• Porsche Taycanilla on nopeasti arvoaan laskevan sähköauton maine: Tämä tieto voi rauhoittaa Porsche-faneja

    Luksussedanin arvonalenema noudattelee amerikkalaisanalyysin mukaan normaalia vastaavan kategorian autojen hinnan laskua.

    Osa sähköautoista tuntuu menettäneen arvoaan tavanomaista nopeammin. Esimerkkinä on usein käytetty Porsche Taycania, jonka alkaen-hinta uutena on runsaat 110 000 euroa. Edullisimmista käytetyistä Taycaneista pyydetään tällä hetkellä noin 55 000 euroa. Arvosta on siis saattanut huveta puolet.

    Tällöin kyseessä voi olla muutaman vuoden vanha auto, jolla on ajettu runsaat 60 000 kilometriä. Hintaan vaikuttaa käytetyissäkin merkittävästi se, miten auto on varusteltu ja onko se nelivetoinen vai takavetoinen.

    Sähköautoa ostavan mielessä saattaa pyöriä kysymys, kannattaako sähköautoa edes ostaa uutena, jos sen hinta laskee merkittävästi jo parissa vuodessa. Ja menettääkö sähköauto arvonsa nopeammin kuin polttomoottoriauto?

    Sähköautojen arvonalenemaan vaikuttavat samat tekijät kuin polttomoottoriautoihin – mutta lisänä tulevat sähköautojen omat erityispiirteet. Ostaja saattaa esimerkiksi suhtautua kriittisesti akkutakuuseen: Jos sitä on jäljellä vain 2–3 vuotta, auton kysyntä ei välttämättä ole niin suurta kuin uudemmilla autoilla. Akkutakuuseen vaikuttavat myös ajetut kilometrit.

    Mutta onko Porsche Taycan menettänyt arvoaan tavallista nopeammin? Vuonna 2019 esitelty malli on saksalaisvalmistajan ensimmäinen sarjatuotantoon päätynyt täyssähköinen sporttisedan.

    Amerikkalainen EV Depreciation -sivusto on tehnyt analyysin Porsche Taycanin arvonaleneman suuruudesta ja sen syistä. Raportissa tarkastellaan Taycan 4S -mallin arvon laskua Yhdysvaltain markkinoilla vuosina 2020–2025. Analyysi perustuu valmistajan suositushintoihin ja vuoden 2025 käytettyjen autojen hintatietoihin. Yhdysvalloissa 4S on Taycanin suosituin varustelutaso. Vuonna 2025 auton keskihinta Yhdysvalloissa oli 105 150 dollaria eli noin 90 000 euroa. Analyysin mukaan vuoden 2020 malliversion (myyntihinta 105 150 dollaria) keskihinta oli pudonnut noin 44 000 dollariin. Vuoden 2021 malliversion (myyntihinta 107 700 dollaria) keskihinta oli hieman yli 50 000 dollaria. Käytettyjen autojen hinnat perustuvat noin 19 300 kilometrin vuosittaiseen ajomäärään. Suurin keskimääräinen vuosittainen arvonalema Taycanin kohdalla todettiin vuoden 2022 malliversiossa, jonka hinta uutena oli 103 800 dollaria. Kolmen vuoden päästä sen keskihinta oli laskenut vajaaseen 77 000 dollariin.

    Amerikkalaisanalyysin mukaan Porsche on hyötynyt vahvasta brändiarvosta, mikä auttaa Taycania säilyttämään arvonsa. Samassa sarjassa Taycanin kanssa kilpailee muun muassa Audi e-tron GT, jonka arvosta voi hävitä joidenkin lähteiden mukaan jopa 60 prosenttia kahdessa vuodessa. Tällöin viitataan vuonna 2023 uutena myytyihin autoihin.

    EV Depreciationin mukaan Porsche Taycan 4S menettää noin arvostaan noin 15 prosenttia ensimmäisenä vuotenaan ja 15–18 prosenttia seuraavina vuosina. Vuoden 2020 malliversion arvosta olisi tänä vuonna jäljellä noin 42 prosenttia. Hinta siis hupenee vauhdilla, mutta ei välttämättä nopeammin kuin kilpailijoilla.

    Lähde: EV Depreciation

    Hei! Luitko jo tämän?

    Näissä puhelimissa on pisin akunkesto: Muista yksi perussääntö lataamisessa

    Tagit: sähköauto  Porsche Taycan  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: