• Onko sähköautossasi oma ajomoodi lumelle? Hyundain ratkaisua kiitellään

    Hyundain ”Snow Mode” -asetus osoittautui onnistuneeksi.

    Tuore kokemus maailmalta kertoo, että sähköautokin voi olla erinomainen talviauto. Hyundai Ioniq 5 nousi haastavassa lumimyräkässä yhdeksi parhaista talviautoista, joita toimittaja on vuosien varrella ajanut.

    Yhdysvaltain Keski-Ohioon osunut sakea lumisade pysäytti kouluja ja täytti uutiset onnettomuuksista, mutta toimittajan koeajossa ollut Ioniq 5 kulki vakaasti ja ennustettavasti. Autossa ei ollut edes varsinaisia talvirenkaita, mutta siitä huolimatta etenemiskyky säilyi erinomaisena.

    Hyundain, Kian ja Genesiksen malleihin kuuluva ”Snow Mode” -ajoasetus osoittautui merkittäväksi avuksi. Toimintatila pehmentää auton ”kaasupolkimen” vastetta ja vähentää regeneratiivista jarrutusta, jotta pyörät eivät lukkiudu tai sutisi herkästi. Nelivetoisissa malleissa järjestelmä lukitsee vedon etu- ja taka-akselille tasan 50–50-suhteeseen. Kuljettaja ei voi muuttaa näitä asetuksia Snow Moden ollessa päällä.

    Ioniq 5 piti sekä lumen että jään päällä huomattavasti paremmin kuin monet muut sähköautot, joita toimittaja on vuosien varrella ajanut. Vertailukohtana ollut aiempi suosikki, 2012-mallinen Mitsubishi i-MiEV, jäi toimittaan mukaan kakkoseksi myös siksi, että Hyundain lämmityslaite toimi selvästi paremmin.

    Snow Mode ei ole vain Hyundain varuste, sillä vastaava ajoasetus löytyy monesta muustakin sähköautomallista, muun muassa Nissanilta. Teslalla on Slippery Surface -tila, jonka tarkoitus on hieman erilainen: se sallii renkaiden pyörimisen auton irrottamiseksi kinoksesta sen sijaan, että se keskittyisi vakaaseen etenemiseen.

    Kuva: Hyundai

    Hei! Luitko jo tämän?

    Näin pidennät sähköautosi toimintamatkaa pakkasella: Kuusi vinkkiä

    Tagit: sähkösautot  talviajo  Hyundai Ioniq 5  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: