• Neljän sähköauton hellekestävyys testattiin: Tesla menetti eniten toimintamatkaa

    Miten sähköauto toimii äärimmäisessä kuumuudessa? Ei kovin hyvin.

    Brittiläinen automedia What Car? vei kolme erilaista sähköautoa Espanjan eteläosien paahtavaan helteeseen. Ajossa mitattiin toimintamatkan eroja, kun lämpötila nousi korkeimmillaan 44 asteeseen ja autot kulkivat moottoritienopeuksilla.

    Tulosten perusteella yksikään auto ei yltänyt lähellekään valmistajan ilmoittamaa WLTP-toimintamatkaa. Tesla Model 3 Long Range menetti akuston kapasiteettia eniten.

    Testissä olivat mukana seuraavat sähköautot: Citroën e-C3 (44 kWh akku, WLTP-toimintamatka 320 km), Kia EV3 Long Range (81,4 kWh akku, WLTP-toimintamatka 582 km), Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (80 kWh akku, WLTP-toimintamatka 702 km),

    Kia ja Tesla hyödyntävät nestejäähdytystä ja lämpöpumppua, kun taas Citroënissa on yksinkertaisempi ilmalla jäähdytetty akku.

    Tulokset ovat karuja. Citroën e-C3 olisi pystynyt ajamaan noin 229 kilometrin sijasta vain 142 kilometriä. Kia EV3 olisi pysähtynyt noin 246 kilometrin kohdalla, mikä merkitsi 32 prosentin tiputusta WLTP-toimintamatkaan. Tesla Model 3 jäi kauas ilmoitetusta, sillä sen todellinen arvioitu maksimimatka oli vain 244 kilometriä eli noin 44 prosenttia vähemmän kuin valmistajan lupaus.

    Vaikka Teslassa oli ryhmän autoista pienin kulutus, sen toimintamatka supistui rajusti. Testaajat arvioivat, että yksi syy oli auton koko matkustamon kattava lasikatto, joka pakotti pitämään ilmastoinnin täysillä. Se kulutti enemmän energiaa kuin muissa autoissa.

    Latausnopeudet eivät romahtaneet kuumuuden vuoksi. Kia ja Tesla latautuivat lähes valmistajan lupaamissa ajoissa.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Kokeilussa OnePlus Nord CE 5: Yksinkertainen on kaunista

    Tagit: Tesla Model 3 Long Range  sähköautot  KIA EV3 Long Range  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: