-
Näin pidennät sähköautosi toimintamatkaa pakkasella: Kuusi vinkkiä
Akun esilämmitys on oleellisen tärkeässä roolissa.
Talvi ja etenkin pakkaskeli koettelee sähköautojen toimintamatkaa. Käytännössä toimintamatka lyhentyy enemmän tai vähemmän, mitä enemmän elohopea laskee. Sähköautoilija saattaa yllättyä siitä, että pakkasaamu syö akusta ylimääräisen siivun. Erityisen ikävää tämä on, jos aikataulu on kiireinen eikä akkua ole ladattu yön aikana täyteen.
Kokosimme vinkkejä, joilla sähköauton toimintamatkaa voi parantaa talvisäällä.
1. Esilämmitä akku
Sähköautoilijalle akuston esilämmitys voi olla pelastus. Litiumioniakku latautuu ja purkautuu tehokkaimmin lämpimänä, ja esilämmityksen ansiosta pikalataus toimii talvellakin lähes kesäiseen tapaan. Useimmissa uusissa sähköautoissa akku esilämmitetään automaattisesti, kun navigaatioon määritetään pikalaturi määränpääksi. Monissa malleissa esilämmityksen voi myös käynnistää itse auton valikoista.
2. Jos mahdollista, pysäköi aina talliin
Talvipakkasilla pahin virhe on jättää auto seisomaan kylmään ilman latausta. ”Cold-soaking” eli akuston läpijäähtyminen heikentää suorituskykyä, pikalatausnopeuksia ja toimintamatkaa. Jos lämmin talli ei ole vaihtoehto, pidä auto vähintäänkin latauksessa. Tällöin voit lämmittää auton lähtövalmiiksi verkkosähköllä.
3. Lämmitä matkustamo, kun auto on latauspiuhan päässä
Ota mukavuus verkkovirrasta, älä akusta. Lämmitä sisätila jo ennen liikkeellelähtöä, mieluiten noin varttia aiemmin. Monissa sähköautoissa voi asettaa ”lähtöajan”, jolloin auto huolehtii lämmityksestä itse. Kun matkustamo on valmiiksi lämmin, ajonaikainen lämmitys vie vähemmän energiaa – ja toimintamatka kiittää.
4. Tarkista rengaspaineet
Rengaspaineet laskevat kylmässä. Alipaineiset renkaat lisäävät vierintävastusta ja syövät arvokasta toimintamatkaa. Tarkista paineet säännöllisesti ja etenkin pakkasaamuina.
5. Aja taloudellisesti
Etenkin talvella rauhallinen ajo on avain kulutuksen hillitsemiseen. Pienikin nopeuden lasku moottoritiellä voi säästää akustasi useita kymmeniä kilometrejä. Lisäksi kylmä heikentää regeneratiivista jarrutusta, joten ennakointi on tavallistakin tärkeämpää
6. Hyödynnä istuinlämmitystä
Penkinlämmittimet kuluttavat murto-osan siitä, mitä koko matkustamon lämmitys vie. Jos auto on esilämmitetty latauksessa, saatat pärjätä ajon aikana enimmäkseen penkinlämmittimien turvin.
Hei! Luitko jo tämän?
Älypuhelin kuin suoraan scifi-elokuvasta: Kestää 80 asteen kuumuutta
Tagit: sähköauto talvi sähköauton lataus TakaisinKirjoittaja