• Toimittaja kokeili Teslan uudistettua Model Y Performancea ja tyrmistyi: ”Kuin kuorma-auto törmäisi perään”

    Uudistettu Tesla Model Y Performance tarjoaa aiempaa enemmän tehoa. Moitittavaakin löytyi.

    Teslan tehoversiot ovat ennenkin olleet ärjyjä menopelejä, eikä uusin Model Y tee tässä suhteessa poikkeusta. Sähköinen perhe-SUV ampaisee nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,5 sekunnissa.

    InsideEVS-sivuston toimittaja otti mittaa autosta ja hämmästyi sen tehoihin. Ulkoisesti sporttisuutta on jopa hieman piiloteltu, vaikka Performance-malli erottuu perusversiosta sporttisemmilla puskureilla, hiilikuituspoilerilla ja kiiltävän mustilla yksityiskohdilla. Tesla lupaa autolle 10 prosenttia paremman ilmanvastuksen ja vakaamman ajon suurissa nopeuksissa perusmalliin verrattuna.

    Toimittaja kehuu auton tilavia sisätiloja ja aiempaa parempaa viimeistelyä. Istuimet ovat leveämmät ja mukavammat, ja ne on varustettu sekä lämmityksellä että tuuletuksella. Tavaratila on toimittajan mukaan suorastaan valtava, mutta suojapeite ja kauas avautuva takaluukku voivat aiheuttaa päänvaivaa matalissa parkkihalleissa.

    Model Y Performance hyödyntää Teslan uutta 4DU-voimayksikköä, joka tarjoaa 32 prosenttia enemmän tehoa ja 16 prosenttia enemmän vääntöä kuin ennen. Kahden moottorin neliveto annostelee voimaa ”lähes huomaamattomasti”, ja kiihtyvyys tuntuu toimittajan mukaan jopa ”brutaalilta”.

    Erityisen vaikuttavaa koeajajan mukaan on auton kiihtyvyys keskinopeuksissa. Kun kaasua painaa noin 30 km/h vauhdissa, toimittajan mukaan tunne on ”kuin kuorma-auto olisi törmännyt perään”. Kiihtyvyys ei hellitä tämän jälkeenkään.

    Auton akuston 82 kilowattitunnin kapasiteetti tarjoaa 528 kilometrin WLTP-toimintamatkan, ja 250 kilowatin pikalataus vie akun varauksen 11 prosentista 80 prosenttiin vain 20 minuutissa. Uutuutena mukana on myös V2L-toiminto, joka mahdollistaa sähkön ulosoton esimerkiksi työkaluille tai muille laitteille.

    Alusta on kokonaan uusittu: uudet jouset, vakaajat ja adaptiivinen iskunvaimennus tekevät autosta entistä urheilullisemman. Kyyti on jämäkkää, eikä ehkä niin mukavaa kuin odottaisi. Ohjaus on toimittajan mukaan keinotekoisen tuntuinen, ja renkaat menettävät otteensa yllättävän aikaisin ripeässä ajossa.

    Tesla ei totuttuun tapaan tarjoa Apple CarPlayta tai Android Autoa, vaan kaikkia toimintoja ohjataan suuren kosketusnäytön kautta. Uusi käyttöliittymä on toimittajan mukaan aiempaa selkeämpi ja nopeampi. Hän kehuu myös hauskoja yksityiskohtia kuten sitä, että oven lukitusääneksi voi valita ankankvaakutuksen tai ohjelmoida istuimiin pieruäänet. Hänen mukaansa olisi toivottavaa, että sama energia olisi käytetty ajoavustimien hiomiseen: Autopilot käyttäytyy yhä hermostuneesti moottoritiellä.

    Lähde: Insideevs.com

    Hei! Luitko jo tämän?

    Omistatko Apple Watchin? WhatsApp tuo kauan kaivatun sovelluksen

    Tagit: Tesla Model Y Performance  sähköautot  koeajo  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: