-
Porsche Cayenne Electricissä on vetonaula, joka ei jää huomaamatta: ”Historian suurin näyttöpinta”
Porschen uudessa täyssähköisessä Cayennessa on iso kaareva OLED-näyttö.
Porsche on esitellyt Cayenne Electricin, jonka yksi erikoisuuksista on ohjaamon ”Flow Display”, kaareva OLED-näyttö. Näyttö sulautuu keskikonsoliin ja muodostaa valmistajan mukaan Porschen automallihistorian suurimman näyttöpinnan.
Porschen mukaan ison näytön etuna on se, että tärkeimmät hallintatoiminnot ovat aina helposti ulottuvilla, kun taas näytön yläosan elementit pysyvät jatkuvasti kuljettajan näkökentässä. Fyysisiä painikkeita ei ole unohdettu, sellaiset on tarjolla ilmastoinnille, äänenvoimakkuudelle ja huurteenpoistolle.
OLED-näyttö on asennettu pystysuoraan ja sen alaosassa on pyöristetty taitos, joka jakaa näytön kahteen osaan, ylempään näyttöalueeseen ja alempaan hallinta-alueeseen. Käyttöliittymä on muokattu Porsche Android Automotive OS -järjestelmän pohjalta. Porsche kuvailee kokemusta ”visuaalisesti virtaavaksi käyttöliittymäksi”.
Näytön tarkkaa kokoa ei ole vielä paljastettu, mutta kuljettajan ulottuvilla on lisäksi 14,25 tuuman mittaristo, heijastusnäyttö. Lisävarusteena saa 14,9 tuuman matkustajanäytön. Uutuutena on myös niin sanottu ”Ferry Pad”: kyseessä on pieni ”tasanne” oikealla puolella, johon voi laskea kätensä. Se on nimetty Ferry Porschen mukaan, joka johti yhtiötä vuosina 1944–1972 ja piti tavasta lepuuttaa kättä keskikonsolin reunaa vasten.
Cayenne Electricin tekniikkapakettiin kuuluu Unreal Engine -pohjainen 3D-näyttö auton toiminnoille, sovelluskeskus sisäänrakennettuine videopeleineen, tekoälyllä toimiva ”Voice Pilot” -ääniohjaus, älypuhelimen käyttö auton avaimena sekä langaton lataus.
Cayenne Electric esitellään kokonaisuudessaan vielä tämän vuoden aikana. Varsinainen myynti alkaa vuonna 2026.
Hei! Luitko jo tämän?
OnePlus 15:n julkistus on nurkan takana: Tämä lippulaivapuhelimesta tiedetään
Tagit: Porsche Cayenne Electric sähköautot TakaisinKirjoittaja