-
Kirjoitettu 20.12.2025 21:35Ensimmäiset koeajot julki: BMW iX3:n ajettavuus vakuuttaa
Kiitosta saavat etenkin nopea lataus, pitkä toimintamatka ja ajettavuus.
Ensi keväänä Suomeen saapuva BMW iX3 on toimitettu ensimmäisiin lehdistökoeajoihin maailmalla. Neue Klasse -sukupolven ensimmäinen tulokas on otettu toimittajien keskuudessa vastaan jopa ylistävin arvioin.
BMW Blog aloittaa koeajonsa paljonpuhuvasti: Sen mukaan kyseessä on paras sähköauto, jonka BMW on koskaan rakentanut, ”ja ensimmäinen, joka tuntuu aidosti kuljettajan ympärille suunnitellulta.”
Testiautona oli iX3 50 xDrive, jonka sähkömoottori tuottaa 463 hevosvoimaa ja 650 newtonmetrin väännön. Nollasta sataan auto ampaisee 4,9 sekunnissa. Erityisen vaikuttavana koeajossa pidettiin tehon välittymistä: Vaikka tehoa on enemmän kuin moni tarvitsee, maksimaalinen kiihtyvyys ei tarkoita niskojen retkahtamista vaan tuntuu ”elastiselta ja progressiiviselta”. Selkä toki painautuu tiukasti selkänojaan, mutta teho tuntuu välittyvän renkaisiin mukavan pehmeästi. Tässäkin on siis ajateltu kuljettajaa.
Koska kyseessä ei ole ensisijaisesti cityauto, koeajossa haluttiin mahdollisimman nopeasti maantielle. Siellä iX3:n ajettavuus ei pettänyt odotuksia. Etelä-Espanjan teillä tehty koeajolenkki paljasti, että tiukat mutkat suorastaan herättivät iX3:n eloon. ”Kova sisääntulo mutkaan pitää korin hämmästyttävän tasaisena. Kaasulta nosto kesken kaarteen sulauttaa regeneroinnin saumattomasti, vakauttaen etuakselin ilman nykäyksiä”, BMW Blog kirjoittaa.
Harvinaisen onnistunut regenerointi
BMW iX3 tarjoaa kuljettajalle säädettävän jarrutusenergian talteenoton eli regeneroinnin. Korkean regeneroinnin tilassa autoa voi ajaa yhdellä polkimella, jolloin auton vauhti hidastuu tehokkaasti kaasupoljinta nostamalla. Koeajajan mukaan iX3:n regenerointi on suunniteltu onnistuneesti siten, ettei se tunnu ajossa liian äkilliseltä: ”Hidastus on pehmeä ja progressiivinen, ja sitä voi annostella millimetrin tarkkuudella kaasulla. Vaikka regenerointi olisi maksimitilassa, auto ei nyökkää.”
Arkiajossa kitkajarrua tarvitsee ani harvoin, sillä iX3 kykenee hoitamaan optimaalisissa olosuhteissa jopa 95 prosenttia hidastuksista energian talteenoton avulla. Auto säätelee regenerointia Adaptive- ja Brake-moodeissa automaattisesti maaston, liikenteen ja auton nopeuden perusteella. B-tila sen sijaan tarjoaa täysivertaisen yhden polkimen ajotuntuman. BMW Blogin mukaan jarrutus on onnistuttu virittämään niin hyvin, että Adaptive-tilassa regenerointi tuntuu lähes huomaamattomalta.
Pitkä kuljettaja kiittää
BMW tuo iX3:n myyntiin passiivisella teräsjousituksella. Joku saattaisi kaivata adaptiivisia iskunvaimentimia tai ilmajousitusta, mutta BMW Blog nostaa esiin tärkeän seikan. Jousitus osoittautui erinomaiseksi hieman epätasaisemmillakin tieosuuksilla ja tiukoissa käännöksissä. ”Auto nielee epätasaisuudet ilman pomppimista ja pitää pystysuuntaiset liikkeet kurissa”, koeajoraportti kertoo.
On aika siirtyä sisätiloihin. Siellä eräs yksityiskohta kiinnitti koeajajan huomion: Tunnelmavalo loistaa kojelaudan läpi ja luo tavallisesta poikkeavan tunnelman ohjaamoon. Erityismaininnan artikkeli antaa M Sport -istuimille. Lähes 190-senttinen kuljettaja kertoo erinomaisesta sivuttaistuesta ja hyvästä ristiselän tuesta, mikä ei suinkaan ole itsestäänselvyys kaikkien autojen urheiluistuimissa näin pitkän kuljettajan tapauksessa. Niinpä BMW Blog päätyy suosittelemaan M Sport -istuimia ainakin tavallista pidemmille kuljettajille.
Takapenkillekin mahtuu pidempi matkustaja, sillä lattia on tasainen. Se jättää enemmän tilaa polville ja päälle ja koeajoraportin mukaan tilaa on lähes yhtä paljon kuin X5-mallissa.
Kulutuslukema yllätti
Kun on latauspysähdyksen aika, kuljettajan ei tarvitse murehtia siitä, onko lataus valmis ruokailuhetken jälkeen. Parhaimmillaan auto ahmaisee akustoon 372 kilometrin edestä toimintamatkaa noin kymmenessä minuutissa (400 kilowattitunnin pikalataus). Ja kun akku on täynnä, sillä ajaa huoletta pidemmänkin matkan, WLTP:n mukaan noin 800 kilometriä.
BMW Blog kertoo vaikuttavasta auton toimintakyvystä: Aktiivinen ajo vuoristossa, moottoritieosuudet ja auton suorituskyvyn kokeilu rata-ajossa piti silti kokonaiskulutuksen 18 kilowattitunnin tasolla. ”Tämä tehokkuus on poikkeuksellista raskaalle sähkö-SUV:lle ja kertoo kuudennen sukupolven akkujen ja moottorien erinomaisesta integraatiosta”, blogissa kirjoitetaan.
Palataanpa vielä hetkeksi maantielle. BMW iX3 tarjoaa kokonaan uuden tavan vaihtaa kaistaa turvallisesti. Päivitetty Level 2+ -järjestelmä mahdollistaa hands free -ajon 130 kilometrin tuntinopeuteen asti. Kaistaa voi vaihtaa katsomalla sivupeiliin, jolloin auto ehdottaa siirtymistä viereiselle kaistalle. Tämän jälkeen toiminnon voi aktivoida katseella tai tönäisemällä ohjauspyörää kevyesti. Tällöin suuntavilkku aktivoituu ja auto hoitaa itsenäisesti loput.
Mitä jäi käteen? BMW Blog tiivistää: ”Neue Klasse lupasi uuden sukupolven sähköisiä BMW-autoja. BMW iX3:n myötä lupaus muuttuu vihdoin todeksi. Tämä on sähköauto ihmisille, jotka oikeasti rakastavat ajamista.”
Kuva: BMW
Tagit: kaupallinen yhteistyö BMW iX3 Neue Klasse sähköautot Takaisin0 kommenttia:Kommentoi:
Uuden aikakauden alku
Kaupallisessa yhteistyössä BMW Suomen kanssa