• Tämä testitulos kannattaa noteerata, jos olet ostamassa lataushybridiä

    Testissä BMW:n bensaversio päihitti tyhjäakkuisen lataushybridin. 

    Carwow-autotestikanavan tuore vertailu antaa syyn miettiä kahdesti ennen lataushybridin hankintaa etenkin, jos lataaminen jää satunnaiseksi. Carwow ajoi rinnakkain kolme BMW 5-sarjan versiota: 520i-bensamallin, 530e-lataushybridin ja täyssähköisen i5:n. Testissä mitattiin kulutusta ja toimintamatkaa valmistajien ilmoittamiin arvoihin verrattuna.

    Tulokset olivat yllättäviä: Kun 530e:n akku oli tyhjä, se kulutti enemmän polttoainetta kuin pelkkä polttomoottoriversio 520i. Molemmissa on sama 2,0-litrainen nelisylinterinen turbomoottori, mutta 530e:ssä on lisäksi sähkömoottori ja 19,7 kWh akku. Lataushybridi tarjoaa yli 60 kilometriä sähköajoa täydellä akulla, mutta painonsa vuoksi se ei tyhjällä akulla pärjää kulutuksessa kevyemmälle 520i:lle. Lisäpaino vaikutti myös ajotuntumaan, mutta yllättäen 530e pysähtyi jarrutestissä lyhyimmällä matkalla. Eron arvioidaan olevan seurausta regeneratiivisen jarrutuksen ja mekaanisten jarrujen yhdistelmästä.

    Carwowin mukaan PHEV-mallit (plug-in hybrid electric vehicle) toimivat taloudellisesti vain, jos niitä ladataan säännöllisesti, mieluiten päivittäin. Näin on syytä toimia etenkin silloin, kun ajomatkat ovat pitkiä. Tyhjällä akulla ajaminen voi nostaa kulutuksen jopa korkeammaksi kuin vastaavassa bensamallissa.

    Monelle kuskille perinteinen itselataava hybridi voi olla varmempi valinta, sillä se parantaa kulutusta ilman, että kuljettajan tarvitsee muuttaa ajotottumuksiaan. Toisaalta täyssähköauto tarjoaa vielä suuremman akku- ja toimintamatkaedun sekä nopeammat latausajat kuin PHEV.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tietoturvayhtiö varoittaa Instagramin yksityisyysriskistä

    Tagit: lataushybridi  BMW  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: