• Koeajossa Suomen viimeiseksi uudeksi kaasuautoksi jäävä Skoda Scala G-TEC: Kaasu-Skodien myynti loppuu kesäkuussa

    Kaasuautoilu olisi edelleen monelle varteenotettava vaihtoehto, mutta autovalmistajat keskittyvät nyt sähköautoihin.

    Suomessa uusien tehdastilattavien Skoda-autojen myynti päättyy kuluvan kesäkuun lopulla. Asia varmistetaan Futuristi.fille Skodaa maahantuovasta Helkama-Autosta.

    Tämän jälkeen Suomessa yksikään maahantuoja ei enää myy uusia kaasuautoja. Kyseessä on siis yhden aikakauden loppu, eikä kaasuautojen paluuta markkinoille pidetä todennäköisenä.

    Helkama-Auton viestinnästä kerrotaan, että tällä hetkellä tarjolla on vielä Skoda Scala G-TEC, Skoda Kamiq G-TEC sekä Skoda Octavia G-TEC. Kaikki nämä ovat kaasuautoja, joissa on lisäksi myös bensatankki.

    Kaikkien kolmen mallin osalta seuraavassa hinnastossa tulee olemaan maininta ”ei uusia tehdastilauksia”.

    Helkama-Auton viestintäpäällikkö Kari Aalon mukaan asiakkailta tulee edelleen jonkin verran kyselyitä kaasuautoista.

    – Kysyntä on Suomessa hiipunut tasaisesti viimeisen parin vuoden aikana, hän sanoo.

    Aalon mukaan osalle asiakkaista kaasumalli on edelleen potentiaalinen vaihtoehto, jos päivittäisten ajoreittien läheisyydessä on kaasutankkausmahdollisuus. Kehitys on kuitenkin vääjäämättä menossa autojen sähköistymiseen.

    – Kaasuautoilijat voivat huoletta ajella ympäristöystävällisillä ja taloudellisilla autoillaan, kuten tähänkin asti. Valmistaja takaa muun muassa auton käytön kannalta tärkeiden varaosien saannin vielä 15 vuoden ajan tuotannon valmistuksen päättymisen jälkeen, Aalo kertoo.

    Koeajossa Skoda Scala G-TEC: Edullista ajoa

    Koeajoimme Skoda Scala G-TEC mallin verrattain pitkällä koeajomatkalla, jonka aikana halusimme selvittää, miten taloudellista kaasulla ajaminen edelleen on. Skoda Scala tuotiin markkinoille vuonna 2019.

    Tankkasimme matkalla biokaasua, jonka kilohinta on Gasumin asemilla tällä hetkellä 1,71 euroa. Pintakaasulla ajettaessa ja turhia kiihdyttelyjä vältellen onnistuimme ajamaan edestakaisin Oulusta Kuusamoon eli noin 420 kilometrin matkan. Ajotietokoneen mukaan ajomatka kaasulla olisi jäänyt jonkin verran alle 400 kilometriin, joten saavutus oli positiivinen yllätys. Onneksi matkalla oli myös bensa-asemia, joten perille pääsy ei olisi ollut ongelma.

    Kaasuautoilijalle oleellisempaa on se, missä hän asuu. Jos omalla paikkakunnalla ei ole kaasutankkausmahdollisuutta, jatkuva tankkaaminen ulkopaikkakunnalla voi olla stressaavaa.

    Ajokokemus Skoda Scalalla oli mieluinen. Vaikka potkua on 90 hevosvoimaa, turbo antaa mukavasti potkua. Ohituksiin pitää silti varata riittävästi aikaa.

    Matka Helsingistä Kuusamoon onnistui täysin kaasulla. Helsingissä täyteen tankattu kaasutankki riitti varsin hyvin Jyväskylään. Kolmannen kerran tankkasimme Oulussa. Koko matkalla etelästä pohjoiseen ja takaisin kaasutankkauksiin kului rahaa vain noin 100 euroa, mikä on varsin edullista matkantekoa verrattuna bensa-autoiluun. Itse asiassa kaasuautoilun kustannus ei jää kauas taakse sähköauton lataamisesta, jos vertailukohteina käytetään julkisia latausasemia. Tässä mielessä on harmillista, että uusille kaasuautoille jätetään nyt hyvästit.

    Skoda Scala G-TECissa on vain kymmenen litran bensatankki, jolla ajaa noiun 120–130 kilometriä kaasun loppuessa. Kuljettajan kannalta olisi mukavampaa, jos bensatankki olisi jonkin verran isompi.

    Mitä käy kaasuasemaverkostolle? Gasum vastaa

    Kysyimme Gasumilta, vaikuttaako uusien kaasuautojen myynnin lopettaminen kaasuasemaverkostoon.

    Onko kaasuasemaverkosto supistumassa Suomessa lähiaikoina, Gasumin tuotepäällikkö Juho Kurra?

    – Kaasun tankkausasema verkosto laajenee, ei supistu. Olemme vielä tänä vuonna avaamassa uudet tankkausasemat Jyväskylän Seppälänkankaalle ja Keminmaan Rajakankaalle sekä täysin uudistamassa Hyvinkään Kerkkolan aseman. Sen lisäksi ensi vuodelle on jo uusia hankkeita pitkällä valmistelussa. Tämän lisäksi myös muilla toimijoilla on hankkeita vireillä.

    Paineistetun kaasun tankkauspisteeltä saa kaasua kevyempään kalustoon, kuten henkilöautoille, pakettiautoille ja kevyemmille kuorma-autoille. Raskaat kuorma-autot, jotka ajavat esimerkiksi runkoliikennettä käyttävät nesteytettyä biokaasua, jota jaellaan eri usein eriasemilta. Monesti meidän asemamme ovat niin sanottuja yhdistelmäasemia, joilta saa kaasua sekä paineistettuna että nesteytettynä omilta saarekkeiltaan.

    Onko kaasuautojen suosion väheneminen ollut teille yllätys?

    Kaasukäyttöisten henkilöautojen suosion lasku on ollut nähtävissä jo pidempään. Tähän on vaikuttanut muun muassa EU:n lainsäädäntö ja ajoneuvovalmistajien vahva siirtyminen kohti sähköistettyjä malleja. Viimevuotinen Euroopan laajuinen energiakriisi vaikutti merkittävästi kaasuautojen kysyntään etenkin Keski-Euroopassa.

    Olisiko kaasuautoilu edelleen hyvä valinta ekologisessa mielessä ja Suomen päästötavoitteiden kannalta?

    Kaasuautoilu on nyt ja tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto ympäristön sekä yksilön kannalta. Jos nyt hankkii uuden tai uudehkon kaasuajoneuvon, sillä voi huoletta ajaa ajoneuvon elinkaaren ajan.

    Miltä raskaan liikenteen kaasuautoilu näyttää ja miten se on kehittynyt?

    Raskaanliikenteen kaasuautoilu on ollut voimakkaassa kasvussa viimeiset vuodet. Etenkin Ruotsissa se on lähtenyt valtavaan kasvuun ja nyt myös Suomessa sama ilmiö näyttää toistuvan. Ajoneuvovalmistajat kuten Volvo, Scania ja Iveco ovat juuri esitelleet uusia tehokkaita kaasukäyttöisiä rekkavetureita.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Satama otti digiloikan Kotkassa: Työkone ajaa automaattisesti

    Tagit: kaasuauto  Skoda Scala G-TEC  Gasum  kaasutankkaus  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: