-
Näissä sähköautoissa on pisin toimintamatka: Katso listaus
Pisimmillään sähköautolla pääsee lähes 800 kilometriä yhdellä latauksella.
Eurooppalaisen latausverkostoyrityksen Electran tilastot kertovat, mitkä kahdeksan sähköautomallia ovat kärjessä kun mitataan pisintä toimintamatkaa.
Täyssähköautojen toimintamatkat ovat pidentyneet jatkuvasti. Nyt sähköautolla voi ajaa parhaimmillaan Helsingistä Kemiin, ainakin valmistajan ilmoittaman WLTP-lukeman perusteella. Akun kapasiteetilla mitattuna parhaat sähköautomallit yltävät jo lähes 800 kilometrin toimintamatkaan.
Todellisuudessa esimerkiksi moottoritienopeudet voivat verottaa akkukapasiteettia verrattain nopeasti. Jos autolla ajetaan etupäässä kantatienopeuksissa eikä ”kaasujalka” ole turhan raskas, tietyillä automalleilla voi päästä hyvinkin lähelle valmistajan ilmoittamaa kulutuslukemaa, ainakin kesäolosuhteissa. Talvisin toimintamatkaan kannattaa suhtautua suurella varauksella, sillä pakkasessa se saattaa huveta selvästi nopeammin. Jos sähköautoilusta ei ole aiempaa kokemusta talviolosuhteissa, kannattaa suunnitella pidempi matka siten, että latausasemia on riittävästi saatavilla.
Huoli sähköauton riittävästä toimintamatkasta on hiljalleen jäämässä historiaan. Uuden sukupolven pikalatausasemat ja sähköautojen aikaisempaa suurempi virranottokyky mahdollistavat latauksen hyvinkin nopeasti.
Lista: Vuoden 2025 pisimmälle kulkevat sähköautot (WLTP-toimintamatkan mukaan)
Todellinen toimintamatka voi laskea talvella tai moottoritiellä 10–20 prosenttia.
Malli
WLTP-toimintamatka
Akkukapasiteetti
Maksimilatausteho
Hinta alkaen
Mercedes EQS 450+
783 km
~108 kWh
200 kW
n. 100 000 €
Volkswagen ID.7 Pro
702 km
~86 kWh
170 kW
n. 60 000 €
Tesla Model 3 Long Range
678 km
~82 kWh
250 kW
n. 55 000 €
Mercedes EQS 580 4MATIC
676 km
~108 kWh
200 kW
n. 130 000 €
Hyundai Ioniq 6
614 km
~77 kWh
230 kW
n. 52 000 €
Polestar 3
610 km
~107 kWh
250 kW
n. 89 000 €
BMW i4 eDrive40
590 km
~81 kWh
205 kW
n. 59 000 €
Kia EV6 Long Range
585 km
~77 kWh
240 kW
n. 47 000 €
Hei! Luitko jo tämän?
Aktiivipyöräilijä kokeili Huawei Watch GT 6 -sporttikellon virtuaalista tehomittaria: Tarkkuus jättää toivomisen varaa
Tagit: sähköautot WLTP toimintamatka TakaisinKirjoittaja