• Volvo päätti korjata EX90-mallin parjatut ongelmat: Näin kruunun jalokivi uudistuu

    Volvon täyssähköiseen lippulaivamalliin on luvassa useita uudistuksia.

    Volvo EX90 on valmistajan sähköautomalliston lippulaiva, jonka startti automarkkinoilla ei ollut aivan toivotun kaltainen. Autossa havaitut ohjelmistovirheet poikivat pettymyksiä arvokkaan auton hankkineiden asiakkaiden keskuudessa ja sitä myöten huonoa julkisuutta.

    Nyt ruotsalaisvalmistaja pyrkii kiillottamaan imagoaan uudistamalla EX90-mallin vuodelle 2026. Suurin muutos on siirtyminen 400 voltin järjestelmästä 800 volttiin. Muutos mahdollistaa nopeamman latauksen. Volvon mukaan EX90 mahdollistaa 250 kilometrin lisäkantaman vain 10 minuutin pikalatauksella. Yhtiö ei ole vielä paljastanut uutta maksimitehoa, mutta aiempi versio ylsi 250 kilowattiin ja vaati puoli tuntia samaan suoritukseen. Uusi sähköjärjestelmä on myös keventänyt akkuja ja sähkömoottoreita.

    Toinen iso parannus löytyy ohjelmistosta ja auton käyttämästä tekoälystä. Vuoden 2026 EX90 saa vakiona Nvidian Drive AGX Orin -suoritinarkkitehtuurin, joka toimii pohjana yhä kehittyneemmille kuljettajaa avustaville toiminnoille. Järjestelmä tukee Level 2+ -tason autonomisia ominaisuuksia ja on skaalattavissa täyteen automaatioon (Level 5).

    Vuoden 2025 EX90:n omistajat voivat saada uuden suorittimen veloituksetta huollon yhteydessä. Volvon mukaan uusien suorittimien tuoma lisäteho mahdollistaa turvallisemmat ja älykkäämmät ominaisuudet, joita voidaan päivittää langattomasti.

    Vuoden 2026 malliversio tuo myös muita käytännön parannuksia. Kuljettaja saa jatkossa reaaliaikaisia varoituksia liukkaista teistä ja edessä olevista esteistä. Emergency Stop Assist pysäyttää auton kaistalle, jos kuljettaja ei reagoi, ja automaattinen hätäohjaus toimii nyt myös pimeässä.

    Hei! Luitko jo tämän?

    BYD teki sähköisen superauton, joka rikkoi Bugatin nopeusennätyksen

    Tagit: Volvo EX90  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: