• Tutkimus paljasti sähköautojen riskin liikenneturvallisuudelle

    Sähköautojen havainnointi voi olla liian haastavaa jalankulkijoille.

    Oletko ollut tilanteessa, jossa kävelet esimerkiksi parkkipaikalla kohti autoasi ja viereen ilmestyy sähköauto kuin tyhjästä, ilman että olet kuullut sen lähestymistä?

    Tutkijat ovat huolestuneita sähköautojen mahdollisista riskeistä jalankulkijoille. Sähköautot saattavat olla yllättävän vaikeita havaita erityisesti silloin, kun ne liikkuvat hitaalla nopeudella.

    Ruotsin Göteborgissa sijaitsevan Chalmersin teknillisen korkeakoulun tuoreessa tutkimuksessa selvisi, että yleiset sähkö- ja hybridiautojen varoitusäänet ovat ihmisille merkittävästi vaikeampia paikantaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen äänet.

    Tutkimus nimeltä Auditory Localization of Multiple Stationary Electric Vehicles on julkaistu arvostetussa The Journal of the Acoustical Society of America -lehdessä.

    Tutkimuksessa 52 koehenkilöä osallistui kokeisiin äänieristetyssä laboratoriossa, jossa he yrittivät paikantaa erilaisia varoitusääniä 24 kaiuttimen ringissä. Äänet simuloivat yhden, kahden tai useamman sähköauton lähestymistä taustalla kuuluvan pysäköintialueen äänten kanssa. Vaikeimmaksi osoittautui kaksisävelinen AVAS-ääni (Acoustic Vehicle Alerting System), jota soitettiin kolmen ajoneuvon suunnasta samanaikaisesti. Yksikään koehenkilö ei onnistunut paikantamaan kaikkia ääniä annetun 10 sekunnin aikarajan puitteissa.

    Nykyisin Euroopassa voimassa olevien määräysten mukaan sähköautojen on päästettävä varoitusääni alle 20 kilometrin nopeuksissa. Vaikka nämä äänet täyttävät vaaditut standardit, tutkimus osoittaa niiden paikantamisen olevan selvästi heikompaa kuin polttomoottoriautojen kohdalla. Todellisuudessa liikenteessä kuuluu monia eri ääniä samaan aikaan, jolloin varoitusääntä ei välttämättä kuule. Polttomoottori tuottaa kaikilla taajuuksilla esiintyviä lyhyitä ääniä, jotka ihmiskorva erottaa helpommin kuin tasaiset, yksitaajuiset varoitusäänet.

    Chalmersin tutkijat korostavat, että nykyiset AVAS-järjestelmät eivät ota huomioon tilanteita, joissa useita sähköajoneuvoja liikkuu samaan aikaan. Tutkimusryhmä kannustaa uusien, paremmin paikannettavien äänten kehittämiseen.

    Kuva: Chalmers/Unsplash

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pidempään kuin polttomoottoriauto

    Tagit: sähköauto  liikenne  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: