• Ratkaisiko BMW vetyautojen ongelman? Tämä teknologiasta kannattaa tietää

    Samaan aikaan kun valmistajat tekevät isoja satsauksia sähköautoihin, Saksassa yksi valmistaja uskoo vahvasti vetyautojen mahdollisuuksiin.

    BMW on kertonut aloittavansa Neue Klasse -malliston valmistuksen Munchenin tehtaallaan vuonna 2026. Ensimmäisen tehtaalta tulee ulos 3-sarjan sähköistetty sedan-malli, josta on viime kuukausina julkaistu prototyyppikuvia. Vuoden 2027 loppuun mennessä kaikki tehtaalla valmistetut autot ovat täyssähköisiä. Tällä

    Neue Klasse on kuitenkin paljon muutakin kuin sähköauto, sillä se on suunniteltu toimimaan myös vedyllä. Vetyautossa on niin ikään sähkömoottori, mutta mitä vetyautoista kannattaa oikeasti tietää?

    Vetyautoa pidetään vähintään yhtä ekologisena kuin täyssähköautoja siksi, että sen päästöt muodostuvat ainoastaan vedestä ja lämmöstä.

    Vetyautojen suurimpana ongelmana on tankkauspaikkojen puute. Vetyautoon tankkiin tankataan paineistettua vetyä, joka vaatii täysin oman tankkauspisteensä siinä missä kaasukin. Vetymoottorit jaetaan kahteen tyyppiin, vetykäyttöisiin polttomoottoreihin ja polttokennomoottoreihin. Ensin mainittu polttaa vetyä fossiilisten polttoaineiden tapaan, jolloin moottori on lähes identtinen tavallisen polttomoottoriauton kanssa. Polttokennomoottorissa on sen sijaan polttokenno, jonka sisällä vety yhdistyy happeen. Moottori muuntaa vedyn sähkömoottorin energiaksi, jolloin auton päästöt ovat pelkkää vettä.

    Vetyautoista on povattu automarkkinoiden seuraavaa suurta murrosta, mutta sitä saataneen odottaa vielä vuosia. Vain yksittäiset autovalmistajat ovat toistaiseksi kehittäneet vetyteknologiaa, mikä ei ole lupaavaa teknologian (ja tankkausasemien) yleistymisen kannalta.

    BMW näyttää kuitenkin uskovan vakaasti vetyautojen esiinmarssiin pidemmällä aikavälillä. Yksi haasteista on se, että puhtaan vedyn valmistaminen on verrattain hankalaa ja se edellyttää useimmiten muiden komponenttien yhdistämistä tuotantoketjussa. Tuotanto on varsin energiavaltaista.

    Täyssähköautoihin verrattuna vetyautot toisivat käyttäjille merkittävän edun, sillä niiden tankkaaminen on nopeaa, eikä vetyauto ole niin altis lämpötilanvaihteluiden aiheuttamille latausongelmille.

    BMW aikoo esitellä ensimmäisen vetyautonsa, BMW iX5 Hydrogenin, näillä näkymin vielä vuoden 2024 aikana. Mallin myötä saksalaisvalmistajan tarkoituksena on esitellä vetyteknologian mahdollisuuksia.

    Kuva: BMW Group

    Hei! Luitko jo tämän?

    Uutuus-Samsungilla voi ladata Instaan HDR-kuvia: Tästä siinä on kyse

    Tagit: BMW  Neue Klasse  vetyauto  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: