-
Tämän takia sähköautolla kannattaa jarrutella: Riskinä odottamaton jarruremontti
Liiallinen ajo sähköauton regeneratiivisella jarrutuksella voi lasittaa jarrupalat.
Sähköautoista tuttu regeneratiivinen jarrutus muuttaa auton liike-energian takaisin sähköksi ja lataa akkua samalla, kun auton vauhti hidastuu. Regeneratiivisen jarrutuksen hyötynä on pidetty jarrupalojen kulumisen hidastumista ja käyttöiän pidentymistä, mutta pahimmassa tapauksessa varovainen ajotapa voi kostautua jarruremonttina. Näin kertoo kansainvälisen autohuoltoyhtiö NexDrive Global blogikirjoituksessaan.
Kun sähkömoottori hoitaa suuren osan auton hidastamisesta, perinteisiä kitkajarruja tarvitaan paljon harvemmin. Kun jarruja ei käytetä säännöllisesti, kosteus ja lika voivat päästä jarrujärjestelmään ja kerryttää jarrulevyihin ja -paloihin ruostetta, joka heikentää jarrutustehoa ja voi aiheuttaa epätasaista kulumista. Kun jarruja lopulta tarvitaan äkillisesti, esimerkiksi hätäjarrutuksessa, niiden teho ei välttämättä ole paras mahdollinen, NexDriven kirjoituksessa todetaan.
Regeneratiivinen jarrutus voi johtaa myös jarrujen epätasaiseen kulumiseen, koska kitkajarrut eivät lämpene ja kulu tasaisesti. Kun jarruja käytetään kunnolla pitkäaikaisen regeneratiivisen ajon jälkeen, ne voivat ylikuumentua ja lasittua. Lasittumisessa jarrupalojen pinnalle muodostuu kiiltävä kerros, joka heikentää pitoa ja saa jarrut vinkumaan tai tärisemään.
Jarrupölyn ja tien lian lisäksi jarruihin kertyy kosteutta, joka ei pala pois, jos jarrut eivät lämpene käytössä riittävästi. Näin jarrupalat voivat kulua nopeammin.
Jesse Haapala: Ei vaikutusta turvallisuuteen
Sosiaalisen median kanavissa suosioon nousseen Kokkolan Autohuollon perustajayrittäjä Jesse Haapala ei pidä regeneroivan jarrutusenergian käyttöä riskinä jarruille.
– Sähköautollakaan ei täysin ilman jarrutusta voi ajaa. Jarruja on voinut välillä joutua hieman notkiskelemaan, mutta yleisesti ottane sähköauton jarrut kestävät selvästi pidempään kuin polttomoottoriautoissa. Vastikään keskustelin Polestar 2 asiakkaan kanssa, ja kävi ilmi, että auton jarrupalat vaihdettiin ensimmäisen kerran 300 000 kilometrin kohdalla.
Haapalan mukaan polttomoottoriautoissa jarrupalat vaihdetaan useimmiten alle 100 000 kilometrin jälkeen.
– On totta, että regeneroivassa ajossa jarrut ovat hyvin pienellä käytöllä. Jos jarruja käyttää oikein varovasti, niiden pinta voi lasittua ja jarrut voivat pitää ääntä. Ajoturvallisuuteen sillä ei kuitenkaan ole suoranaista merkitystä.
Näin ehkäiset ongelmia
Sähköautossa jarruja on syytä käyttää säännöllisesti painamalla jarrupoljinta kevyesti myös silloin, kun jarruja ei välttämättä tarvita. Huollossa jarrut kannattaa tarkistuttaa, vaikka ne eivät kuuluisi tarkistuslistalle.
Käytä sähköautossa nimenomaan sähköautoihin suunniteltuja jarrupaloja, jotka kestävät paremmin ruostetta ja lämpötilavaihteluita.
Hei! Luitko jo tämän?
Vertailu osoittaa: Näin paljon sähköautoilija säästää huoltokuluissa verrattuna polttomoottoriautoon
Tagit: sähköautot regeneratiivinen jarrutus TakaisinKirjoittaja