-
Kirjoitettu 13.11.2025 13:42Tämä historiallinen BMW-malli ei unohdu: Yksi auto muutti kaiken ja viitoitti tietä uudelle Neue Klasselle
BMW 1500 Neue Klasse oli merkittävä virstanpylväs, josta on haettu vaikutteita pian myyntiin tulevaan iX3-malliin.
Tiesitkö, että BMW:n historiasta löytyy ajanjakso, jolloin baijerilaisen autovalmistajan tulevaisuus oli vaakalaudalla?
Kun 1950-luvulla esitellyt mallit 501, 503 ja 507 eivät käyneet kaupaksi odotetusti, yhtiön hallitus harkitsi jopa myyntiä kilpailijalle. Sitten pääomistaja päätti, että luovuttaminen ei ole vaihtoehto päätti sijoittaa lisää pääomaa yhtiöön. Sen turvin autokehitys sai jatkua.
Seuraava malli, kaksisylinterisellä bokserimoottorilla varustettu BMW 700 oli menestys, mutta todellinen hitti oli vasta tuloillaan.
Vuosi 1961 on BMW:n historiassa yksi merkittävimmistä ajanjaksoista. Tuolloin lanseerattiin BMW 1500 Neue Klasse, jonka kohderyhmänä oli erityisesti varakas keskiluokka. Sille valmistaja halusi tarjota laatua ja urheilullisuutta samassa paketissa – ja onnistui. Auton sarjatuotanto käynnistyi vuonna 1962. Korin muotoilusta vastasivat Wilhelm Hofmeister ja Giovanni Mechelotti. BMW:n suunnittelupäällikkönä vuosina 1955–1970 toiminut Hofmeister tunnetaan muun muassa eteenpäin kallistuvista ”munuaisista” ja ”Hofmeisterin taitoksesta” eli C-pilarin kulmikkaasta taitoksesta, joka yleistyi sittemmin muiden automerkkien malleissa.
BMW 1500 villitsi ostajat
1960-luvun alussa BMW esitteli useita pieniä automalleja, muun muassa kaupunkiauto Isettan, joka on jäänyt historiaan ainutlaatuisen yksiovisen muotoilunsa ansiosta. Pienten autojen mallistoon tuotiin myös BMW 600 ja BMW 700. Näiden lisäksi valmistaja panosti suuriin sedan-malleihin, mutta kokoluokkien väliin jäi selvä aukko, jonka täytti Neue Klasse.
BMW 1500-malli ihastutti paitsi jousituksella, myös tehokkaalla 80 hevosvoiman 1,5-litraisella voimanlähteellään. Kilpailijat olivat syystäkin kateellisia, kun auton tilauskirjat täyttyivät ja lehdistö ylisti uutuutta. Vuosien 1960 ja 1970 välillä BMW:n automallien myynti peräti kolminkertaistui ja autoliikevaihto yli seitsenkertaistui. Yhteensä Neue Klasse -sarjaa (1800 ja muut mallit) valmistettiin lähes 340 000 kappaletta helmikuun 1962 ja tammikuun 1972 välisenä aikana.
Mullistava modulaarinen tuotanto
BMW:n mallisto alkoi laajentua nopeasti ja valmistaja otti käyttöön täysin uudenlaisen modulaarisen tuotannon, joka loi pohjaa nykyaikaiselle autoteollisuudelle. Samalla investoitiin monivaiheiseen laadunvalvontajärjestelmään, jonka avulla tuotannon mahdollisiin ongelmiin voitiin puuttua nopeasti. Modulaarinen kokoonpanolinja mahdollisti autojen räätälöinnin asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tänä päivänä modulaarisesta tuotannosta on tullut standardi.
Vuonna 1965 suosikkimallien marssittaminen markkinoille sai jatkoa, kun 2000 C- ja 2000 CS-mallit toivat tarjolle Neue Klassen coupe-versiot. Kirjainyhdistelmä CS tuli sanoista coupe sport.
Neue Klassen merkitys BMW:lle ja autoteollisuudelle on paljon suurempi kuin pelkkä mallisarja muiden joukossa. Sitä pidetään paitsi kulttuurisena, myös teknologisena vallankumouksena, joka pelasti autovalmistajan ja loi sille uuden identiteetin. Siihen kuului ajamisen nautinto, insinööritaito ja rohkea muotoilu.
BMW 1500 on ollut merkittävä innoittaja uuden Neue Klassen suunnittelussa. Ensimmäisenä Neue Klasse -mallistosta julkaistaan iX3, jonka kaupallinen myynti alkaa Suomessa vuoden 2026 keväällä. Auton tunnusomaiset munuaiset ovat kunnianosoitus 1960-luvun suosikkimallille.
Artikkeli on tuotettu kaupallisessa yhteistyössä BMW Suomen kanssa.
Tagit: BMW Neue Klasse BMW iX3 sähköautot kaupallinen yhteistyö Takaisin0 kommenttia:Kommentoi:
Uuden aikakauden alku
Kaupallisessa yhteistyössä BMW Suomen kanssa