• Näin sähköautolla pitäisi ajaa, jos haluat säästää energiaa: 9 vinkkiä

    Jarrutukset voivat olla merkittävässä roolissa kulutuksen hallinnassa.

    Ostitko äskettäin sähköauton ja vasta opettelet mahdollisimman taloudellista ajotapaa? Vai oletko kenties jo kokeneempi sähköautoilija, joka opettelee löysäämään ”kaasujalkaa”?

    Täyssähköautossa voi olla hurja määrä tehoa, mikä houkuttelee nopeisiin kiihdytyksiin. Se ei kuitenkaan ole paras keino pitää sähköenergian kulutusta hallinnassa. Nopeat kiihdytykset rasittavat merkittävästi myös tiettyjä alustan osia kuten niveliä.

    Useimmissa uusissa sähköautoissa on nykyään niin suuret akut, että toimintamatka riittää arjessa ilman huolta. Taloudellista ajotapaa kannattaa silti opetella.

    1. Opettele kiihdyttämään rauhallisesti

    Nopeat kiihdytykset kuluttavat runsaasti energiaa. Sähköauton välitön vääntö houkuttelee painamaan kaasua, mutta mitä maltillisemmin kiihdytät, sitä vähemmän sähköä kuluu. Erityisen tärkeää tämä on talvikaudella, jolloin sähköauton toimintamatka lyhenee.

    2. Käytä Eco-ajotilaa

    Lähes kaikissa sähköautoissa on taloudellinen ajotila, joka pehmentää kaasupolkimen vasteen, rajoittaa tehoa ja säätää ilmastointia energiatehokkaammaksi. Kokeile eri asetuksia ja huomaa, miten toimintamatka kasvaa heti näkyvästi. Joissakin autoissa Eco-tila pidentää ajomatkaa merkittävästi.

    3. Säädä ilmastointia

    Lämmitys ja jäähdytys kuluttavat paljon energiaa. Monissa sähköautoissa on kuljettajakeskeinen tila, joka ohjaa ilman vain kuljettajalle. Talvella taas penkin- ja ratinlämmittimet ovat huomattavasti energiatehokkaampi tapa pysyä lämpimänä kuin koko sisätilan lämmitys.

    4. Esilämmitä tai -jäähdytä auto ennen latausta

    Jos autosi on latauksessa, lämmitä tai jäähdytä sisätila etukäteen. Tällöin energia otetaan sähköverkosta, ei akusta. Useimmat autot mahdollistavat tämän helposti mobiilisovelluksesta, ja esilämmitys auttaa myös akkua toimimaan tehokkaammin kylmissä olosuhteissa.

    5. Tarkista rengaspaineet

    Liian alhainen rengaspaine lisää vierintävastusta ja kasvattaa kulutusta. Tarkista sen vuoksi paineet säännöllisesti. Rengaspaineiden suositusarvo löytyy yleensä kuljettajan oven pielestä. Useimmat uudemmat autot näyttävät paineet myös digitaalisesti.

    6. Pidä nopeus kohtuullisena

    Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, joten esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeus kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa kuin 65 kilometrin tuntinopeus. Jo viiden kilometrin nopeuden pudotus moottoritiellä voi näkyä toimintamatkassa selvästi.

    Sähköauto kuluttaa eniten energiaa moottoritienopeuksissa. Jos matkalla ei ole kiire ja voit valita hitaamman kantatien, vähennät autosi energiankulutusta.  

    7. Hyödynnä vakionopeudensäädintä

    Nykyinen adaptiivinen vakionopeudensäädin osaa säätää nopeutta tarkasti ja energiatehokkaasti. Joissakin sähköautoissa on myös ennakoiva vakionopeudensäädin, joka hyödyntää GPS-tietoja ja mukauttaa nopeutta esimerkiksi mäkien tai rampin lähestyessä. Autosta voi löytyä myös nopeusrajoituksiin mukautuva vakionopeudensäädin, joka jarruttaa sallittuun nopeuteen rajoituksen muuttuessa. Näin voit välttää ylinopeussakot.

    8. Hyödynnä regeneratiivista jarrutusta

    Sähköauton moottori toimii myös generaattorina, joka jarruttaessa palauttaa energiaa akkuun. Joissakin automalleissa voi säätää regeneroinnin voimakkuutta, jolloin yhden polkimen ajo voi tulla kyseeseen. Tällöin jalan nostaminen jarrupolkimelta saa auton pysähtymään tehokkaasti. Kaupunkiajossa tämä on tehokkain tapa säästää energiaa.

    9. Ennakoiva ajo toimii myös sähköautolla

    Kun näet edessä jarruttavan auton tai vaihtuvan liikennevalon, nosta ajoissa jalkaa ”kaasulta” ja anna auton nopeuden hidastua regeneroinnin avulla. Näin palautat mahdollisimman paljon energiaa akkuun ja vältät turhat jarrutukset.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tämä Teslan ”kansanautosta” tiedetään: Julkistus huomenna

    Tagit: sähköauto  energiatehokkuus  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: