoimavero on Suomessa huomattavasti bensa-autoja alhaisempi. Monissa tapauksissa vuosittainen vero jää alle 100 euron, kun vastaavassa polttomoottoriautossa vero voi olla useita satoja euroja. Käyttökuluja voi laskea myös se, että osa kunnista tarjoaa sähköautoille etuja, kuten alennettuja pysäköintimaksuja.

    Edullisimmin pääsee käyttäjä, joka voi ladata autoaan kotona. Kotilatauslaitteen hankintahinta on yleensä noin 500–1 000 euroa. Kun kustannus jaetaan useammalle vuodelle ja verrataan huoltoasemilla tankkaamiseen, investointi maksaa verrattain nopeasti takaisin. Kotilataus helpottaa arkea, kun auton lataus hoituu useimmiten yön aikana. Näin ollen autoa ei tarvitse päivällä seisottaa latureissa.

    Kun käyttövoiman, huoltojen ja verotuksen säästöt lasketaan yhteen, sähköauton kokonaiskäyttökustannukset ovat usein 30–50 prosenttia pienemmät kuin vastaavan bensa-auton. Tämä tarkoittaa monelle autoilijalle jopa yli 1 400 euron vuotuista säästöä.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Kokeilussa OnePlus 15R: Tehty Suomen oloihin, mutta onko se parempi valinta kuin OnePlus 15?

    Tagit: sähköautot  autoverotus  käyttövoima  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: