-
Yhden polkimen ajo vai rullaaminen? Näin ajat sähköautolla mahdollisimman taloudellisesti
Yhden polkimen ajo ei kaikissa tapauksissa ole paras vaihtoehto energiapihille kuljettajalle.
Vaihdoitko äskettäin polttomoottoriautosi sähköautoon? Olet todennäköisesti saanut totutella uudenlaiseen ajotapaan, etenkin jos haluat ajaa mahdollisimman vähäisellä energiankulutuksella.
Useista sähköautoista löytyy mahdollisuus yhden polkimen ajoon. Yhdellä polkimella ajaminen tarkoittaa ajotapaa, jossa autoa kiihdytetään ja hidastetaan käyttämällä vain kaasupoljinta. Kun kuljettaja nostaa jalan pois polkimelta, auto alkaa hidastaa regeneratiivisen jarrutuksen avulla. Mitä nopeammin jalan nostaa, sitä voimakkaammin auto hidastaa. Tietyissä tilanteissa auto voidaan jopa pysäyttää kokonaan ilman jarrupolkimen käyttöä.
Regeneratiivisessa jarrutuksessa auton liike-energia muunnetaan sähköenergiaksi ja varastoidaan takaisin akkuun. Toisin kuin polttomoottoriautoissa, joissa jarrutusenergia muuttuu lämmöksi ja haihtuu hukkaan, sähköauto hyödyntää tämän energian uudelleen. Tämä lisää auton toimintamatkaa ja parantaa energiatehokkuutta.
Toimintamatka pitenee
Yhden polkimen ajo aktivoidaan suunnanvalitsimesta tai muualta auton asetuksista. Joissakin automalleissa regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta voi säätää.
Yhdellä polkimella ajaminen tekee ajamisesta sujuvampaa etenkin kaupunkiliikenteessä, jossa liikkeellelähtöjä ja pysähdyksiä on usein. Tämä ajotapa tuo mukanaan useita etuja, kuten auton pidemmän toimintamatkan. Samalla yhden polkimen ajo säästää auton jarruja, koska jarrupalojen ja -levyjen käyttö vähenee.
Yhden polkimen ajon hyvä puoli on myös se, että se vähentää jalan liikettä ja pääsääntöisesti tekee ajamisesta rauhallisempaa.
Joissain sähköautoissa järjestelmä osaa säätää regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta automaattisesti esimerkiksi tien kaltevuuden, nopeuden ja edessä olevan liikenteen mukaan. Tämä niin kutsuttu auto regen -toiminto parantaa turvallisuutta ja energiatehokkuutta.
Uudenlaisen ajotavan oppiminen vaatii harjoittelua: Kuljettajan on opittava arvioimaan jarrutusmatkoja ja ajoittamaan kaasun vapautus oikein, jotta pysähtyminen tapahtuu turvallisesti ja pehmeästi. Hätätilanteessa jarrupoljinta voi käyttää tavalliseen tapaan.
Futuristin koeajoissa olemme huomanneet, että jos regeneratiivinen jarrutus on voimakas, yhden polkimen ajo voi alkuvaiheessa tuntua nykivältä. Kun harjoittelet yhden polkimen ajoa, pidä aina riittävästi välimatkaa edellä ajavaan ajoneuvoon äläkä käytä kyseistä ajotapaa ruuhkassa, jos et ole sinut sen kanssa.
Ehkä sittenkin vapaalla rullaaminen?
Sähköautolla voi ajaa taloudellisesti myös toisella tavalla: rullaamalla ”vapaalla”. Aiemmin muun muassa Porsche on kertonut, että sen Taycan-sähköautolla kaikista taloudellisin ajotapa perustuu kyseisen kaltaiseen rullaamiseen.
Porschen mukaan ajaminen ilman välitöntä regeneratiivista jarrutusta (auton rullaaminen vapaalla, kun kaasupoljin vapautetaan) säilyttää liike-energian tehokkaammin. Porsche Taycan -mallissa regeneratiivista jarrutusta ei hyödynnetä automaattisesti kaasupolkimen vapauttamisen yhteydessä, vaan vasta jarrupolkimen painalluksesta.
Taycan ei tarjoa varsinaista yhden polkimen ajomahdollisuutta, mutta auto osaa hyödyntää regeneratiivista jarrutusta useissa eri tilanteissa. Porsche korostaa, että kevyempi käyttö perinteisiä kitkajarruja säästää jarrujen kulumista ja pienentää jarrupölyn määrää.
Muun muassa Audi käyttää e-tron GT -mallissa yhdistelmää, jossa moottori ja perinteiset jarrut toimivat saumattomasti yhdessä. Vuoden 2024 Audi Q8 E-Tronissa järjestelmä puolestaan siirtyy moottorijarrutuksesta perinteisiin jarruihin kuljettajan huomaamatta. Myös BMW on siirtynyt suosimaan rullaamisen tehokkuutta muun muassa iX:ssä, i4:ssä ja i7:ssä.
Stellantiksen DS Automobiles -brändi esitteli vuonna 2022 konseptiauton, jossa perinteiset jarrupalat on poistettu kokonaan. Idea perustuu oppeihin Formula E -kilpasarjasta ja heijastaa kehityksen suuntaa, jossa sähköautojen jarrutus perustuu yhä enemmän energian talteenottoon.
Hei! Luitko jo tämän?
Laskiko lämpötila pakkaselle? Tämän takia sähköauto on syytä lämmittää ennen liikkeelle lähtöä
Tagit: sähköauto regeneratiivinen jarrutus yhden polkimen ajo TakaisinKirjoittaja