-
Saako sähköautossa olla ”feikkiääni”? Hyundai luottaa murahduksiin, Ferrari teki oman ratkaisun
Muun muassa Hyundai, BMW ja Audi ovat ottaneet käyttöön keinotekoisen äänimaailman sähköautoissaan.
Pitääkö sähköauton murista, inistä vai jotain siltä väliltä?
Osa valmistajista on ottanut täyssähköautoissaan käyttöön keinotekoiset äänet, jotka ovat herättäneet ristiriitaisen vastaanoton käyttäjissä. Osa haluaa äänet, osa ei: Onneksi keinotekoisen äänimaailman saa tarvittaessa kytkettyä pois päältä.
Osassa autoista luotetaan polttomoottorin keinotekoiseen äänimaailmaan. Tällainen auto on esimerkiksi Hyundai Ioniq 5N, joka kävi taannoin Futuristin koeajossa. Toimituksemme ihastui varsin aidolta kuulostaviin murahduksiin.
BMW:n ”Iconic Sounds” tarjoaa sen sijaan erilaisen elämyksen: Auton äänimaailma muuttuu futuristiseksi, kun sporttimoodissa tehty rivakka kiihdytys kantautuu äänimaailman myötä auton kaiuttimista. Äänten takana on maineikas säveltäjä Hans Zimmer.
Äänimaailma tarjoaa piristystä niille, jotka ovat kyllästyneitä sähköauton luontaiseen hiljaiseen ”vihellykseen”.
Ferrari sen sijaan kertoi lokakuussa, ettei se aio peitellä sähköauton äänimaailmaa vaan pikemminkin tehdä siitä kuunteluelämyksen.
Italialaisbrändin ensimmäisessä täyssähköautossa Ferrari Elettricassa ei käytetä keinotekoisia moottoriääniä vaan äänimaailma tuotetaan ”luontaisesti” auton sähkömoottorilla.
Ferrarin mukaan Elettrican “ääni-identiteetti” syntyy auton voimansiirrosta: taka-akselille asennettu tarkkuusanturi poimii moottorin ja invertterin värähtelyt, jotka vahvistetaan ja toistetaan auton ympärillä. Ääni ei kuitenkaan kuulu jatkuvasti. Se aktivoituu esimerkiksi kiihdytyksissä tai vaihteenvalitsimien käytön yhteydessä. Näin kuljettaja saa moottorista reaaliaikaista palautetta ilman, että mukavuus kärsii arkiajossa.
Elettrican äänet kuullaan vasta myöhemmissä esittelyvaiheissa vuoden 2026 aikana. Valmistaja on päättänyt esitellä auton yksityiskohtia vaiheittain.
Hyundai haluaa entistä realistisemmat äänet
Hyundai käyttää Ioniq 5N -tehomallissaan ”N Active Sound+” -järjestelmää, joka simuloi bensiinimoottorin ääntä varsin realistisesti. Jatkossa valmistaja haluaa viedä tämän kokemuksen vielä pidemmälle.
CarBuzz kertoi aiemmin, että Saksan patentti- ja tavaramerkkiviraston (DPMA) rekisteriin on jätetty patenttihakemus, jossa Hyundai kuvaa menetelmän kehittämistä. Jatkossa valmistaja aikoo mahdollisesti yhdistää kuultavat äänet entistä tarkemmin auton todelliseen voimansiirron toimintaan. Tämä toteutettaisiin niin, että sähkömoottorin todelliset värähtelyt muutetaan ohjausyksikön kautta matkustamossa kuultavaksi ääneksi. Moottorin värähtelyjen taajuus vaihtelee tehon ja nopeuden mukaan. Auton ohjausyksikkö kerää lisäksi muita tietoja, kuten ajonopeuden, kaasupolkimen asennon, moottorin väännön ja ajotilan. Näiden perusteella se muokkaa ääntä dynaamisesti.
Hyundain mukaan parempi ja luonnollisempi ääni voi houkutella ostajia, jotka kaipaavat perinteisen bensiinimoottorin äänimaailmaa.
Kuva: BMW
Hei! Luitko jo tämän?
Tuntuuko siltä, että käytetyn sähköauton hinta putoaa nopeasti? Tutkimus vahvistaa ilmiön
Tagit: sähköautot BMW Iconic Sounds Ferrari Elettrica Hyundai Ioniq 5N TakaisinKirjoittaja