-
Kirjoitettu 11.12.2025 08:31BMW iX3:n akusto kerää kehuja: Maantietestissä yli 1000 kilometriä yhdellä latauksella
Tosielämän testi iX3:lla onnistui jopa yli odotusten.
”Eihän sähköautolla pääse edes Helsingistä Rovaniemelle yhdellä latauksella!”
Olet ehkä nähnyt sosiaalisessa mediassa kyseisen epäilyn, joka oli erityisen yleinen joitakin vuosia sitten, kun sähköautot tekivät tuloaan Suomen teille. Viimeistään ensi vuonna lausahdus on täysin tuulesta temmattu, sillä sähköautolla todellakin pääsee Helsingistä Rovaniemelle, yhdellä latauksella.
BMW iX3 50 xDriven toimintamatka laitettiin koetukselle jokin aika sitten Hypermiling-testissä Saksassa. Autolla ajettiin BMW:n Unkarin Debrecenin tehtaalta valmistajan kotikaupunkiin Müncheniin ja pääkonttoriin BMW Weltiin.
Testi sujui hyvin, sillä autolla ei pysähdytty kertaakaan matkan aikana. Auton 108,7 kilowattitunnin akustossa riitti virtaa yli 1 000 kilometrin ajoon. Tarkalleen toimintamatkaksi kirjattiin 1 007,7 kilometriä ja BMW Weltiin saavuttuaan auto ilmoitti varaukseksi vielä kaksi prosenttia. Ajoa olisi voitu jatkaa vielä noin 20 kilometriä.
Matka oli toki suunniteltu mahdollisimman tarkasti niin, että yli tuhannen kilometrin toimintamatka oli mahdollinen. Moottoritieosuuksia vältettiin, koska niillä suurempi ilmanvastus lyhentää jonkin verran toimintamatkaa ja hyötysuhdetta. Autoon valittiin 20-tuumaiset M-aerodynamiikkavanteet suurempien 21- tai 22-tuumaisten sijaan. Muutoksista huolimatta saavutus on omaa luokkaansa, koska testi suoritettiin julkisilla teillä.
Nopeita latauspysähdyksiä
Kun iX3:n akun latauksen aika lopulta koittaa, tauko on lyhyt. Neue Klasse -sähköautot tukevat 400 kilowatin lataustehoa, minkä ansiosta iX3:n omistaja voi ladata autoonsa noin 372 kilometrin toimintamatkan ainoastaan kymmenessä minuutissa. Lataus kymmenen prosentin varauksesta 80 prosenttiin vie parhaimmillaan vaivaiset 21 minuuttia, eli suunnilleen normaalin kahvi- ja vessatauon verran. Toki näin nopea lataus vaatii erittäin nopean latauslaitteen.
BMW:n tuleva uutuus on valmistajansa merkittävin uudistus myös akuston ja latausjärjestelmän osalta: Aiemmat sukupolvet perustuivat asteittaiseen kehitykseen, mutta uusi kuudennen sukupolven eDrive-teknologia tuo autoon muun muassa uuden akkumuodon, kennorakenteen, jännitearkkitehtuurin, lämpökonseptin, latausohjelmiston ja energianhallintastrategian. Keihäänkärkenä on siirtyminen 800 voltin akkupakettiin, joka ei enää sisällä erillisiä akkumoduuleita. Ratkaisu mahdollistaa paremman virranvakauden ja lämmönjakautumisen akustossa.
Tekoälyä latausluukussa
BMW iX3:ssa käytettävä akkupaketti on litteä ja ulottuu yhtenä kerroksena koko auton pohjan alueelle. Näin optimoidaan lämmön virtausta, pienennetään painehäviöitä jäähdytyskanavissa ja lyhennetään virran kulkureittejä. Latauksen huipputeho on käytettävissä hieman yli 10 prosentin varaustasolla.
Käyttäjän kannalta mielenkiintoinen teknologia on uusi Power Learning -järjestelmä, joka tunnistaa kyseisen latausaseman korkeimman lataustehon BMW-autoille. Reittiopas tunnistaa latauspisteen todellisen lataustehon ja voi optimoida latauspysähdysten suunnittelun sen mukaan.
Gen6 eDrive tuo autoon tekoälyohjatun latausluukun. Se tarkoittaa, että luukku avautuu automaattisesti auton lähestyessä suunniteltua pikalatauspysähdystä tai kun auto tunnistaa lähestymiskulman tuttuun latauspaikkaan (kuten kotipihaan). Manuaalinen ohitus on edelleen mahdollinen, mutta automaatio on tarkoitettu helpottamaan latausrutiinia.
Kuva: BMW
Tagit: kaupallinen yhteistyö BMW iX3 sähköauto Neue Klasse Takaisin0 kommenttia:Kommentoi:
Uuden aikakauden alku
Kaupallisessa yhteistyössä BMW Suomen kanssa