• Tämän takia sähköautosi sisätilat eivät välttämättä lämpene niin nopeasti kuin toivoit

    Sähköauton heikko lämmitysteho voi olla seurausta useammasta eri ongelmasta.

    Talven ensimmäiset pakkaset voivat paljastaa ongelmat sähköauton sisätilojen lämmitystehossa. Läheskään aina taustalla ei ole varsinaista teknistä ongelmaa. Jos sähköauton sisätilat eivät mielestäsi lämpene optimaalisella tavalla, tarkista ensin, ettei auton ECO-tila ole päällä. Yleensä kyseinen toiminta sulkee joitakin toiminnallisuuksia akun virrankulutuksen pienentämiseksi. Tällöin järjestelmä saattaa leikata muun muassa lämmitystehosta.

    Taustalla voi olla myös muita syitä, kuten ohjelmistoon liittyvä ongelma. Sähköautoissa luotetaan polttomoottoriautoja enemmän ohjelmistoon, joten pienikin ohjelmiston häiriö voi vaikuttaa lämmitykseen. Tarkista siis, että autossa on käytössä uusin ohjelmistopäivitys.

    Joissain tapauksissa syy voi paikantua lämmityslaitteen puhaltimen moottorin vialliseen vastukseen. Kyseinen osa säätelee puhaltimen nopeutta: Se joko päästää sähköä läpi tai rajoittaa virtausta, jotta puhallin toimii oikealla nopeudella ja pitää matkustamon lämpimänä.

    Viallinen puhaltimen moottori voi alkaa oireilla tietyillä nopeusasetuksilla. Saatat siis kuulla puhaltimen äänen tai tuntea lämmintä ilmaa joillakin asetuksilla, mutta et toisilla. Jos huomaat tällaista epäsäännöllisyyttä, syynä on todennäköisesti rikkinäinen puhaltimen moottorin vastus.

    Sähköauto käyttää anturia matkustamon lämpötilan seuraamiseen, joten kaikki siihen liittyvät ongelmat voivat johtaa väärään lämpötilan tulkintaan. Jos anturi esimerkiksi luulee matkustamon olevan jo riittävän lämmin, se ei kytke lämmitystä päälle.

    Näin lämpöpumppu toimii

    Osaan sähköautomalleista on saatavilla lisävarusteena myytävä lämpöpumppu. Lämpöpumppu voi parantaa sähköauton toimintamatkaa talvella 10–30 prosenttia verrattuna perinteisiin vastuslämmittimiin, koska se kuluttaa vähemmän akkutehoa matkustamon lämmittämiseen. Osa automerkeistä tarjoaa lämpöpumppuja autoihinsa vakiovarusteina.

    Lämpöpumppu toimii parhaiten −5  ja +15 asteen välillä. Pumppu siirtää lämpöä paikasta toiseen sen sijaan, että tuottaisi sitä suoraan. Tämä tekee lämpöpumpuista huomattavasti energiatehokkaampia kuin perinteiset lämmitysjärjestelmät.

    Lämpöpumpun kylmäainekierto kerää lämpöä ulkoilmasta (tai auton voimansiirtokomponenteista), puristaa sen lämpimämmäksi ja siirtää matkustamoon. Prosessi kuluttaa huomattavasti vähemmän sähköä kuin vastuslämmitys. Yhdellä kilowatilla sähköä lämpöpumppu voi tuottaa 2–4 kilowattia lämmitystehoa.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tämän takia sähköautolla kannattaa jarrutella: Riskinä odottamaton jarruremontti

    Tagit: sähköautot  lämpöpumppu  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: