-
Oletko pähkäillyt, miksi sähköauto kiihtyy ärhäkästi? Hyundain selitys on vailla vertaa
Korealainen autovalmistaja selittää havainnollisesti sähkömoottorin salat.
Jos et ole vielä ajanut täyssähköautolla, kannattaa kokeilla, vaikka olisit paatunut polttomoottoriautojen puolestapuhuja.
Sähköauton kiihtyvyys saattaa lyödä ällikällä: Voima välittyy renkaisiin välitömästi ja voi aiheuttaa pakottamattoman positiivisen ihmetyksen. Jos alla on tehokas sähköauto, niskat kannattaa jännittää ennen kiihdytystä. Ja ennen kaikkea on tärkeää noudattaa nopeusrajoituksia.
Sähköautojen voimalinja on rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin perinteinen polttomoottori. Akku määrittelee toimintamatkan ja latausnopeuden, mutta varsinainen liike syntyy vetomoottoreissa. Korealainen autovalmistaja Hyundai on julkaissut poikkeuksellisen selkeän esityksen siitä, miten sen sähkömoottorit toimivat. Samalla valmistaja avaa, mitä keinoja se on käyttänyt saadakseen kaikki tehot irti Ioniq 5 N -erikoismallista.
Katso alta Hyundain selitysvideo!
Sähkömoottori koostuu moottorista, reduktiosta ja invertteristä. Moottori tuottaa vääntömomentin, reduktio siirtää sen pyörille ja invertteri muuttaa akun tasavirran vaihtovirraksi. Samalla se ohjaa tarkasti sitä, miten virtaa käytetään. Hyundain mukaan invertteri vaikuttaa ratkaisevasti auton suorituskykyyn ja hyötysuhteeseen.
Sähköauton liike alkaa siitä, kun DC-virta kulkee invertteriin, jossa se muutetaan AC-virraksi moottorin keloille. Vaihtovirran synnyttämä muuttuva magneettikenttä pyörittää roottoria. Kaikki tämä tapahtuu millisekunneissa kaasupolkimen painalluksen seurauksena.
Hyundai kertoo, että suorituskyvyn nostaminen pelkkää akkutehoa kasvattamalla tai moottorin virtaa lisäämällä tekee järjestelmästä helposti raskaamman ja vaikeammin jäähdytettävän. Siksi katse kääntyi invertteriin. Ratkaisuksi kehitettiin 2-Stage Motor System, jossa invertterin tehoa säädellään kaksivaiheisesti. Normaalissa ajossa käytössä on kuusi kytkintä, mutta kun kuljettaja painaa kaasupolkimen pohjaan, mukaan kytkeytyvät kaikki kaksitoista kytkintä. Lopputuloksena on parhaimmillaan 70 prosenttia korkeampi jännite ja sitä kautta nopeampi kiihtyvyys.
Hei! Luitko jo tämän?
Omistatko OnePlus 13:n? Nämä ominaisuudet puoltavat vaihtoa OnePlus 15 -malliin
Tagit: sähköautot Hyundai Hyundai Ioniq 5 N TakaisinKirjoittaja