• Vertailu osoittaa: Näin paljon sähköautoilija säästää huoltokuluissa verrattuna polttomoottoriautoon

    Selvityksen tulos vahvistaa käsitykset siitä, että sähköauton huoltaminen on edullisempaa.

    Oletko harkinnut sähkösuton ostoa sen perusteella, että säästät tulevaisuudessa huoltokuluissa polttomoottoriautoon verrattuna? Turun ammattikorkeakoulussa äskettäin valmistunut opinnäytetyö antaa kysymykseen vastauksen.

    Opinnäytetyötä varten tehdyn selvityksen mukaan sähköautojen huoltaminen on keskimäärin 40–60 prosenttia edullisempaa kuin polttomoottori- tai hybridiautojen. Ero syntyy yksinkertaisemmasta tekniikasta ja harvemmista huoltoväleistä.

    – Autoilijan näkökulmasta hankintahinnan lisäksi juuri ylläpitokulut ratkaisevat paljon. Huoltokustannukset vaikuttavat suoraan auton kokonaisomistuskustannuksiin, opinnäytetyön tekijä Christoph Schenk Turun ammattikorkeakoulusta kertoo.

    Selvityksessä vertailtiin kahden valmistajan, Toyotan ja Volkswagenin, mallistoja. Molemmilta valittiin kolme ajoneuvoa: polttomoottori-, hybridi- ja täyssähköversiot. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman vertailukelpoiset autot, jotka edustavat samaa kokoluokkaa ja vuosimallia.

    Toyotan mallien huoltoväli oli aina 15 000 kilometriä, kun taas Volkswagenin kohdalla huoltovälit vaihtelivat 15 000 ja 30 000 kilometrin välillä. Volkswagenin sähkömalli ID.3 huolletaan vain kahden vuoden välein riippumatta ajokilometreistä, mikä näkyi suoraan kustannuksissa.

    Tutkimuksessa tarkasteltiin kuuden vuoden ajanjaksoa kahdella eri ajomäärällä: 15 000 ja 30 000 kilometriä vuodessa.

    Tulosten mukaan Toyotan osalta täyssähköauto oli selvästi edullisin huollettava: vuosittaiset kustannukset pysyivät tasaisesti 200–350 euron välillä. Hybridien ja polttomoottoriautojen huollot maksoivat puolestaan 300–700 euroa vuodessa, ja vaihteluväli kasvoi auton ikääntyessä.

    Volkswagenin tulokset vahvistivat asian, sillä polttomoottorimallit kuten Golf ja Passat kallistuivat merkittävästi neljäntenä ja kuudentena käyttövuonna, kun taas sähköinen ID.3 pysyi koko ajanjakson ajan huoltokustannuksiltaan halvimpana.

    – Sähköauton huolto-ohjelma on yksinkertaisempi, koska sähkömoottorissa ei ole öljyä, suodattimia, hihnoja tai vaihteistoöljyjä. Tämä tekee huoltokäynneistä kevyempiä ja harvempia, Schenk kertoo.

    Hybridiautojen huoltokustannukset asettuivat odotetusti sähkö- ja polttomoottoriautojen väliin. Toyotan kohdalla täyshybridi (HEV) oli hieman lataushybridiä (PHEV) edullisempi, mutta ero oli pieni.

    Volkswagenin hybridit osoittautuivat sen sijaan kalliimmiksi pitkällä aikavälillä, erityisesti Passatissa, jossa hammashihnan ja vaihteistoöljyn vaihdot nostivat huoltolaskun moninkertaiseksi sähköautoon verrattuna.

    Tutkimuksessa keskityttiin valmistajan määrittämiin määräaikaishuoltoihin. Mukaan ei siis laskettu kuluvien osien, kuten jarrujen, alustanosien tai renkaiden vaihtoja. Näiden kustannusten arvioiminen on tapauskohtaista, koska kulumiseen vaikuttavat paitsi ajotapa, myös olosuhteet.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Etkö saa riittävästi irti ChatGPT:stä? Lue vinkit promptaamiseen

    Tagit: sähköautot  huoltokulut  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: