• Onko tässä kaikkien aikojen sähkömaasturi?

    Mersu muutti ikonisen G:n täyssähköiseksi.

    Vuoden 2025 vuosimallin G-mersu on kokonaan sähköinen. Sen mallinimi on Mercedes-Benz G580. Kyseessä on merkittävin muutos perinteikkään G-mallin 45-vuotisessa historiassa.

    Täyssähköistys seuraa pitkään G-mallin konepellin alla majaillutta tuplaturbo-V8-moottoria. Sen tilalle on nyt istutettu 116 kilowattitunnin akusto, joka on suojattu muun muassa hiilikuidulla. Jokaista pyörää ohjataan elektronisella moottorilla, joiden myötä voimansiirtoon välittyy kaikkiaan 579 hevosoimaa ja karvan alle viiden sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan.

    Auton WLTP-toimintamatkaa valmistaja ei ole vielä paljastanut, mutta akusto kykenee ottamaan virtaa vastaan 200 kilowatin edestä. Autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pitää kovin kauaa piuhan päässä, sillä valmistajan mukaan akusto latautuu 32 minuutissa kymmenestä prosentista 80 prosentin varaukseen.

    Mersun muiden eQ-täyssähkömallien tavoin navigaatiojärjestelmä tunnistaa lennossa lataustarpeet esimerkiksi edessä olevien tietyömaiden, liikenteen ja esimerkiksi korkeuserojen mukaan.

    Viime vuosina G-mallista on tullut lähinnä rikkaiden kaupunkilaisten auto, mutta valmistaja haluaa G:n olevan edelleen täysin maastokelpoinen. Sitä on myös täyssähköinen versio. Käytössä on maastovaihteiden lisäksi G-Turn-ominaisuus, joka pienentää kääntösädettä. Kuljettaja voi tarpeen tullen tarkistaa visualisoidun näkymän siitä, miltä auton etuosan alla näyttää. Ominaisuudesta on hyötyä erityisen hankalissa maasto-olosuhteissa.

    Valmistajan mukaan sähköistetty G580 kykenee kiipeämään ylös jopa 100 prosentin kulmassa tietyillä alustoilla. Paikalta lähtö onnistuu vielä 30,7:n asteen kulmassa.

    Sisätiloissa kuljettajan informaatioähkyä ruokitaan 12,3-tuumaiselta kosketusnäytöltä, minkä lisäksi ohjaamossa on saman kokoinen multimedianäyttö. Matkustajat voivat katsoa elokuvia ja selailla nettiä takapenkkiläisten ilona olevilta kahdelta 11,6-tuumaisilta näytöiltä, jotka on integroitu istuimiin.

    Jos kuljettaja ei pidä hiljaisesta menosta, Mersu on suunnitellut G-ROAR -toiminnallisuuden, joka luo kaiuttimiin polttomoottorimaisia ääniä.

    Hei! Luitko jo tämän?

    OnePlus tuo Suomeen Pad Go -uutuustabletin: Tarkka näyttö kohtuulliseen hintaan

    Tagit: Mercedes-Benz G580  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: